Je ziet hier volgens mij een DAF gemariniseerd voor kiel- of beunkoeling.
Dus een gesloten systeem van zo’n 200 liter koelvloeistof zonder interkoeling (warmtewisselaar).
Het expansievat koelt hier het spruitstuk.
De aansluiting boven op de elleboog is bedoeld voor de buitenwaterkoeling van de water gekoelde uitlaat.
Het buitenwater komt binnen ergens via de buitenwaterkraan op het vlak, gaat door de impellerpomp en dan direct naar de uitlaat.
Koelt dus alleen de uitlaat en niet de motor.
De motor wordt gekoeld door buizen onder de boot of door een beun in het vlak, rondgepompt door de interne waterpomp.
Houd er rekening mee dat als de motor uit de boot is geweest of als er een gereviseerde motor in de boot geplaatst is, dat je nog lang luchtbellen in het gesloten systeem kunt hebben.
Die lucht zet uit bij temperatuur stijging en kan dus leiden tot het onverklaarbaar overlopen van het koelssyteem.
Dat wordt afgevoerd via de overdrukventiel van de dop op het expansievat.
Mijn ervaring beperkt zich tot DAF’s met interkoeling, dus als dit onjuist is hoor ik het graag.
Mvrg. Oeverloos