Olietemperatuur DAF DA 475

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Olietemperatuur DAF DA 475

Berichtdoor Marcel Spoor » 24 Aug 2021, 18:51

Hallo, onlangs heb ik een koelwater lekkage gehad. Dit heb ik met nieuwe onderdelen kunnen verhelpen. Zo ook de thermostaat voor de zekerheid, je weet immers maar nooit of die ook een tik heeft gehad. En natuurlijk voor dezelfde die erin heeft gezeten. (74 graden begint hij te openen en bij 80 is hij geheel open) Nu blijft het koelwater (op de temperatuurmeter, tussen de 75 en 80 graden staan), dus dat is weer helemaal ok. Maar nu blijft de olietemperatuur zo rond de 95 graden hangen ? Het betreft hier trouwens een indirecte koeling, dus ik heb een natte uitlaat. Naar mijn weten heb ik alles goed ontlucht en ik verlies ook geen koelvloeistof trouwens. Ik blijf echter nieuwsgierig of de temperatuur van de motorolie wel goed is ? Ik kon dit namelijk nergens in een van de vele Monteur(s), inbouw of onderhoud handleidingen terugvinden ??? De oliedruk is trouwens ook prima en zit precies op de 2 bij een gemiddelde belasting.

Wie zou mij kunnen vertellen of deze temperatuur klopt of waar ik een handleiding kan vinden wat de olietemperatuur moet zijn ?
Marcel Spoor

ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: Olietemperatuur DAF DA 475

Berichtdoor heuvels » 24 Aug 2021, 19:44

Olietemperatuur is per definitie altijd hoger dan koelwater temperatuur, immers motorhitte en dus ook oliehitte wordt afgegeven aan het koelwater en dat kan alleen maar als het koelwater koeler is dan de motor.
Watertemperatuur is belangrijk omdat dat ruim onder de 100 graden moet blijven anders gaat het koken en de luchtbellen isoleren in plaats van koelen. Olie kookt niet maar verbrandt. Dat is pas op pakkembeet 180 graden.
Op allerlei forums wordt gesproken van olietemperaturen van rond de 110-130 graden dus die 95 graden is zo slecht niet. Die temperatuur moet optimaal zijn voor een goede viscositeit en dus doorstroming.
van de olie. Daarom pas de motor vol belasten als de motor warm is.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor heuvels » 25 Aug 2021, 08:25

In dit document
https://www.dropbox.com/s/uqpmtz3s70tyi ... 1.pdf?dl=0
veel informatie over diesel motoren, waaronder temperaturen.
Is in het engels, dat wel..
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Oeverloos » 25 Aug 2021, 09:30

Bedankt voor de link en info, heuvels!

Als ik jouw link volg dan staat daar voor een indirect gekoelde diesel:
- de olietemperatuur van een diesel zonder turbo is 95 graden.
- de temperatuur waarop minerale olie degradeert is 135 graden
- het alarm voor verhoogde olie temp kan op 125 graden gezet.

Verder lees ik dat:
- de olie temperatuur meestal ongeveer 10 graden hoger is dan de koelwater temp.
- synthetische olie bij 230 graden degradeert en
- dat een diesel met een olie gekoelde turbo hogere smeerolie temperaturen heeft.

Verder schrijft Dennison Berwick in het door forumlid heuvels aangehaalde boek dat een olietemperatuur meter op de keerkoppeling zinvol is, omdat te hoge temperaturen de keerkoppeling voortijdig om zeep helpen.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 25 Aug 2021, 10:23

En wat mineure aanvullingen:

Alhoewel een afgelezen olietemperatuur prima kan lijken heeft elk blok wel wat 'hotspots', locaties waar de olietemperatuur wezenlijk hoger wordt.
Met name is dit het geval bij de zuiger(s)(veren).
En denk inderdaad hierbij ook aan het turbolager (kan snoeiheet worden).
Ik zou de drempelwaarde dan ook zeker niet te hoog zetten.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor Marcel Spoor » 25 Aug 2021, 14:40

Hallo allemaal, Hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Ben ik even opgelucht nu zeg. Helaas kon ik het document in de link niet downloaden om even goed door te kunnen lezen. Maar dat ga ik dus nu maar online doen. Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties.

Groetjes Marcel Spoor / Almere.
Marcel Spoor

ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard