Van het gas af.

algemene discussies

Re: Van het gas af.

Berichtdoor Amersfow » 05 Aug 2021, 21:44

Och, de hele watersport met stalen boten is eindig. De huidige generatie die nog het onderhoud op kan brengen wordt oud. Straks zijn er alleen nog maar sloepjes. Nu even een tijdelijke opleving, maar dat is ook alweer aan het inzakken. De haven in Spakenburg is deze week zo goed als leeg. In het hoogseizoen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 05 Aug 2021, 21:58

Een verschrikkelijk drama vooral, zal helaas niet de laatste explosie zijn helaas.

Of het nu gas of benzine betreft, feit blijft dat dit in ondeugdelijke toestand levensgevaarlijk is.
De opmerking dat de verkoper dit geweten heeft is een zware vingerwijzing, immers dan is er dood door schuld en zware nalatigheid. Dan laat je een compleet gezin doelbewust op een tikkende bom vertrekken.
Zoals met alles zal onderzoek het moeten uitwijzen.
Helaas krijgen we daar het meisje van 5 niet mee terug :cry:
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor kajoe » 06 Aug 2021, 08:34

en over die brand blussers ,tja maar als die explosie op je eigen boot is heb je er niet veel aan erger dan denk je er in de paniek niet aan .en meestal ben je dan ook niet instaat iets te doen .
wel zou dat helpen als het bij een buurman gebeurd dan ga je helpen .
sproei schuim is tegen woordig de beste oplossing dacht ik zelf 1 x p 6 en 2x p2 aan boord .
ben niet zo van poeder deze geeft enorm veel nevenschade vandaar .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor varg » 06 Aug 2021, 09:30

In Groot Brittanie worden de narrowboats aan een deugdelijke inspectie onderworpen.
Ik zie het zo:
OF je verbied ongekeurde gasinstallaties aan boord van schepen
OF we krijgen straks allemaal te maken met een dure, lastige, eigenwijze 'bootjes-APK'
Het aantal ongelukken met zelf-geprutste gasinstallaties neemt toe, zeker nu er veel 'corona-bootjes' varen. Het scheepje in kwestie valt misschien ook wel in die categorie als ik de foto's goed bekijk.
Misschien is een verplichte verzekering een oplossing. Die kan dan de eisen voor benzine en gas (en accu's?) aan boord goed omschrijven.
Niets tegen gas aan boord, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Overigens een vreselijk ongeluk, dat wens je niemand toe! Sterkte gewenst aan betrokkenen!
Arnold

87 pagina's engelse tekst: de safety regulations....deze worden iedere 4 jaar geinspecteerd. Je kunt zelf een inspector zoeken (bevoegd). De kosten zijn ongeveer 250 BP. https://www.boatsafetyscheme.org/media/ ... _final.pdf
Voor huurboten is het nog strenger! Trouwens goed om te lezen...Bij mijn eigen 'boat' zijn er toch nog tal van verbeterpunten.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 06 Aug 2021, 10:15

Ik begrijp de discussie niet meer.
Gas is kut, elk jaar vallen er doden.
En ja, als je nadenkt, alles regelmatig netjes controleert en vervangt, dan is er niets aan de hand.
Maar dat argument houdt dus geen stand gezien de praktijk.

Waarom zijn er stoplichten?
Omdat de mens niet in staat is iets ingewikkelder zaken te overzien.
En dat is hetzelfde met een gasinstallatie zo blijkt keer op keer.

Samengevat:
We moeten af van gas aan boord.
Dan voorkomen we ook APK onzin en dergelijke.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor kajoe » 06 Aug 2021, 10:37

puur gelul van het gas af ..
het ligt puur aan die zakkewassers die te beroerd zijn om ook maar 2 cent uit te geven voor een degelijk aangelegde installatie .
probeer er maar eens achter te komen hoe lang het op de rijn en binnenvaart geduurd heeft voor dat de scheepvaart inspectie de keruringen begon dit pas na intreden van het binnenschepen besluit voorloper vn de binnenvaart wet ,maar veel schippers voldeden er al aan voor het begon n even zo als de Electra vroeger werkte men heel veel met maar 1 draadje de plus de min stond immers op het schip tot men er achter kwam dat veel brand gevallen daar uit ontstonden kortsluiting of slecht contact dus ook dat werd aan wetten gebonden
de hele zaak hangt toch op het geklungel van eigenaren af en hoe dan ook dat blijft ondanks keuringen ,
die had je op binnenschepen ook om de 5 jaar en om de 2 jaar ,
kijk eens naar je eigen bootje kijk je ieder dag na of er geen gasolie ergens op de motor lekt met kans op brand ,maar ook daar kan plots een persleiding scheuren en op de hete uitlaat komen en ook dan kan het totaal mis gaan ,electra ook iets mis met de accu,s en boem daar gaat de handel .
je kan gewoon niet alles voorkomen en heel serieuze mensen pakken het echt wel goed aan ,maar vooral de laatste jaren komen er zoveel bootjes mensen bij die de ballen verstand van de zaak hebben dat het wel fout moet gaan ,als ik hier zie dat een bootjes man niet meer naar voren kijkt maar op zijn vaar apje vaart dan moet het wel mis gaan met de vaarderij .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Yep » 06 Aug 2021, 19:08

Ik beoordeel je betoog inhoudelijk als een bevestiging van mijn oproep gas op boten te weren.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor Mayland » 06 Aug 2021, 20:22

Yep schreef:Ik beoordeel je betoog inhoudelijk als een bevestiging van mijn oproep gas op boten te weren.

Is er een alternatief wanneer men geen walstroom heeft? Bijvoorbeeld petroleum?
Gebruikers-avatar
Mayland

ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 15HP

Berichtdoor redmiller » 06 Aug 2021, 20:58

Brood met suiker. Maar ja…
redmiller

ligplaats: Schoonhoven
info:

Berichtdoor chaea » 06 Aug 2021, 22:46

Yep schreef:Ik begrijp de discussie niet meer.
Gas is kut, elk jaar vallen er doden.
En ja, als je nadenkt, alles regelmatig netjes controleert en vervangt, dan is er niets aan de hand.
Maar dat argument houdt dus geen stand gezien de praktijk.

Waarom zijn er stoplichten?
Omdat de mens niet in staat is iets ingewikkelder zaken te overzien.
En dat is hetzelfde met een gasinstallatie zo blijkt keer op keer.

Samengevat:
We moeten af van gas aan boord.
Dan voorkomen we ook APK onzin en dergelijke.

Er zullen altijd doden vallen, in welke categorie dan ook en altijd zal het dempen van de put na het verdrinken van het kalf de oplossing zijn.(ook over 1000 jaar)
Stoplichten zijn zwaar verouderd, de moderne pleinen en knopen in het verkeer zijn reeds opgelost met het oog op het menselijke verstand en dit werkt!
Juist stoplichten zorgen voor een trigger, nog even snel door oranje of extra gas op 20 meter van groen met als gevolg dat je door oranje of rood knalt.
Ofwel regels zijn niet altijd de oplossing, gezond verstand wel maar in het geval waar we over praten is het hoogstwaarschijnlijk vooral de euforie van het varen op een nieuw aangeschafte boot icm verkopende een eigenaar die dezelfde droom had maar achter de nadelen van een boot kwam en hem zoals zovelen in deze markt doorverkocht.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat