Nieuw dashbord

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Oeverloos » 27 Mei 2021, 15:38

@Roadrunnertoao
Je vraagt waar wij mee varen?
Ik vaar enkele decennia met een stalen motorvlet op de Oostzee.
Mijn instrumenten bestaan uit VDO meters uit de vorige eeuw.

Een Simrad plotter/radar waarvan het scherm (zonlicht schade) en de batterij (ouderdom) zijn vervangen.
Als extra gebruik ik een ipad met iSailor app. kaarten.

Ik ben een voorstander van min of meer mechanische instrumenten en alle apparatuur apart.
Eenvoudig spul en als er iets uitvalt blijft de rest het meestal doen.

De motor heeft alleen mechanische componenten.

Als je met oude spullen vaart, die het nog goed doen, dan is daar niets mis mee.
Houd het eenvoudig dan is de kans dat je misschien iets zelf kan reparen of vervangen aanwezig.

Wat ik wel eens om mij heen hoor van moderne motoren met electronische componenten is dat er toch wel eens een printplaatje geroosterd blijkt door de zoute sproei.

Bij mij brandde het printplaatje van het bedieningspaneel van de generator na 20 jaar door en stond het printplaatje van het simrad kompas in de mast plotseling vol water.

Wat ik het allerbelangrijkste aan boord vind is een goede stuurautomaat met het juiste electronische rate kompas met een snelle chip.

Of als je het echt voor elkaar wilt hebben met een GPS kompas.
Maar die wil meestal niet met je AP20 Robertson/Simrad stuurautomaat samenwerken.

Als je de software aangestuurde electronische stuurautomaat in orde hebt, mag je je handen stijf dichtknijpen.
Het sublieme virtuele dashboard komt dan op de volgende plaats.

Als je op groter water tegen de wind op koerst, vaar je meestal onder water.
Het zout komt gewoon dwars door de rubber afdichtingen van de dubbele ramen naar binnen zetten.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor redmiller » 27 Mei 2021, 16:04

Hé Oeverloos, kun jij eens een leuke foto van je schuit posten? Als ik je verhalen lees, maak je me steeds nieuwsgierig ;)
redmiller

ligplaats: Schoonhoven
info:

Berichtdoor Martin65 » 28 Mei 2021, 07:12

Dit ziet er allemaal geweldig uit en lijkt me ook mooi om te hebben. Maar in onze boot ligt een Daf, daar zitten nu alleen wat VDO meters op en dan verder nog wat meters voor brandstof, water e.d. Hoe kun je al die signalen beschikbaar maken voor een digitaal dashboard? Zijn daar converters voor of moeten alle gevers en opnemers vervangen worden?
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

Berichtdoor Roadrunnertoao » 28 Mei 2021, 09:51

Ik ben een voorstander van min of meer mechanische instrumenten en alle apparatuur apart.
Eenvoudig spul en als er iets uitvalt blijft de rest het meestal doen.

Ik zeker ook, maar zo'n mooi fancy dashboard heeft ook wel iets ;)

Wat ik het allerbelangrijkste aan boord vind is een goede stuurautomaat met het juiste electronische rate kompas met een snelle chip.

Nu doe ik het nog met een "oude" Raymarine ST6002, maar ik weet niet hoe deze zich gedraagt als het wat slechter weer is op open water.

Maar goed, ga ik nog alles "nieuw" aanschaffen op de huidige boot, of wacht ik hiermee tot de aanschaf van een andere/nieuwere.... keuzes...

Ik wil op dit moment eigenlijk alleen maar een goed scherm tbv navigatie en dat is al lastig
Roadrunnertoao

ligplaats: Dordrecht
info:

Berichtdoor Lotte » 28 Mei 2021, 10:24

Mooi hoor al die schermen en virtuele meters. Sommige boten lijken met hun dashboards wel op een Boeing. Maar is dat dan hobby, al die meters en info, of echt nodig?

Op mijn Gillissen vlet is het meer het tegenovergestelde: bv mijn brandstofmeter. Maar ja, ik vaar ook niet op groot open water.

Afbeelding

Heb wel aardig wat waarschuwingslampjes.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor Amersfow » 28 Mei 2021, 10:33

Haha, bij mij is het ook verre van eenvoudig geworden. Fysieke knoppen hebben wel mijn voorkeur. Je ziet in de autoindustrie veel goedkope merken alles op een schermpje proppen, dat kost alleen een programmeur wat tijd en kan heel snel.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 28 Mei 2021, 11:34

ziet er mooi uit maar veel meer knoppen en metertjes dan op mijn luxe motor toender tijd .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Yep » 28 Mei 2021, 13:48

De hammer is wat mij betreft dat bijna alles via NMEA 2000 gestuurd en ingeregeld kan worden.
Dirona heeft dit tot in de finesse doorgevoerd.
Dit is mijn droom benadering.
Respect.

Afbeelding

Maar goed.
Voor het elektradeel hebben we het voor elkaar dankzij Victron Cerbo.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor Pettevlet » 28 Mei 2021, 19:07

Martin65 schreef:Dit ziet er allemaal geweldig uit en lijkt me ook mooi om te hebben. Maar in onze boot ligt een Daf, daar zitten nu alleen wat VDO meters op en dan verder nog wat meters voor brandstof, water e.d. Hoe kun je al die signalen beschikbaar maken voor een digitaal dashboard? Zijn daar converters voor of moeten alle gevers en opnemers vervangen worden?

Je hebt een converter nodig. Even Googelen op analog to nmea en je krijgt allerlei mogelijkheden voorgeschoteld.
De cx5003 van Ali heb ik niet aangedurfd, maar de SmartEmu van LXNav wel.
Die is configureerbaar voor (bijna?) alle analoge gevers.

@lotte: we hebben dezelfde tankmeters! :lol:
Ik heb deze op de brandstoftanks en drinkwatertank. Ze zijn erg nauwkeurig bij mij. Bij jou ook? 8-)

@yep: dat Maretron spul is inderdaad erg mooi, maar duuuur…. :o
Gebruikers-avatar
Pettevlet

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 29 Mei 2021, 06:25

Pettevlet schreef:
@lotte: we hebben dezelfde tankmeters! :lol:
Ik heb deze op de brandstoftanks en drinkwatertank. Ze zijn erg nauwkeurig bij mij. Bij jou ook? 8-)

Ik heb de slangen net vervangen, omdat de oude verkleurd waren. Ik heb twee dieseltanks, met eigen meter en watertank met dit “ kijkglas” idee. Maar voor mij is het zo duidelijk afleesbaar, werkt perfect.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica