Vraag beluchters

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vraag beluchters

Berichtdoor RvdS » 15 Jan 2021, 10:25

Ik loop al een tijdje met een vraagstuk over mijn beluchter, uiteraard na van de zomer tegen waterslag aan te zijn gelopen.
Vermoedelijk is het klepje van de beluchter blijven hangen en de rest ging toen vanzelf... We hebben er nu dus ook eentje zonder klep.

De opzet is momenteel zoals in dit plaatje: Afbeelding, met 38 mm slangen van en naar de beluchter. De overloop van de beluchter is met 8mm slang oplopend aangesloten op een doorvoer.

Waar ik met mijn boeren verstand nog steeds niet bij kan, is wat er gebeurt met het water in de slang (plus een beetje water uit de overloop), tussen de beluchter en het mengpunt op de uitlaat (de linker op het plaatje)? Dat loopt dan toch sowieso terug richting de motor via de gasuitlaat en spruitstuk? Het waterslot en de demper staan al vol met water, er is geen druk meer, dus die paar liter moet toch ergens heen.
Kan iemand mij daar wat meer over uitleggen?
RvdS

ligplaats:
info:

Re: Vraag beluchters

Berichtdoor S Nauta » 15 Jan 2021, 11:00

Als het water dat tussen de beluchter en mengstuk staat terug loopt je motor in, is de inhoud van je waterlock verkeerd gedimensioneerd.
Die wil je zo groot hebben dat al het water in je uitlaat + het water na je beluchter hem niet helemaal vult.
Zo kan het je motor niet in.
Gebruikers-avatar
S Nauta

ligplaats: Drachten
info: Stalen motorkruiser 1050, 20ft kajuitzeilboot met hefkiel

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jan 2021, 11:37

Geloof dat we weer wat misverstanden hebben, het waterlock, lock niets is alleen een reservoir op het laagste punt van het uitlaat systeem waar al het water achterblijvend na het stopzetten van de engine opgevangen wordt.
De beluchter is uitsluitend nodig als deze vergaarbak zich onder de water bevindt, en dus de mogelijkheid kan ontstaan dat lekwater door de waterpomp door kan blijven hevelen !
It is so simpele ! Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Jan 2021, 12:31

Huh, ik heb precies de omgekeerde wens; ik heb nu een beluchter die open is en dus een straaltje water geeft. Dat vind ik erg onhandig met afmeren enzo dus wil een valve bestellen waardoor het weer een terugslagklep wordt. Maar is het dan toch beter het zo te houden? (het staat zo vrachtboot/sleepboot achtig).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor RvdS » 15 Jan 2021, 12:40

@Wolf1;
De lock en een deel van de uitlaatslang liggen inderdaad onder de waterlijn en zijn dus vol.
De functie van de beluchter snap ik wel voor wat betreft het hevelen, maar dan kan het water toch inderdaad alleen terug naar de gasuitlaat en het spruitstuk,of mis ik iets in mijn redenatie?
RvdS

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 15 Jan 2021, 12:55

Amersfow schreef:Huh, ik heb precies de omgekeerde wens; ik heb nu een beluchter die open is en dus een straaltje water geeft. Dat vind ik erg onhandig met afmeren enzo dus wil een valve bestellen waardoor het weer een terugslagklep wordt. Maar is het dan toch beter het zo te houden? (het staat zo vrachtboot/sleepboot achtig).

Vreemde redenatie , als door een straaltje water het optisch op een vrachboot/sleepboot lijkt.

Maar het is zeker een betrouwbaarder systeem, zo,n klepje kan vast komen zitten en dan verlies het zijn functie.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor S Nauta » 15 Jan 2021, 13:09

RvdS schreef:@Wolf1;
De lock en een deel van de uitlaatslang liggen inderdaad onder de waterlijn en zijn dus vol.
De functie van de beluchter snap ik wel voor wat betreft het hevelen, maar dan kan het water toch inderdaad alleen terug naar de gasuitlaat en het spruitstuk,of mis ik iets in mijn redenatie?

Zoals Wolf1 aangeeft, het lockt eigenlijk niets, maar het is dus een soort van opvang reservoir voor het opvangen van teruglopend water uit de uitlaat en dus ook het beetje water dat na je beluchter in de slang staat.
Als je de motor uitzet valt de druk in de uitlaat weg en loopt het water in je uitlaat tussen motor en zwanenhals terug naar de waterlock. Die is zo ontworpen dat bij het lopen van de motor het meeste water eruit geduwd wordt door de druk en hij voor een groot deel gevuld is met uitlaatgas. Hij zit dus bij lange na niet vol met water. Daardoor is er ruimte voor het water uit je uitlaat en slang vanaf de beluchter om daarin leeg te lopen. Als het water loopt naar dat laagste punt toe: je waterlock.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker verwoord heb ;)
Gebruikers-avatar
S Nauta

ligplaats: Drachten
info: Stalen motorkruiser 1050, 20ft kajuitzeilboot met hefkiel

Berichtdoor RvdS » 15 Jan 2021, 14:49

S Nauta;

Dank je wel, dan is dat me nu inderdaad een stuk duidelijker.
We hebben er zelf deze in zitten:
Afbeelding

Maar ik heb nooit geweten, dat deze de ruimte overhoudt om het water op te kunnen vangen van de uitlaat(slang) en het restant van de aanvoer vanaf de motor.
Kennelijk zit de binnenkant dan toch slimmer in elkaar, dan de buitenkant doet vermoeden.

Hartstikke bedankt voor de uitleg, kan ik het eindelijk loslaten ;-)
RvdS

ligplaats:
info:

Berichtdoor Solita74 » 15 Jan 2021, 16:41

Amersfow schreef:Huh, ik heb precies de omgekeerde wens; ik heb nu een beluchter die open is en dus een straaltje water geeft. Dat vind ik erg onhandig met afmeren enzo dus wil een valve bestellen waardoor het weer een terugslagklep wordt. Maar is het dan toch beter het zo te houden? (het staat zo vrachtboot/sleepboot achtig).

Als je geen straaltje water over boord wil hebben dan kan je dat antie hevel straaltje ook in de waterlock uitlaten komen als die tenminste groot genoeg is qua inhoud; dus sokje lassen op het waterlock voor een slangepilaar succes!
Solita74

ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jan 2021, 17:04

Solita74 schreef:Als je geen straaltje water over boord wil hebben dan kan je dat antie hevel straaltje ook in de waterlock uitlaten komen als die tenminste groot genoeg is qua inhoud; dus sokje lassen op het waterlock voor een slangepilaar succes!

Geloof niet dat jij het helemaal snapt ! !
Gr. Wolf1.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard