Het Sluizenfront schreef: Sorry voor dit lange wellicht saaie "college" maar ik kon het niet laten na het lezen van dit topic
Ik snap je verhaal, maar ik had het echt over correcte oproepen, op het juiste kanaal, met melding van het juiste kunstwerk, in de juiste lingo, en niet door lopende communicatie heen. En dan gewoon geen draad krijgen. Laat maar darren, het is maar recreatie.
Hierbij maak ik onderscheid in 3 verschillende bedieningsvormen;
1. Sectorbediening. Vanuit een centrale post wordt een vaarroute bediend. Dat loopt in het algemeen gesmeerd. Topservice. Kan niet anders zeggen.
2. Clusterbediening. Vanuit een centrale post worden meerdere kunstwerken op verschillende vaarwegen bediend. Daar verliest de bediening volgens mij al gauw het overzicht, wat het personeel niet altijd kwalijk te nemen is, maar je kunt toch wel even kort reageren?
3. Bemande kunstwerken. Hier zie ik geen enkel excuus om niet even te reageren, en toch komt dat regelmatig voor. Ik krijg wel eens de indruk dat sommige brugwachters een hekel aan hun werk hebben. Een sluiswacht zei mij ooit: 'De hele dag die oproepen van jachtjes, ik heb de marifoon uitgezet, ga maar klagen bij m'n baas'.
Of Woubrugge, die ooit een handeltje opzette met Avifauna. Voor een leuk zakcentje bleef die wat langer op z'n post voor rondvaartboten, maar werd witheet als er dan een jachtje meesloop.
En nog steeds blijft het daar stil op kanaal 18. Tot ik een keer beroepsvaart zag naderen: 'We gaan zo draaien hoor!'
Maar nog even over dat gele herkenningslicht: met moderne technologie, spraakherkenning bijvoorbeeld, kan dat volgens mij prima zonder tussenkomst van personeel.
En dan nog kort dat groen/rood naar groen: bij een basculebrug blijft de balans het hele hefproces tot volledig open constant. Waarom niet een borg op twee hefhoogtes? Mechanisch technisch moet dat geen probleem zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido