brandstofpomp

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: brandstofpomp

Berichtdoor Het Sluizenfront » 27 Okt 2020, 10:26

quichot schreef:Dat zou betekenen dat er dan van de 108 pk van de 575 maar zo'n beetje 32 pk wordt aangesproken?

Toch denk ik dat je de uitleg daar moet zoeken.
In onze boot ligt 159pk Deutz. Wij draaien meestal rond de 1250 rpm en in sluizen gaat de motor uit. Bij de laatste tankbeurt kwam ik op een verbruik van minder dan 3,8 l. per draaiuur.
Kon het niet helemaal bepalen omdat de tank de een na laatste keer niet helemaal vol was. De berekening heb ik gedaan uitgaande van wél een volle tank. In werkelijkheid dus nog gunstiger.
Met die 1250 rpm. loopt de boot ong. 10 kmh. op stilstaand diep water. Kennelijk heb je voor zo'n lage snelheid maar weinig vermogen nodig. Volgens het boekje gebruikt de Deutz. 223gr.
Rustig varen spaart dus (veel) brandstof. :D De getankte diesel komt van Tullemans in Maasbracht.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor varg » 27 Okt 2020, 11:27

Ja Guido..... 'lengte loopt!'
Mijn vader voer ook met een 575 in een 'vrij plomp scheepje' (IJsselaak), maar de droge uitlaat die -niet-geisoleerd- onder het achterdekje zat, werd eigenlijk nooit echt heet. Oorspronkelijk voer hetzelfde aakje met een Claeys gloeikopmoter van ik dacht een 13 EPK. Je kon met de DAF wel sneller varen maar dan trok je de hele gracht leeg.

Het blijft verbazen hoe groot de verschillen zijn tussen een jaar-gemiddeld verbruik (bij mij een 2 liter/vaaruur) en een uurtje continu varen met 12 km/uur op een flink meer (of de Noordzee)

groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 27 Okt 2020, 11:41

varg schreef: Oorspronkelijk voer hetzelfde aakje met een Claeys gloeikopmoter van ik dacht een 13 EPK.

Grappig. In de Jonge Willem lag tot de jaren 60 een eencilinder Rennes van 17 pk. Helaas geen overleverde gegevens over kruissnelheid destijds.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Wolf1 » 27 Okt 2020, 17:15

quichot schreef:Uitgaande van deze vuistregel kom ik op een opmerkelijke waarde bij mij aan boord.
Ons redelijk plompe scheepje loopt 11 km/h bij een verbruik van 6,4 liter (5120 gram) per uur. Een meerjarig gemiddelde, per traject gemeten en genoteerd. De motor wordt in sluizen uitgezet. Dat zou betekenen dat er dan van de 108 pk van de 575 maar zo'n beetje 32 pk wordt aangesproken?
Dat pleziervaartuigen doorgaans overbemeten motoren hebben wist ik al, maar dit is wel heel sterk!

Neem van mij aan als jij 100Pk 1 uur lang uit een 575 haalt heb je meer dan 20 Ltr nodig en is de uitlaattemperatuur boven de 500 C. Wanneer we met voorkamer motoren (Bv Mercedes) gaan beginnen komt er nog 5 Ltr bij !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Solita74 » 27 Okt 2020, 19:47

Ik heb ook al aardige lange reizen gemaakt Scandinavië Berlijn Portugal .ik vind dat je brandstof voldoende moet zijn ik zorgde ervoor dat er altijd ruim voldoende aan boord is en van tevoren heb ik gekeken waar je kan tanken ook voor gas en had geen problemen en het verbruik van diesel neem ik altijd ruim en zet dat ook in mijn logboek en dan valt het altijd mee mijn bunker opslag is 1800 liter verdeeld over vier tanks En de motor is perkins 135 m met een gemiddeld verbruik van 6.5 liter
Solita74

ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Berichtdoor jkos » 28 Okt 2020, 07:50

Wat Wolf zegt klopt gewoon.
Ik vaar nu al meer dan 25 jaar met motoren welke voorzien zijn van een goede brandstofverbruiksmeter.
2 x 800 pk gebruikt vol vermogen gewoon 2 x 175 liter per uur, daar staat tegenover dat wanneer je rondvaart met iets meer dan stationair toerental het gebruik maar 13 liter per uur is.
Hetzelfde heb ik gezien met 500 pk vollast een gebruik van 125 liter per uur.
Dit waren geen geijkte meters maar aan het eind van de week klopte het sommetje toch aardig.
Mooier kan ik het niet maken.
jkos

ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Berichtdoor bas » 28 Okt 2020, 09:40

Uitgaande van deze vuistregel kom ik op een opmerkelijke waarde bij mij aan boord.
Ons redelijk plompe scheepje loopt 11 km/h bij een verbruik van 6,4 liter (5120 gram) per uur. Een meerjarig gemiddelde, per traject gemeten en genoteerd. De motor wordt in sluizen uitgezet. Dat zou betekenen dat er dan van de 108 pk van de 575 maar zo'n beetje 32 pk wordt aangesproken?

Vrees toch dat dit de harde waarheid is, sterker nog, die 160 gr/pk per uur is denk ik ook wat optimistisch dus dan wordt die 32 pk nog minder. In een liter diesel zit 13,5pk aan energie opgeslagen, dan zou je met de gegevens uit je rekensom uitkomen op een totaalrendement van 37%, dat zou voor een plezierscheepje een rendement zijn waar je trots op kunt zijn!
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor quichot » 28 Okt 2020, 13:22

jkos schreef:Wat Wolf zegt klopt gewoon.

Ik twijfel nooit aan wat Wolf zegt. Ik was gewoon verbaasd. Maar het bevestigt ook wat ik al vermoedde.
Ik heb ooit om precies die reden hermotorisering overwogen. Mij leek 60 pk namelijk meer dan genoeg. Maar toen wist iedereen me te vertellen dat ik dan toch minstens weer voor 100 pk moest gaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor bas » 28 Okt 2020, 15:21

Maar het bevestigt ook wat ik al vermoedde.
Ik heb ooit om precies die reden hermotorisering overwogen. Mij leek 60 pk namelijk meer dan genoeg. Maar toen wist iedereen me te vertellen dat ik dan toch minstens weer voor 100 pk moest gaan.

Of je weer op +/- 100 pk uitkomt durf ik zo ook niet 1,2,3 te zeggen maar de rekensom om op benodigd vermogen uit te komen is wat anders dan waar het tot nu toe over gaat. Voor die rekensom heb je ook niks aan een gemiddeld verbruik/vermogensvraag over een x aantal jaar.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor aquanaut » 28 Okt 2020, 16:00

quichot schreef:Ik heb ooit om precies die reden hermotorisering overwogen. Mij leek 60 pk namelijk meer dan genoeg. Maar toen wist iedereen me te vertellen dat ik dan toch minstens weer voor 100 pk moest gaan.

Om te varen is die 60 Pk meer dan voldoende, alleen wordt manouveren dan veel meer anticiperen....
En als ik me nog herinner hoe jij een zwaai maakte tegen de wind in op het Aarkanaal denk ik dat je dat niet zo 123 gedaan had met 60PK.

Het vermogen heb je pas nodig als je gaat manoeuvreren.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard