echte watersporters

algemene discussies

Re: echte watersporters

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Sep 2020, 13:44

Kwokko schreef:Sluis is 16 meter breed,de Fides is 11,40 meter,dus ruimte genoeg.

Tja .... 4.60 over .... bij een gemiddelde breedte van een jacht dus 50 cm aan elke kant.
Ik ben wel eens met minder tussen wal en vrachtschip door gevaren, maar ik heb legio jachtschippers meegemaakt die dat niet aandurfden.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Sep 2020, 13:46

pascall schreef:Een aardig deel van de beroepsvaart weet gewoonweg niet waar ze mee bezig zijn.

Een groeiend deel van de pleziervaart daarentegen wel ....

En eerlijk gezegd, denk ik dat een aantal beroepsschippers de vaardigheden en inzichten van menig jachtschipper onderschatten.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Sep 2020, 13:49

kajoe schreef:allereerst het was enkele keren dat wij en anderen achter een schip moesten afmeren op zich niet een probleem ware het niet dat de vriendelijke heer in het stuurhuis zijn schroef niet uit het werk zette ,ook niet na een paar kreten aan zijn stuurman dus de sluis maar oproepen met het probleem ,krijg je als antwoord dat moet de schipper zelf weten klaar,dit zal dus wel een kruk geweest zijn die de schut regeltjes zeer goed wist .
helaas komt het vaker voor in sluizen en sommige bedienaren grijpen in ,maar geregeld dus niet oorzaak deze schepen komen er zeer geregeld door en in de wintertijd doen ze het zo .maar dan zijn er geen jachten in de buurt en wat mij betreft kan het .

Ook een paar keer meegemaakt.
Mijn aanpag: Gewoon even wachten .... tussen resp. onder de deuren ...
Dan kunnen die niet dicht, verbazingwekkend hoe snel ze dan reageren (en in België ineens wel Vlaams blijken te spreken :D )
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 25 Sep 2020, 15:41

Vorig jaar voeren we op het Prinses Margriet kanaal richting Groningen. (jawel)
Bij ons voer een beroeps.
Ik wilde even overleggen hoe we zouden schutten, hij eerst of ik eerst erin.
Had te maken met een bijdehandje die direct vertelde dat beroeps voor gaat en dat een vaarcursusje niet duur is.
Andere beroeps ook in het gesprek waar hij zijn superieure kennis mee deelde.
Oh oh oh wat wisten ze het goed en was die recreatie zo dom.

Nu heb ik VB 1 en 2 en kustnavigatie, maar dat liet ik even zo.

In de sluis liet meneer de betweter zijn schroefwater aanstaan.
Dus je begrijpt wel wat ik hem vertelde, simpel cursusje doen dan leer je dat dat niet de bedoeling is.
Ook even verteld dat een stukje overleg vaak prima werkt buiten de officiële regels door.
Sluiswachter gaf mij gelijk en de suffert was uitgepraat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor heuvels » 28 Okt 2020, 12:01

De politie in Midden Delfland is aardig bezig geweest dit jaar, hopelijk volgend jaar een goed vervolg...
https://wos.nl/nieuws/artikel/120-meldi ... -uit-regio
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor quichot » 28 Okt 2020, 13:13

broekie schreef: Oh oh oh wat wisten ze het goed en was die recreatie zo dom.

:D
Die betweter doet me denken aan een recreatiesleper die ooit naast me opvoer in België. Ik groette hem, en ik zag dat hij de marifoon pakte.
'weet u niet wat dat bord betekent?'
Het betrof het bord om van wal te wisselen. Uiteraard had ik dat zien staan. Doodstil kanaal, toevaart in geen velden of wegen te bekennen, en aangezien hij me opliep hield ik gewoon sb-wal.
Maar om hem te plagen antwoordde ik:
'welk bord?'
'als je dat niet hebt gezien, wat heb je dan op het water te zoeken?'
Hier had ik geen zin in en besloot de conversatie met:
'ook goeie reis!'

Toen kwamen we in de volgende sluis. En ja hoor, het water zakte, en de sleper kwam steeds schuiner te hangen. Paniek in de tent. Geschreeuw. Tenslotte bracht een bijl uitkomst.
Zo schaapachtig mogelijk keek ik het drama aan vanaf de voorplecht. Ik dacht: ik zeg helemaal niks. Ik kijk alleen maar.
Als blikken konden doden had ik dat nu niet na kunnen vertellen! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Marie Christina » 28 Okt 2020, 13:16

Zoals ik al zei: Varen doe je samen....
Uhu.
Nou ik weet wel waar die club de grootste winst kan halen.

Vorige week nog is er een collega sloeproeier overleden doordat zo'n geweldige binnevaarder over de sloep heen geragd heef.
Chapeau.

Je zal ermee moeten leven,zeg.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor kajoe » 28 Okt 2020, 14:29

altijd geven ze de grote vaart de schuld ,maar je moest het eens zien op die kanaaltjes ik heb 2 keer zoon lang ding doormidden gevaren ,komen zonder uit te kijken een zij haven uit en ja stop dan maar eens lukt je nooit in een 20/30 meter de tweede keer bij een spoorbrug brug gaat ope en met 4 schepen er door gaan die afkezen ineens dwars in het kanaal liggen om te keren ja en met een dikke 15 km stop je niet meer .
en dat was nog maar een 36 m schip .
met grote schepen doe je vrijwel niets dat zou je moeten weten met 110 en met 3500 ton geladen wijk je niet even snel uit ook leeg gaat dat lastig ,zat er nog een honderd of meer meter tussen dan lukt het wel tenzij je er een naast je hebt .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor bas » 28 Okt 2020, 15:30

Vorige week nog is er een collega sloeproeier overleden doordat zo'n geweldige binnevaarder over de sloep heen geragd heef.

Laten we van dit trieste voorval nou eerst het onderzoek / toedracht afwachten voordat we weer gaan namen & shamen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor aquanaut » 28 Okt 2020, 15:48

Marie Christina schreef:Zoals ik al zei: Varen doe je samen....
Uhu.
Nou ik weet wel waar die club de grootste winst kan halen.

Chapeau.

Je zal ermee moeten leven,zeg.

Je zal er maar mee moeten leven, zeker, maar wat was de toedracht van deze aanvaring?
De aanvaring vond plaats in het donker en de roeiers verklaarden net na het ongeval het beroepsschip in het geheel niet gezien te hebben.
Daarnaast vroegen zij zich af wat zo'n beroepsschip die tijd daar te zoeken had.
Op de AIS gegevens was te zien dat de beroepsvaarder vanwege het passeren van de Joop vd Reijdenbrug niet veel vaart maakte.
Het beroepsschip betrof hier overigens een 11 meter lange duwvlet met een zandbakje ervoor.
Of heb jij andere info Menno?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat