Hekdrive vervangen door vast schroef

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hekdrive vervangen door vast schroef

Berichtdoor Slowpa » 26 Sep 2020, 17:29

Wij hebben op onze boot een hekdrive zitten. Tijdens onze eerste vaartocht hebben wij problemen gekregen met de hekdrive. De schakelkabel was losgetrild en doordat wij daardoor stuurloos waren, omdat we niet meer in vooruit/achteruit konden schakelen, is de schroef waarschijnlijk ergens tegenaan gekomen en is vermoedelijk de breekpen gebroken.
Nu kunnen we dat natuurlijk (laten) repareren, maar mijn vraag is, is het mogelijk/doenbaar om de hekdrive te vervangen door een vaste schroef met roer en waar zou ik dan op moeten letten. De krachtbron is een OM636. En ik heb 2 morse hendels, 1 voor de hekdrive (vooruit/neutraal/achteruit) en 1 voor het "gas". Het stuurwiel stuurt de hekdrive.
Slowpa

ligplaats: RIED
info: Beginnende pleziervaarder op een Cascaruda 800 AK, aangedreven door een OM636 en Hekdrive.

Re: Hekdrive vervangen door vast schroef

Berichtdoor pascall » 26 Sep 2020, 18:14

Dat is een serieuze ingreep.
Ik weet ook niet of het schip daar voor geschikt is.
Stel dat het wel zo is, dan denk ik aan een v opstelling.
Dan kan de motor op de zelfde plaats blijven staan, alleen dan 180 graden gedraaid.
De v overbrenging dient ook op een stevige fundatie te staan, evenals het roer en de schroefas dienen er versterkingen te worden aangebracht.
Al bij al een berg werk waar ook de nodige kennis voor nodig is.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Slowpa » 27 Sep 2020, 13:50

Ben dan bang dat het aardig in de papieren gaat lopen. Dan eerst maar eens kijken wat de schade is als de hekdrive gerepareerd wordt.
Slowpa

ligplaats: RIED
info: Beginnende pleziervaarder op een Cascaruda 800 AK, aangedreven door een OM636 en Hekdrive.

Berichtdoor Rob Art » 27 Sep 2020, 16:27

Denk dat het zeker een prijzig verhaal gaat worden, er komt dan ook nog een nieuwe roer installatie bij en je hebt kans dat er onderwater ook nog enige aanpassingen komen (doos kiel, hak voor je roer).
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art

ligplaats:
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Berichtdoor vuuren1 » 28 Sep 2020, 23:20

Een dergelijke opstelling omzetten naar een opstelling met een gewone schroefas zal, zonder op de details in te gaan, een enorme verbouwing vereisen.
Dat is in het kort wat ik er over zeg, ofwel, het is praktisch en financieel gezien geen optie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Tontoos » 29 Sep 2020, 12:46

Ik heb het eens gedaan bij een bekende iemand, als je zelf niet kan lassen en een beetje technisch bent wordt het een een duur klusje.
Alleen al de onderdelen wat je moet gebruiken, reken maar uit o.a. schroef, galan, schroefas en koker, pythondrive.
Dan moet de motor zakken en moet in een bak cq kiel er onder gelast worden en heb ik het roer en wat daar nog bij komt nog niet mee gerekend, dat is exclusief de gewerkte uren, reken maar uit.
Tontoos

ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

Berichtdoor broekerhaven » 29 Sep 2020, 16:56

Hele handel eruit halen en verkopen, spiegel dicht lassen , en een steun erop voor een buitenboordmotor.

Is denk ik dan de goedkoopste oplossing.
broekerhaven

ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard