echte watersporters

algemene discussies

Re: echte watersporters

Berichtdoor Popeye » 18 Sep 2020, 09:58

jaccomiranda schreef:Nog een reden waarvoor we een boot hebben.

Motor starten, lijnen binnen en verderop weer rustig afmeren.
Zonde van de tijd om je daar aan te ergeren.

Zo doe ik het ook, en soms moet je op tijd weg zijn.
Vorige week zaterdag lag ik heerlijk rustig in Senneroog (Lauwersmeer) komt de zeilklipper "Nicolaas Mulerius" van een Groningse studentenvereniging vlak bij mij liggen. Ik was aan het koken, en heb daar nog even gegeten, zonder last van ze te hebben, maar na het eten heb ik toch maar een aanlegplaats midden op het meer opgezocht, en een heerlijk rustige nacht gehad!
Maar ik heb ook wel eens in het donker (Asfeld in Frankrijk en Weesp) een ander plekje opgezocht.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor varg » 18 Sep 2020, 21:51

Afgelopen dinsdag op de Nieuwe Meer bij Amsterdam waren 2 feesten tegelijk aan de gang. Feesten die bestaan uit een boot met aggregaat en geluidsinstallatie, drijvend bar-eiland en alle andere sloepen en schepen die daar op af komen en aan elkaar vastmaken totdat er een enorm drijvend eiland is ontstaan. Er is dan meestal een haal- en breng systeem opgezet om mensen zonder boot ook naar het feest te vervoeren, soms ook met waterscooters. De andere club had even verder een grote lichtboei als centraal ankerpunt gevonden. Het geluid verspreid zich over het water ongestoord en ik heb helaas geen plekje kunnen vinden waar de herrie draaglijk was. Het liedje 'vluchten kan niet meer' kwam bij me op. Niemand was bereid om te handhaven (meneer...onze boa's kunnen moeilijk naar een boot toe zwémmen) en ik ben maar naar huis gegaan. O ja, er kwam nog een speedboot tussen de menigte door...1 bord en 4 glazen aan scherven... Het was heerlijk weer, maar geen top-dag! Soms verlang ik terug naar mannen met een blauwe blazer en een Nederlandse vlag met in een hoekje een soort oranje borduursel, kan je nagaan!
met vriendelijk watersportgroet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 19 Sep 2020, 08:32

Opa vertelt, maar vroeger was er veel meer onderling begrip op het water, en was de bereidheid elkaar te helpen vanzelfsprekend.
Want vergis je niet, ook keurig net uitziende mensen kunnen asociaal zijn.
Zó afmeren aan een steiger dat er net niemand meer voor- of achter kan, bijvoorbeeld. Als je aan komt varen eerst doen of ze je niet zien, en als je dan vraagt of ze een stukkie willen opschuiven als antwoord krijgen: 'ik dacht het niet!'.
Keurig nette mensen hè, echt, het gebeurt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Popeye » 19 Sep 2020, 08:37

quichot schreef:Opa vertelt, maar vroeger was er veel meer onderling begrip op het water, en was de bereidheid elkaar te helpen vanzelfsprekend.
Want vergis je niet, ook keurig net uitziende mensen kunnen asociaal zijn.
Zó afmeren aan een steiger dat er net niemand meer voor- of achter kan, bijvoorbeeld. Als je aan komt varen eerst doen of ze je niet zien, en als je dan vraagt of ze een stukkie willen opschuiven als antwoord krijgen: 'ik dacht het niet!'.
Keurig nette mensen hè, echt, het gebeurt.

Ga je toch langszij! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor quichot » 19 Sep 2020, 08:47

Popeye schreef: Ga je toch langszij! :mrgreen:

:D
Aan een openbare aanlegplaats mogen ze je niet weigeren, maar wat heb je aan die ellende.
Wat ik wel eens gedaan heb is de kop van het schip op het vrije stuk tegen de wal gezet, en zo afgemeerd dat het achterschip een metertje vrijbleef naast het onwillige jacht. Daar konden ze niks van zeggen. En wat denk je, ze kozen eieren voor hun geld en gingen mokkend een metertje of acht achteruit.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Sep 2020, 19:46

quichot schreef:Zó afmeren aan een steiger dat er net niemand meer voor- of achter kan, bijvoorbeeld. Als je aan komt varen eerst doen of ze je niet zien, en als je dan vraagt of ze een stukkie willen opschuiven als antwoord krijgen: 'ik dacht
het niet!'.

Of samen met een beroepsschip in de sluis, dwz naast een beroepsschip . . . .aan de achtersteven . . . want even doorvaren konden/durfden ze niet en dus kon ik een beurt wachten (overigens valt in zo'n geval de sluiswachter ook wat te verwijten)
quichot schreef:Keurig nette mensen hè, echt, het gebeurt.

Inderdaad, vlag met kroon achterop . . . deden hun bijnaam eer aan
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 20 Sep 2020, 09:36

R.C.Grootveld schreef:Of samen met een beroepsschip in de sluis, dwz naast een beroepsschip . . . .aan de achtersteven . . . want even doorvaren konden/durfden ze niet en dus kon ik een beurt wachten (overigens valt in zo'n geval de sluiswachter ook wat te verwijten)

In principe heb je gelijk,maar realiseer je dat een sluismeester in zo'n situaties ook in een spagaatpositie verkeert.
Enerzijds heeft hij te maken met beroepsvaart waar tijd geld is en die dus dóór willen, anderzijds met vaak onervaren en onzekere pleziervaarders die dan onwillig zijn als er een ligplaats wordt aangewezen en waarbij die aanwijzingen vaak in slow motion worden uitgevoerd vanwege die onzekerheid.
Daarbij zal die sluismeester ook nog afwegen of die beroeps al voor de sluis heeft liggen wachten of, dat hij voor een klare sluis kwam.
Dat alles zal er in kunnen resulteren dat hij besluit om het niet nog moeilijker te maken voor zo'n jachtenschipper. Dus, deuren dicht en wegschutten die hap!
Het ziet er vanaf de waterkant vaak simpeler uit als het in werkelijkheid is. Waarmee ik absoluut niet wil beweren dat sluispersoneel geen (inschattings)fouten maakt. ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor quichot » 20 Sep 2020, 10:14

R.C.Grootveld schreef: Of samen met een beroepsschip in de sluis, dwz naast een beroepsschip . . . .aan de achtersteven . . . want even doorvaren konden/durfden ze niet en dus kon ik een beurt wachten.

Herken ik. Tenenkrommend. Als je met geknepen billen gaat schutten, ga dan niet varen. Doe jezelf een lol, en boek een leuk hotelreisje.
Of pak dan de marifoon en roep '<naam boot>, Ik durf daar niet tussen, gaat u maar eerst'. Maar ja, ikke en de rest kan stikke.

Overigens vind ik het argument dat beroepsschippers altijd haast hebben geen reden om een schutting niet netjes in te delen.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Marie Christina » 20 Sep 2020, 13:22

Verkassen kan uiteraard niet altijd.
's Nachts om een uur of tig heb je daar niet zoveel zin meer in.
Bovendien kan je in het hoogseizoen in Friesland hè vanaf een uur of 15-16 wel vergeten nog een plekje te vinden.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Sep 2020, 18:43

Het Sluizenfront schreef:In principe heb je gelijk,maar realiseer je dat een sluismeester in zo'n situaties ook in een spagaatpositie verkeert.
Enerzijds heeft hij te maken met beroepsvaart waar tijd geld is en die dus dóór willen, anderzijds met vaak onervaren en onzekere pleziervaarders die dan onwillig zijn als er een ligplaats wordt aangewezen en waarbij die aanwijzingen vaak in slow motion worden uitgevoerd vanwege die onzekerheid.
Daarbij zal die sluismeester ook nog afwegen of die beroeps al voor de sluis heeft liggen wachten of, dat hij voor een klare sluis kwam.
Dat alles zal er in kunnen resulteren dat hij besluit om het niet nog moeilijker te maken voor zo'n jachtenschipper. Dus, deuren dicht en wegschutten die hap!
Het ziet er vanaf de waterkant vaak simpeler uit als het in werkelijkheid is. Waarmee ik absoluut niet wil beweren dat sluispersoneel geen (inschattings)fouten maakt. ;)

De sluiswachter deed geen enkele moeite, op mijn oproep op 10 en het sluiskanaal kwam geen antwoord.

Mijn tijd kost ook geld, want daar heb ik ook voor moeten werken . . . .
In dit soort situaties staat het argument van 'tijd is geld' dan ook op nummer één van de onzin top 10.

En als ik het héél zwart wit stel:
Vervoer per schip is de langzaamste modaliteit die er is, dus kennelijk is die tijd helemaal niet zo belangrijk.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat