Bericht door vuuren1 » wo 27 nov 2013, 21:05
pascall schreef:
Ja Hans, de motorisolatie is inderdaad in orde, 58DB met 1600prm, met de deur dicht.
Maar dan komt het geluid van de schroef om de hoek kijken, ik zou erg tevreden zijn dat het schroefgeluid een rol gaat spelen boven de 1800prm.
Een tunnel word een behoorlijke ingreep, de gehele roer constructie moet naar voren worden verplaatst, neem ik aan?
Een 5 blad schroef zou mogelijk een optie kunnen zijn, eens luisteren wat een schroeven leverancier zegt.
Een ieder, bedankt voor de info.
Mvg,
Pascal.
Pascal,
Bij een motorgeluid van slechts 58 db snap ik dat je een schroef eerder kan gaan horen.
Wel is het zo dat 1600 motortoeren en een 4-blads schroef eigenlijk (nog) geen lawaai mag geven.
Wellicht kan de huidige schroef worden aangepast.
Toveren met allerlei schroeven is gokken en kost veel geld.
Vele schroeven (ook 4-blad) maken lawaai.
ADT gaat bij voorkeur (en v.w.b. rendement ook wel terecht) voor 3-blad maar is ook afhankelijk van zijn leverancier die de bladvorm bepaalt.
Bij de TU Delft heb ik een onderzoek mbt cavitatie bijgewoond en het kwam er kort geschreven op neer dat men het cavitatie gebied van het schroefblad gewoon weghaalde (weg slijpen).
Dan wordt de bladvorm een vorm die op een onderzeeër schroef lijkt.
Zelf hebben we wel goede een betaalbare ervaringen met Hartog & zn in Dordrecht.