Dit draadje is op herhaling.
Alle eerder genoemde voor- en nadelen van DE-voortstuwing passeren weer de revue, vanuit steeds dezelfde gezichtspunten. Terwijl DE-voortstuwing links- of rechtsom gewoon dieselvoortstuwing is, dus met het motto van dit draadje -van diesel naar elektro- in feite niks te maken heeft.
De E van DE-voortstuwing is in dat opzicht misleidend. Het is gewoon een omweggetje om energie uit een verbrandingsmotor naar de schroefas te brengen, al dan niet door die energie tijdelijk in accu's op te slaan.
De reden dat ik dit draadje nieuw leven inblies was een artikel over Toyota en Yanmar, grote spelers op het vlak van autotechniek en jachtbouw, die samen op praktische schaal bezig zijn met de toepassing van waterstoftechnologie voor jachten. En dat is echt nieuw. Niet de technologie an sich, die bestaat al langer, maar de bereikbaarheid voor ons, recreanten.
Waterstof dat in een energiecel wordt samengevoegd met zuurstof, waarbij water en elektriciteit vrijkomt. En niet door verbranding in een zuigermotor, maar, beetje kort door de bocht, door omgekeerde elektrolyse.
Met dat 100% pure water weten we wel raad aan boord van een jacht. Hang de uitlaat maar gerust in je watertank, en met die stroom bewegen we ons voort. En dan zijn we weer bij het motto van dit draadje, van diesel naar elektro in de toekomst.
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/wa ... cus+9+Juni
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido