Bericht door Mopolcamper » do 03 okt 2013, 09:23
Is voor het vervangen van een (weinig lekkende) verstuiverhuls van een VP 2003 demontage van de kop beslist noodzakelijk? Wat zijn eventueel de alternatieven?
eagle schreef:
De verstuiversleeve kan op twee manieren lekken:
Koelwater/vloeistof (direkt of 2 kringkoeling..).
Dit lekt tussen kop en de sleeve; de afdichting is een O-ring in een groef in de kop. Lekkage komt door kalk of roest op de O-ring. er is dan roest te zien rond de verstuiver.
Soms helpt het volgende: Verstuiver demonteren dwz alleen de yoke demonteren, maar de nu loszittende verstuiver in de sleeve laten zitten, Zijdelings kloppen tegen de verstuiver in verschillende richting, met koperhamer. Eventueel druppels ontkalker in de buitenste spleet proberen te krijgen, en daarna hetzelde met WD 40 (niet andersom). Weer kloppen, dan verstuiver weer vastzetten met 20 N.Mtr
Kompressie/verbrandings druk.
Dit lekt tusssen verstuiver en sleeve. Er is dan roetig vuil rond de verstuiver. Test: breng WD 40 aan rond de verstuiver, en start de motor. Gaslekkage is nu goed zichtbaar, Yoke-moer natrekken met 20 N.Mtr
Diesel kan hier niet lekken. Als dat er toch is, komt het uit de HD aansluiting of de lekleiding.
Vervangen van de sleeve gaat niet zonder demontage van de kop, omdat de sleeve-tuit in de verbrandingskamer na montage op lengte moet worden gemaakt (1mm)
Voor zowel de- als montage is speciaal gereedschap nodig: Trekker, montage-doorn, en felsdoorn..
Gr, Eagle
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten