Bericht door MaartenKlop » ma 23 sep 2013, 20:17
Dank, ik had her en der al wat antwoorden van je gelezen op verschillende fora.
Heb een stalen conus, de oliegroeven in de cups zijn nog 1 - 2 mm diep zo uit m'n hoofd. Cups zaten niet los. Ring en seegerring waren beiden niet gebroken, heb alleen de shims beschadigd bij demontage. Hamertje zal ik even bekijken morgen, afstelprocedure van het bedieningsmechanisme is me dankzij je eerdere postings her en der al bekend.
Motor serienummer is nog de vroege versie ergens in de 1600, dus zonder reductiekast. De reductiekast is lang niet de enige wijziging die ze hebben doorgevoerd destijds.. Big-end, hoofdlagers, zuigerspeling, bijna alles veranderd.
Ik heb me ook verwonderd over hoe slim en compact de MS is ontworpen. En complex, ach, als je hem kunt (de)monteren moet je ook slim genoeg zijn om te weten hoe ie werkt. Je geeft em een zetje, en de rest doet ie zelf

Ik ga Mulder morgen even bellen, hopelijk hebben ze lagers en afdichtingen nog. Ik heb hem helemaal uit elkaar, officieel moet je dan ook een drietal lagers, die waar de tandwielen in geperst zaten, vernieuwen. Heb netjes en met gevoel uitgeperst, maar geef geen garantie dat alles nog heel is. Wat is jouw ervaring hiermee?
PS. Stefan heeft inderdaad niets meer van deze koppeling, en de laatste MB10 onderdelen heb ik ook weggeroofd daar. Alleen hoofdlagers even zelf maken.
Nu we het er toch over hebben, de ketting distributie in de MB10: welke speling op de ketting is toelaatbaar, en hoe te meten? Nokkenas had een kleine vrije slag t.o.v. de krukas a.g.v. speling in de ketting.