Het Sluizenfront schreef:Ik ben op de zeevaart niet thuis maar denk dat daar geen marifoons worden gebruikt voor het doel wat jij omschrijft. Waarschijnlijk wordt daar gebruik gemaakt van portofoons.
Apparaten die ook gebruik maken van VHF-frequenties maar niet die frequenties die zijn vrij gemaakt voor marifonie.
Overigens denk ik ook dat de Nederlandse wetgeving niet op zee geldt, tenminste niet buiten de territoriale wateren.
Ik ben wel bekend op de zeevaart (heb30 jaar gevaren en geef nu les op de zeevaartschool) en kan je verzekeren dat het doodnormale vhf's zijn.
Compleet met kanaal 16 en nog 9 andere kanalen, waaronder 6,12, 15, 17 (standaard), 4 kanalen naar keuze en twee P kanalen (in te stellen naar eigen frequentie.)
Of beter gezegd: het zijn portofoons ingesteld op maritieme VHF kanalen.
Ze hoeven alleen geen ATIS te hebben.
De Nederlandse wet geldt gewoon óp het schip, ook buiten territoriale wateren.
Anders zou je bijvoorbeeld ook mogen roken op de brug buiten territoriale wateren. (Wat niet mag, want; werkplek.)
Echter dat betekent weer niet dat als je in Rio de Janeiro ligt je niet aan de Braziliaanse wetten hoeft te houden.
Integendeel.
Maar het mooie van de radiotelefoniewetten is nu juist dat ze internationaal zijn.
Daar is het Marcom A certificaat (en het daaruit voortvloeiende B) op gebaseerd.