Corona en varen

algemene discussies

Re: Corona en varen

Berichtdoor Popeye » 08 Mei 2020, 15:53

In Friesland (PM) al aardig druk vandaag!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor Daxiepaks » 08 Mei 2020, 16:29

bas schreef:Zou lekker thuis blijven. Alles wat leuk is is toch dicht.

Zou ook niet het risico willen lopen dat de regels straks alsnog aangescherpt worden en dat je dan of vast zit op je bootje, of dat je bootje op een onmogelijke plek ligt ver bij huis vandaan met de wetenschap dat je er in ieder geval weken niet bij kunt.

In dat geval zitten wij... belgen met een bootje in nederland.. De werken aan de boot zaten op schema om deze zomer van de boot te kunnen genieten..
Nu kunnen we er al weken niet meer bij..en gaan we hem ook niet afkrijgen ;-(
Daxiepaks

ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Berichtdoor quichot » 08 Mei 2020, 17:54

Het zou de eerste keer sinds 1981 zijn dat we Antwerpen niet aandoen. Maar niet te somber, er gloort licht aan de horizon.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor rotterdammer » 10 Mei 2020, 14:05

We hebben de eerste vaartocht in Corona-tijd gemaakt, voelde toch wel een beetje vreemd. Het is vooral goed opletten en plannen zodat je niet ergens komt te liggen waar het druk zou kunnen zijn rondom de ligplaats. Op zich lukte het wel, tenminste, aan de kant van de wal. Op het water was een heel ander verhaal. Vrijdag in de loop van de ochtend kwamen we aan in Leiderdorp. Normaal gaan we in Leiden liggen, maar dat leek nu niet het beste plan. Bij Leiderdorp kan je aan een kade aan de Oude Rijn liggen. Het is er altijd wat onrustig, maar dat vinden we niet zo erg. En er was voldoende ruimte om afstand te kunnen houden tot de andere schepen die er lagen. Er varen wel een paar schepen, maar echt druk is het op dat moment niet.

Tot de lunch voorbij is. Ineens lijkt het wel weekend tijdens de zomervakantie! Druk is het op het water, niet normaal meer! Van alles vaart voorbij, voornamelijk open boten zoals sloepen, speedboten, rubberbootjes en wat al niet meer. Een paar jachten zijn daartussen ook te zien en een enkel vrachtschip dat op volle snelheid voorbij komt (dus alleen hier gaan liggen als je daar tegen kunt én je je boot goed vastlegt). Maar het zijn vooral de kleinere schepen die dus opvallen, het lijkt wel een colonne dat uren lang voorbij komt. Het is alsof de hele regio in een boot is gestapt. Wat ook op valt is dat er diverse schepen voorbij varen waar je zo al kunt zien dat niet iedereen tot hetzelfde gezin behoort. Dat vind ik zelf wel een trieste zaak. Niet alleen jongeren maken zich daar schuldig aan, maar ook mensen die duidelijk tot de risicogroep behoren. Waar wij proberen om zo verantwoord mogelijk om te gaan met de nieuwe tijd, lijken velen er een "fuck Corona" instelling op na te houden. Wij hebben ook een paar vrienden die ons inmiddels zowat smeken om weer eens met ons mee te mogen varen, maar we moeten blijven weigeren. Leuk is het niet, maar we gaan geen risico lopen/veroorzaken.

Maar onze algemene indruk van varen in deze tijd: je moet goed plannen, om te beginnen al vanwege aanpassingen in het bedieningsregime. Je wilt niet ergens vast komen te liggen terwijl je naar huis wilt/moet gaan. Ook zal je soms genoegen moeten nemen met een alternatieve of minder aantrekkelijke ligplaats, alleen al omdat het op je eigenlijke bestemming anders te druk zou kunnen worden. Maar wat mijn grootste zorg is tijdens het varen, is dat er tijdens een vaartocht een nieuwe noodverordening ingaat met grotere beperkingen voor de pleziervaart waardoor je plotseling geen kant meer op kunt gaan. Er wordt op dit moment wel afgeschaald, maar het zou zomaar kunnen dat maatregelen weer strenger worden als blijkt dat niet iedereen met verantwoording bezig is (kijk bijvoorbeeld maar naar de volle treinen naar Zandvoort, goed voorbeeld van geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben).
rotterdammer

ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Berichtdoor aadbloem » 10 Mei 2020, 14:25

rotterdammer schreef:Wat ook op valt is dat er diverse schepen voorbij varen waar je zo al kunt zien dat niet iedereen tot hetzelfde gezin behoort. Dat vind ik zelf wel een trieste zaak. Niet alleen jongeren maken zich daar schuldig aan, maar ook mensen die duidelijk tot de risicogroep behoren. Waar wij proberen om zo verantwoord mogelijk om te gaan met de nieuwe tijd, lijken velen er een "fuck Corona" instelling op na te houden.

Er circuleert een nieuwe en recente mededeling van de veiligheidsregio, namens de burgemeester van Leiden, dat het varen in sloepen, vletten en andere open boten met meerdere personen en buiten gezinsverband is toegestaan mits anderhalve meter afstand in acht wordt genomen. Een simpel sloepje van 6 meter kan dan makkelijk 4 personen vervoeren en de grotere van 8 meter en meer zie je hier dan ook met 6 personen. 2 achterin, 2 in het midden en 2 voorin. Vandaar dat je dat dus gezien hebt in de Rijn op de vrije ligplaats. De sloepchauffeurs varen daar altijd flink op het gas evenals dichtbij in de Zijl. Beide een soort van A4 snelweg voor sloepchauffeurs die geen enkel benul hebben van de hinder die ze veroorzaken op de schepen die afgemeerd liggen waar jij lag. Een voorzichtig verzoek middels een bekend handgebaar "op en neer" om wat te minderen heeft me al een keer of wat de opmerking opgeleverd: IK MAG HIER TWAALF KM PER UUR DUS....... :o :o
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Marie Christina » 10 Mei 2020, 15:51

Gisteren in het oosten van Friesland was het ook filevaren.
De kleinste bootjes uiteraard in het midden van het vaarwater.
Waarom?
Gas erop en als je dan in het midden vaart hoef je niet aldoor te kiezen aan welke kant je je voorligger oploopt.

Op een gegeven moment werd ik gesandwidsched tussen twee van die golvengeneratoren.
En de volgende vier lagen al achter me klaar.
Terwijl de Schipperse de omvallende tv opving ben ik gekeerd en flux weer naar de haven gegaan.
De lol was er wel vanaf.

By the way:
Op kanaal 10 een paar maal geprobeerd waterpolitie te bereiken.
Geen respons...
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor koekeroe » 10 Mei 2020, 16:47

Ok het lag dus niet aan mij (en ik ben nog behoorlijk groen). Wij vaarden gisteren vanuit t Joppe weer terug naar huis (Doeshaven) en hebben ons groen en geel geërgerd aan alle sloep “bestuurders”. Ik werd zelfs ingehaald terwijl ik een brug onder ging :D
koekeroe

ligplaats: Leiderdorp
info: Successkruiser 920 AK

Berichtdoor broekie » 10 Mei 2020, 17:16

Een sloep kapitein lost elk vaar probleem of interpretatie van vaarregelgeving op door meer gas te geven en als een idioot aan het stuur te gaan draaien.
Dat kan in vooruit zowel als in achteruit stand van de keerkoppeling.
De kunst daarbij is om gelijktijdig te bellen, of appen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor helenakruiser » 10 Mei 2020, 17:41

als ik dit zo lees hoe druk het is in Friesland houd ik mijn hart vast straks met Hemelvaart en Pinksteren . Lange weekenden voor de boeg had ik gehoopt , maar het tij kan zomaar keren

vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor Gruttepier » 10 Mei 2020, 17:48

Het water is van iedereen en iedereen heeft hetzelfde recht als jij.

Dat het druk is op het water komt omdat ook jij je boot bent opgestapt.
Gruttepier

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat