Buitenboordmotor onder water

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Buitenboordmotor onder water

Berichtdoor Vivian project » 22 Sep 2019, 23:41

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik na mijn 2 jaar durende project bij de tweede vaart een ongelukje gehad.
Toen ik mijn boot uit het water wilde trekken is mijn lier afgebroken waardoor mijn boot het water ingeschoven is en de motor onderwater is gekomen. Het betreft een oude evinrude 65pk die ongeveer een kwartier tot de helft van de cilinders onder geweest is in zoet water.

Nu heb ik hem eruit getrokken, de bougies eruit gedraaid en hem ca 200 keer handmatig rondgedraaid heb om het water eruit te krijgen. Er komt nu vrijwel niets meer uit als ik hem rond draai.

Ik ben van plan morgen het laatste water er met de elektrische start uit te blazen en daarna de bougies er terug in te draaien en hem weer te starten met mengsmering.

Lijkt dit jullie een goed idee of zie ik wat over het hoofd?

Mvg Tim
Vivian project

ligplaats:
info:

Re: Buitenboordmotor onder water

Berichtdoor broekie » 23 Sep 2019, 06:56

Zo snel mogelijk laten draaien. Als de boel gaat oxideren binnen ben je te laat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor zebigbos » 23 Sep 2019, 10:47

Elektra is wel droog nu neem ik aan.
Komt goed. Snel laten draaien! Dat drogen gaat dan heel snel vanzelf.
Mengsmering - en dan 65pk? Wow.
zebigbos

ligplaats: haarlem
info:

Berichtdoor henkvd » 23 Sep 2019, 11:16

recept voor motor onderwater:

Direct of zo snel als mogelijk gehele procedure doorlopen

2 takt:
Direct bougies eruit en motor rond tornen, bij handmatige start, blijven trekken, gas vol open zetten, choken en blijven trekken.
Indien mogelijk carburateurs aftappen ( bij de een heel gemakkelijk, bij de ander onmogelijk), en bougies terug plaatsen en proberen te starten , gaat lopen, laten draaien, liefst een half uur.

4 takt zelfde procedure en motorolie aftappen en vernieuwen, na evt half uur lopen, olie weer vernieuwen.

Wil de motor niet starten, gooi maar olie via het bougiegat en carburateur lucht inlaat en laat de motor rond gaan, daarna actie ondernemen voor zo snel mogelijk de boel aan de praat te krijgen.

In jouw geval, denk dat het van de trailer af wel mee valt met het onderwater gaan, mag toch aannemen dat je hem zo snel mogelijk een duw hebt gegeven zodat de heel zaak weer gewoon drijft
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Vivian project » 23 Sep 2019, 12:24

Bedankt voor de reacties!

De motor heeft wel ca. een kwartiertje deel in het water gehangen omdat de boot te zwaar is om met de hand te tillen dus moest ik hiervoor eerst een auto halen.

Heb de bougies eruit gehaald en het water er zo veel mogelijk uit gekregen. De electronica is droog en ook de bougies heb ik droog en schoongemaakt (deze ga ik van de week wel vervangen voor nieuwe).

Ga zo naar werktijd maar eens proberen of hij wil starten!
Vivian project

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekerhaven » 23 Sep 2019, 18:25

Lees wat er eerder is geschreven...

Als je wacht treed er corrosie op , dit gaat heel snel op kaal metaal (cilinder wanden en lagerschalen)
Als dit gebeurd is het vaak helaas einde verhaal.
Slijtage neemt schrikbarend toe in korte tijd.
broekerhaven

ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Berichtdoor Vivian project » 24 Sep 2019, 21:38

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik de motor zonder bougies erin gestart en het laatste beetje water eruit gekregen. Vervolgens nieuwe bougies erin, brandstof aangesloten en geprobeerd te starten..

Helaas zonder resultaat.. nu vermoed ik dat de ontsteking gesneuveld is want hij vonkt niet en hij heeft wel brandstof.

Weet iemand of het nog nut heeft om deze te vervangen (wat kost dit ongeveer) of kan ik het gezien het ongelukje beter opgeven?

Mvg Tim
Vivian project

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 25 Sep 2019, 08:07

Ga eerst de motor conserveren door op de startmotor te torquen en dan olie in de luchtinlaten te spuiten wat mee naar binnen wordt gezogen.
Gooi olie in de bougie gaten en draai rond.
De lagers in het blok moeten gesmeerd worden.
Dan kan je later rustig kijken of je ermee doorgaat.

Stop je nu, hoef je niet meer na te denken of je doorgaat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Vivian project » 25 Sep 2019, 15:22

Om te zorgen dat de motor niet roest heb ik maandag een flinke dosis wd40 via de bougiegaten de cilinder ingespoten en de motor dmv de startmotor rond laten draaien.. daarna nog een keer extra wd40 erin..

Is dat voldoende of moet het ook via de luchtinlaat? En is wd40 voldoende of moet ik ook andere olie gebruiken?

Mvg Tim
Vivian project

ligplaats:
info:

Berichtdoor jade » 25 Sep 2019, 15:32

Vivian project schreef:Om te zorgen dat de motor niet roest heb ik maandag een flinke dosis wd40 via de bougiegaten de cilinder ingespoten en de motor dmv de startmotor rond laten draaien.. daarna nog een keer extra wd40 erin..

Is dat voldoende of moet het ook via de luchtinlaat? En is wd40 voldoende of moet ik ook andere olie gebruiken?

Mvg Tim

Volgens mij hebben ze je toch al heel wat info gegeven?
Ik zou het zo doen als aangeraden.
jade

ligplaats: Giethoorn
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren