Bericht door vuuren1 » zo 03 feb 2013, 01:43
petero schreef:
Wellicht ietwat off topic inmiddels maar ik kom op het internet een Vetus P4.25 62 pk uit 1990 met zo'n 1600 draaiuren tegen met een hydraulische PRM koppeling 1:3. Als ik deze zou inbouwen ipv de (nieuwere) 40 PK+mech KK, heb ik geen of minder problemen met hard inschakelen KK (hiermee starte ik het topic) en 22 PK meer vermogen dat bij de 8 ton handig kan zijn. Mijn vraag is of iemand ervaringen heeft met de Vetus 4.25 (peugot based)?
Je bent juist weer on-topic..
Kan je er achter komen of het een XD-2 Peugeot Indenor is van 2500 cc? (ik denk het wel maar weet het uit mijn hoofd niet helemaal zeker, er staat wel 25 in het typenummer)
Het is een Peugeot Indenor diesel en daarvan moet je eerdere types niet hebben i.v.m. natte cilindercvoeringen met een rubber afdichting die kan gaan lekken.
Als het de 2.5 liter is dan is dat de betere (en ook laatste model) Indenor die dergelijke potentiele problemen niet heeft.
Als die 1600 uur en het de (onderhouds) historie aantoonbaar zijn is het het overwegen waard (mits de prijs redelijk is).
Die motor is wel 23 jaar oud en heeft een urenstand van een -oud vrouwtje- die bijna niet heeft gevaren (oppassen met onwaarschijnlijk aantrekkelijke aanbiedingen..).
Waarom is die perfecte motor te koop?
Zit er garantie op deze motorset?
PRM is een goede keerkoppeling, 3:1 is prima, Peugeot gaat, maar de opgegeven 62 pk is wat overdreven (welke DIN norm ze daar an hebben weten te hangen is mij niet duidelijk).
Als we een 42 pk Vetus M4.17 op de plek van deze motor neerzetten en verder niks veranderen dan haalt de M4-17 met gemak de opgegeven 3000 toeren..
Dat zou niet moeten kunnen omdat die motor immers 20 pk minder zou leveren.
Ik dat geval zou de schroef fors te zwaar moeten zijn, maar in de praktijk is al meermaals gebleken dat het wel kan.
Die 62 pk moet je met een aantal korrels zout nemen...
(daarbij is de M4-17 ongeveer de helft zuiniger in gebruik dan de Peugeot)
Tot zover mijn ervaringen m.b.t. je gestelde vraag, ik hoop dat je er iets aan hebt.