Yep schreef:Ik geloof er niets van dat er aan de buitenkant gestapeld en groter gebouwd wordt slechts om te imponeren, dat is niet aan de orde.
Dat hoef je ook niet te geloven, als je maar beseft dat het wel zo is. :-D
In de bagger is het net zo.
Van Oord had de Vox Maxima (18.000 kuub) nog niet afgebouwd of Jan de Nul kwam al met de mededeling dat ze een grotere lieten bouwen.
Exacte kopie van de MAxima, alleen groter. (Liefst 30 kuub groter, zo uit mijn blote hoofd)
Ik weet de naam van het schip zo niet meer, maar heeft maandenlang zonder werk in Bilbao gelegen omdat er geen werk voor het schip was: te groot, teveel diepgang.
De reactie van Van Oord was dat ze nu een aantal kleinere hoppers hebben laten bouwen, maar met een gezamenlijke inhoud die de totaalinhoud van JdN overschrijdt.
geloof mij nou maar, ze zullen het nooit bekennen, maar reders (of het nou baggeraars of containerrederijen zijn) ze willen allemaal de grootste zijn.
Kan het niet per schip, dan toch als totaal.
Staat mooi op de folder voor de potentiële klant.
En zo gaan de heren maar door.
Meer kuubs, meer TEU, meer schepen dan de ander.
Hier nog een artikeltje dat mijn relaas enigszins staaft.
https://www.flows.be/nl/shipping/msc-la ... k-1ZTFxbhA