R.C.Grootveld schreef:Wat was er nu eerder? Dat water of die weg? Dus wie heeft er nu de meeste (lees: oudste) rechten en (daaruit voortvloeiend) wie moet zich dus maar aan wie aanpassen?
Ik wist niet dat je zo dom kon zijn.
Daar gaan we dus:
PMK is gegraven.
Van Starkenborgkananaal is gegraven
Eemskanaal is gegraven.
Zuid Willemkanaal is gegraven.
Noord Willemskanaal is gegraven.
het Stadskanaal is gegraven.
ARK is gegraven
de Hoogeveens vaart, is gegraven.
Kort geleden is nog het kanaal doorgetrokken naar de Emmercompascuum ,om een rondje te kunnen maken via Ter Apel.
Van mij als wegvervoerder had dat helemaal niet gehoeven,want nu sta ik regelmatig voor een brug waar voorheen gewoon land was,en de weg rechtdoor liep.
Een sleat(fries) of sloot is gegraven.
Een diep is een gegraven waterloop.
We hebben in Nederland maar en paar natuurlijke waterwegen.
Dat zijn de Rijn, de Waal , de Lek ,de IJssel en de Maas.
En verder nog wat kleinere.
Praktisch alle waterwegen van en naar de grote rivieren zijn allemaal gegraven.
Had voor mij niet gehoeven als wegvervoerder.
Ze hadden van mij gerust die weg de weg kunnen laten blijven.
Nu zit er een plaat ijzer in,dat af en toe omhoog moet, omdat er mensen zijn,die menen dat ze meer rechten hebben dan een ander.
Moet ik nog verder gaan met alle gegraven kanalen?
Over wie was er het het eerst? De weg of het water?
In de meeste gevallen de weg dus.
Dus wie heeft dan de meeste rechten?
Wegvervoer dus.
Wat was er dus eerder? In ierder geval die brug niet,wnt die kwam er pas,toen het kanaal werd gegraven.
Voorheen kon men zo met paard en wagen doorrijden.
Maar Nederland meende destijds,dat ze alles met de schuit moesten vervoeren,en zo werden er vele kanalen en diepen en sloten gegraven.
Het diende twee doelen. Afwatering en het vervoer van turf,vooral uit Drenthe en meer veenstreken.
Rob ,wie kaatst ,kan de bal terug verwachten.
Jij bent kortgeleden naar Belgie en Frankrijk geweest.
Heb je daar alleen maar natuurlijke waterlopen bevaren?
Of heb je ook gebruik gemaakt van die kanalen die er voorheen niet waren,maar gegraven zijn om scheepvaart mogelijk te maken?
Zonder deze kanalen was je er namelijk niet gekomen waar je dus nu wel bent geweest.
R.C.Grootveld schreef:Dus of iedereen er door, of iedereen wachten, spits of geen spits, bloktijden of geen bloktijden.
Onzin.
Waarom moet een boot wachten,als deze er gewoon onderdoor kan varen?
Voor mij hoeft de brug in de A6 bij Scharsterbrug,als ik naar het Tjeukermeer wil, niet open.
Die moet alleen open voor al die "yachts" waarop een "cockpit" achterop is gebouwd,waar een binnenvaardschipper jaloers op kan worden.
En als ze de Zwmmer op willen,halen ze de boel ook plat.Waarom dan niet als ze voor dioe brug liggen?
Waarom wel als het hun past,en waarom niet,als ze menen dat ze "rechten" hebben?
Wat voor onzin is dat?
Om even een voorbeeld te geven:
Een Pedro Solano heeft gewooin een stuurstand binnen.
Maar nee,er moet achterop ook eentje.
Op zich niet erg,maar dan komt het.
Men wil daar ook droog kunnen zitten,dus er moet een opbouw op van je hela hola.
Een doorvaarthoogte van heb ik jou daar.
En wie staan daar dan te wachten,omdat er een boot door dat gegraven gat moet?
Ik dus,die zijn tijd meer dan genoeg beter kan gebruiken,dan te gaan wachten op al die hotemetoten die menen dat ze meer rechten hebben,dan een ander.
Ik heb door die ongein wel eens een extra pauze moeten maken,omdat ik het binnen de rijtijd niet kon halen.
Met als resultaat,dat je niet meer loste,en de dag naar de galemiezen was.
Terneuzen - Surhuisterveen was precies 4uur en een kwartier rijden.
Stond je voor de Ketelbrug stil,dan kon het net,maar stond je dan bij de Scharsterbrug ook nog een keer stil,dan kon je het wel schudden.
Ik weet neit of je het weet,maar voor iedere vrachtwagen dat hier in NL gebruik maakt van de snelweg,moet per jaar ,boven de normale MRB nog eens 1250 euro worden afgetikt.Dat is voor een eurovignet,waar destijds alle euro landen aan meededen,en nu alleen nog Denemarken en Nederland.
Alle andere landen heffen tol in eigen land.Met dat vignet mag ik op de snelweg.Heb ik dat niet,mag ik alleen op de Provincialeweg komen.
Het is te zot voor woorden,maar het is niet anders.
Daarom ,iedereen die meent dat ze hun rechten moeten laten gelden op het gebruik van waterwegen,direct een vignet invoeren a 150 euro per jaar.Met dat vignet heb je het recht op gebruik van waterwegen.
Maak maar een systeem met een nieuw soort vereenvoudigde marifoon,waarmee iedereen zich kan melden bij brug of sluis.
Je bootkenteken doorgeven,en degene die dat niet heeft,en geen cent bijdraagd,wacht gewoon wanneer er plek is in colonne,of bij een ander schip in de sluis.