Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Jul 2017, 22:34

Davidos schreef:Een 27pk zou prima voldoen. We 'gebruiken' nu denk ik zo'n 20pk maximaal. Een 4 cilinder, loopt dat echt zoveel mooier dat dat het overwegen waard is?
En tot slot; het lijkt alsof de prijzen van motoren de afgelopen 3 a 4 jaar fors zijn gestegen zijn, klopt dat?

Je zou eigenlijk een vermogenskromme moeten hebben van de huidige motor.
Aan de hand daarvan kun je zien,wat de motor aan pk's levert bij een bepaald toerental.
Als je nog de originele gegevens hebt,kan het daar wel eens instaan.
Ik kan er helaas niks over vinden op het web.
Uitgaande van wat hier regelmatig gepredikt wordt,zou je genoeg hebben aan 3,5 kW/ton.
In jouw geval zou dat uitkomen op iets meer dan 28pk.
Maar ja,is dat genoeg voor jouw type boot?
Ik hou het toch liever op ongeveer 40pk.
Iets over hebben,is beter dan iets tekort komen,denk ik.
En/of een meercilinder mooier loopt?
Dat is de smaak van iedere gebruiker wat hij of zij wil horen, denk ik.

Zijn de motoren duur geworden?
Ja,als ik sommige Mitsubishi water motoren vergelijk met nog niet gemarineerde blokken van hetzelfde merk,dat daar soms een verschil in zit van meer dan de helft,dan denk ik ook wel eens,kost dat mariniseren dan zoveel?
Dat weerhoud mij ervan,om een "merk motor" aan te gaan schaffen.
Aan de andere kant is het zo,er komt zoveel uit dat land wat we wel gebruiken,elke dag weer.
Zou dat dan zo slecht zijn?
Ik geloof daar niet in.
Vele Europese bedrijven doen zaken met de chinezen,maar als het om een bootmotor gaat,moet het ineens een duur blok zijn van een andere fabrikant.
Ik denk dat de marge die erop zit,veel meer is,dan dat het bij die chinese motoren is.
En ik heb in mijn eigen dorp een dealer van TimRay zitten,en die heeft nog geen problemen ondervonden met dat merk.
Maar in principe bouwt hij alles in,ook als ik voor een ander merk zou kiezen.
En des te meer er komen,des te beter wordt het met de onderdelen toch?
Noordvaarder

Berichtdoor Gruttepier » 30 Jul 2017, 10:51

Ik heb toch al wel verschillende verhalen gehoord over Lomatec en Timray in de negatieve zin, tot niet goed lopend tot moeilijk verkrijgbare onderdelen omdat er steeds andere maten worden gebruikt..
Tuurlijk gebruikt iedereen Chinese artikelen en deze markt geeft ook prachtige mogelijkheden om spullen te kopen voor een fractie wat een "normaal"merk product kost.
Maar wees realistisch in de vergelijking, een Chinese namaak Iphone of gekopieerde Nike air max is een heel andere investering dan een bootmotor, gaat het stuk heb je goedkoop kunnen telefoneren of kunnen hardlopen, gaat je bootmotor stuk heb je heel andere zorgen.
Buiten het feit dat je in gevaarlijke situaties terecht kan komen als dit net gebeurt op bijv de Waal heb je ook de inbouw en aanpas kosten.
Een bootmotor bouw je in met de gedachte dat deze met gemak de 30 jaar haalt, en dat is nu net het bewezen punt van de Chinese markt, het spul gaat niet lang mee.

Het lukt ze al niet eens om een goede en degelijke auto op de weg te krijgen.................en die markt is vele malen groter.
Gruttepier

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2017, 10:58

Gruttepier schreef:Tuurlijk gebruikt iedereen Chinese artikelen en deze markt geeft ook prachtige mogelijkheden om spullen te kopen voor een fractie wat een "normaal"merk product kost.

Nee, hoor.
Ik niet.
Of eigenlijk: niet meer.
Ja, ook ik ben een paar keer in die troep getrapt.
Nooit, en dan bedoel ik echt nooit, voldeed het product aan mijn verwachtingen.
Ik doe het niet meer.
Dan maar wat duurder.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor Roelof » 30 Jul 2017, 11:23

Marie Christina schreef:Nee, hoor.
Ik niet.
Of eigenlijk: niet meer.
Ja, ook ik ben een paar keer in die troep getrapt.

@ MC
Denk dat dat moeilijk gaat worden.
Tegenwoordig zit de electronica vol met onderdelen welke in china geproduceerd worden en ook bekende merken voor div gereedschappen laten onderdelen maken in de volks republiek.
"Made in Europe" betekend niet dat alle onderdelen daar ook gemaakt zijn.

Voor complete producten is dat natuurlijk een beetje anders maar van Samsung en Philips tot MAK scheepsmotoren wordt tegenwoordig geproduceerd / geassembleerd in China, ook voor de Europese markt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof

ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Berichtdoor Gruttepier » 30 Jul 2017, 11:33

Daar sla je een plank mis Roelof, is overigens een steeds terugkerende argumentatie ter verdediging.

Er zit verschil in de kopieerbrij uit China en de licensieproducten.
Een bedrijf als Phillips assembleert in China vanwege de lage lonen en mindere arbeidsregels, dit kan in elk land ter wereld gebeuren maar onder de kwaliteits eisen van in de onderwerp het voorbeeld Phillips.
Yanmar zou dus ook kunnen beslissen hun motoren daar te laten maken, maar gewoon met de eisen van Yanmar zonder concessies aan de kwaliteit.

De kopieermarkt is gespitst op massaal namaken van producten, primair het bedienen van de massa tegen zo laag mogelijke kosten met als doel een hogere winst. Kwaliteit staat bij lange na niet op de eerste plaats, niet onlogisch want dat haalt het concept onderuit.
Gruttepier

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2017, 12:06

Als apneuer heb ik recht op 1 keer per jaar een nieuw masker met slang.
Bij de originele CPAP kwam ook een slang van dat merk (Resmed).
Prima slang.
Soepel, het rubber manchetje van de aansluiting op het masker mooi soepel en stroef.

De vervangslang stond geen Resmed op.
Maar wel: made in PRC.
People's Republic of China.
Het bleek een stug kreng die zodanig aan mijn masker trok dat deze een stukje gelicht werd en daardoor lekte.
De rubber manchet zo stug en glad dat hij van het masker af schoot als ik me omdraaide.

Ik ga lekker door met mijn oude slang.
Met de nieuwe ben ik een stuk slechter af.

Licentieproducten zijn misschien beter.
(Al ging de accu van mijn in China geassembleerde Phillips tondeuse amper 4 keer opladen mee).
Maar ik kijk bij aanschaf toch even op het etiket of ik niet het woord China tegenkom.
Rotzooi.

"Alle waar is naar zijn geld", zegt het spreekwoord.
Ik kom er maar al te vaak achter dat het waar is.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

info:

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Jul 2017, 12:23

Gruttepier schreef:Daar sla je een plank mis Roelof, is overigens een steeds terugkerende argumentatie ter verdediging.

Er zit verschil in de kopieerbrij uit China en de licensieproducten.
Een bedrijf als Phillips assembleert in China vanwege de lage lonen en mindere arbeidsregels, dit kan in elk land ter wereld gebeuren maar onder de kwaliteits eisen van in de onderwerp het voorbeeld Phillips.
Yanmar zou dus ook kunnen beslissen hun motoren daar te laten maken, maar gewoon met de eisen van Yanmar zonder concessies aan de kwaliteit.

De kopieermarkt is gespitst op massaal namaken van producten, primair het bedienen van de massa tegen zo laag mogelijke kosten met als doel een hogere winst. Kwaliteit staat bij lange na niet op de eerste plaats, niet onlogisch want dat haalt het concept onderuit.

"...De kopieermarkt is gespitst op massaal namaken van producten, primair het bedienen van de massa tegen zo laag mogelijke kosten met als doel een hogere winst. Kwaliteit staat bij lange na niet op de eerste plaats, niet onlogisch want dat haalt het concept onderuit..."

uw redenering is dat China een statische economie heeft die ter plaatse blijft trappellen en niet weet wat innovatie betekend...
Ik heb het al eeder aangehaald en wil het nogmaals herhalen, ik ken een paar schippers die een Timray hebben in het motorcompartiment waar ze zeer tevreden over zijn en de dealer die ze plaatst heeft er iets van een honderdtal in jachtjes ingebouwd.
Tot hiertoe met weinig klachten.
O ja een Vetus of welk ander merk motor wordt overigs gratis ingebouwd meen ik te moeten opmaken uit uw eerdere reactie, is het Chinees of US of Europees inbouwkosten blijven gelijk.
Zo ik kan me ook volledig vinden in forumlid Roelof's reactie naar Menno, alles ongeveer van elektronica komt uit made in China... onbetrouwbaar ? denk het niet, het spul vliegt niet eensklaps in brand (zoals de "kwalitatieve" Lion Li accu's) of valt niet uit elkaar hé.
Mijn Nokiaatje deels geassembleerd in China is tien jaar oud het enige dat niet meer werkt is het naar beneden scrollen met de keuzeknop en ik ben vrijwel zeker dat dat is door stof in het apparaatje.
Het "...ik heb toch wel al verschillende verhalen gehoord Lomatec en Timray in negatieve zin..." is horen zeggen, weinig objectief en niks genuanceerd, ik heb met schippers gesproken die ze hebben, ben gaan kijken naar de dealer die ze inbouwt.
De Waalschokker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2017, 12:44

En zo hebben we allemaal onze eigen ervaringen met Chinees spul.
Maar ik wacht, en dat is inderdaad mijn eigen perceptie, ervaring en horen zeggen (en lezen op fora als deze), op iemand die tegen mij zegt: "Dat en dat product moet je kopen, Menno. Komt uit China, en is zo goed."
Als ik voor zoiets belangrijks als een motor moest kiezen ging ik voor wat mijn budget me toe laat.
En ik denk dat je voor 3000 euro een uitstekende 2e hands gereviseerde motor van een gerenommeerd merk kan kopen.
En daar zit je naar alle waarschijnlijkheid en verwachting de komende tientallen jaren goed mee.

Of een nieuwe Chinees.
En daar kan je geluk mee hebben.
De eerste paar jaar.
Met windkracht 5 en stroom tegen op de Waddenzee.
Dan kom je er wel achter of je een goede keus hebt gemaakt.
Met je kinderen, vrouw en hondje aan boord....
Gebruikers-avatar
Marie Christina

info:

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Jul 2017, 13:00

Marie Christina schreef:Met windkracht 5 en stroom tegen op de Waddenzee.
Dan kom je er wel achter of je een goede keus hebt gemaakt.
Met je kinderen, vrouw en hondje aan boord....

"...Met je kinderen, vrouw en hondje aan boord..."

Valt wel mee Menno heb alleen mijn kat die ik voor zorg :D
De Waalschokker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Gruttepier » 30 Jul 2017, 13:32

Waalschokker, ik denk dat sites als Ali Baba overduidelijk mijn verhaal onderstrepen. Een gigantische handel in namaakkvanuit China. Ik schrijf nergens dat ze nergens in China niet inovatief willen zijn, echter het baseren van allerhande producten op succesformules van bewezen producten lijkt niet op innovatie, maar vooral op winstbejag.

Ook geef ik het verschil aan tussen de kopieermarkt en de licensiemarkt, even teruglezen is simpeler dan het verhaaltje weer na te tikken.

En als een schipper met een Timray jouw een positief verhaal doet over zijn motor........dan blijft dit een verhaal toch?
Waarom zijn de jouwe maatgevend en die van een ander onbetrouwbaar????

Maar om een zinloze discussie direct de kop in te drukken.
Toekomstige schippers overdenk uw keuze, wanneer is welke motor lonend. Denk je een boot 30 jaar te houden, dan is een keuze naar een gerenomeerd merk logischer dan na 5 jaar het bootje weer van de hand te doen. Dan kan de gok op een Chinees logisch zijn.

Maar bedenk als de betrouwbaarheid van de naam toch beneden peil is je boot in waarde zal dalen, zelfs als jouw motor nog prima loopt. Dit is nu al het geval bij de buitenboordvarianten.
Gruttepier

VorigeVolgende

Terug naar Stelling