Boot voor aankoop keuren?

Stelling van de maand

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor fox4you » 21 Mrt 2012, 22:53

MARC33 schreef:Ik zou wel is willen weten wat sommige schippers van miskopen hebben gedaan ,alleen al maar van aankoop van verkeerde onderdelen enz.....;

Daar is een hele website voor: http://www.botentekoop.nl/

Die willen allemaal van hun schip af terwijl het een slechte tijd is om te verkopen dus dan moet er wel wat aan mankeren. ;)
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 21 Mrt 2012, 23:10

F4Y,

Het kan uiteraard maar is het niet zo dat sommige eigenaars alle 5 a 6 jaren is iets anders willen en daarom zijn bootje van de hand wil doen .
Op het WWW net zal zeker niemand zijn miskoop laten weten .
Diegene die hier op het forum zitten zullen ook wel is iets miskocht hebben ??

M
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 22 Mrt 2012, 08:23

henkvd schreef:Misschien moet de vraag zijn wordt er te gemakkelijk aangekocht.

Zeker ook voor de kleinere bedragen geldt hoe is de staat van de aankoop, gemiddeld genomen zijn de vaartuigen in deze categorie minimaal 30 jaar oud,

Ben je zelf handig geen onoverkomelijk probleem, met 2 linker handen wordt het toch prijzig waar het moeilijk wordt een betaald iemand voor te vinden, dat wordt dus lief kijken of kennis, buurman of ander slachtoffer zich hier aandacht aan wil besteden.

Zeer regelmatig haalt zo'n project niet de voltooiing omdat de koper er geen gat meer inziet.

Ik heb er een paar punten uitgepikt om duidelijk te maken waarom de koper altijd zelf verantwoordelijk blijft voor zijn misère. Ieder kind kan begrijpen dat een 30 jaar oud bootje gebreken vertoont. Dan kun je het 1000 keer laten keuren, maar als je twee linkerhanden hebt, of niet de juiste spirit, moet je er gewoon niet aan beginnen. Zo'n project is gedoemd te sneuvelen, gekeurd of niet.
Ik zie het om me heen met wat grotere schepen: nieuwkomers weten niet waar ze aan beginnen. Sommigen redden het, anderen niet. En dat staat los van de staat waarin het vaartuig zich bevindt. Ik durf zonder overdrijven te stellen dat het hebben van een boot een way of life is. Goede voorlichting vooraf, dus iemand van z'n roze wolk afgooien, is dan ook meestal een stuk nuttiger dan keuren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Popeye » 22 Mrt 2012, 09:20

quichot schreef: Ik heb er een paar punten uitgepikt om duidelijk te maken waarom de koper altijd zelf verantwoordelijk blijft voor zijn misère. Ieder kind kan begrijpen dat een 30 jaar oud bootje gebreken vertoont. Dan kun je het 1000 keer laten keuren, maar als je twee linkerhanden hebt, of niet de juiste spirit, moet je er gewoon niet aan beginnen. Zo'n project is gedoemd te sneuvelen, gekeurd of niet.
Ik zie het om me heen met wat grotere schepen: nieuwkomers weten niet waar ze aan beginnen. Sommigen redden het, anderen niet. En dat staat los van de staat waarin het vaartuig zich bevindt. Ik durf zonder overdrijven te stellen dat het hebben van een boot een way of life is. Goede voorlichting vooraf, dus iemand van z'n roze wolk afgooien, is dan ook meestal een stuk nuttiger dan keuren.

Een bekend gezegde onder bootjesvolk: 'Koop een boot en werk je dood.'
Hier een aantal voorbeelden van mensen die waarschijnlijk niet hebben laten keuren en "hun project" toch vaak tot een goed einde brachten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor fox4you » 22 Mrt 2012, 09:45

quichot schreef:Ik durf zonder overdrijven te stellen dat het hebben van een boot een way of life is.
Voor jou en mij en nog een handvol watersporters maar het overgrote deel ziet een een boot als bijzaak.
Die vinden het leuk om met mooi weer om een stukje te gaan varen, brengen er heel af en toe een weekend op door en heel misschien gaan ze er ook nog een keertje mee op vakantie.
Als je een ligplaats in een jachthaven hebt dan zie je dat ook om je heen want de meesten varen niet en/of de boot wordt slechts een enkele keer per jaar bezocht.
quichot schreef:Goede voorlichting vooraf, dus iemand van z'n roze wolk afgooien, is dan ook meestal een stuk nuttiger dan keuren.
Een waarheid als een koe.
Maar voor de zekerheid toch nog een keuring want dat kan je behoeden voor een miskoop.
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Mrt 2012, 12:00

Een echt goede keuring is m.i. noodzakelijk en beslist geen luxe.
Ik heb mijn boot laten keuren. Achteraf bezien is dit a raison van 650 Eurootjes heel oppervlakkig geweest. Niet gevaren, niet naar de elektra gekeken. Maar, wist ik veel?
Je kon aan alles zien dat de boot met liefde is onderhouden maar achteraf bleek dat de hele elektrische installatie een puinhoop was. Ik heb toen alle bedrading laten vervangen, acculader/omvormer, nieuwe accus (oude waren twee totaal verschillende) en nog wat andere zaken toegevoegd maar al met al was ik 5.000 eurootjes lichter.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor sigdock » 22 Mrt 2012, 12:26

En daarmee zijn we weer bij een van de kernvragen: wat is een echte goede keuring en hoe bepaalt de argeloze consument dat in een wereld waarbij er voldoende ondernemers zijn die de kluit graag belazeren.
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

Berichtdoor Bejakruiser » 22 Mrt 2012, 13:16

Daarom zeg ik, probeer het via de eigen plaatselijke haven te doen. Deze hebben meer binding met jou, of willen in ieders geval geen slecht werk afleveren aan een klant uit de buurt. Dan pik je de echt slechte boten er wel uit.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 22 Mrt 2012, 13:17

Ik vind dat zolang de aangekochte wrakken geen gevaar opleveren voor de watersport in het algemeen is het eigenlijk alleen pech. Jammer van je spaarcenten, maar door schade en schande word je wijzer. Je komt wellicht op een forum terecht of haal je iemand erbij, die er meer verstand heeft. En dat houdt ook de accesoirehandel levendig. Het is ieder zijn verantwoording wat hij aankoopt en vooral hoe en met welke afspraken. En neem maar van mij aan dat roze wolken erg krachtig kunnen zijn, ook in de watersport.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor Patrick5 » 22 Mrt 2012, 15:06

Dus blijft een keuring een mogelijkheid om van die roze wolk af te komen en op voorhand een idee te hebben van het wrak dat je wil kopen.
Wellicht bespaar je een hoop onkosten uit of kan je afpingelen bij de onderhandelingen. Een realist kijkt dan soms verder naar een andere boot waar hij zich niet op dood hoeft te werken en enkel aan varen kan denken. Wij draaien gemiddeld 250 motoruren per jaar en dat doe je niet door aan de boot te werken. Het is genieten geblazen van op het ogenblik van het starten tot je de sleutel weer kan omdraaien na een mooie tocht. Ook in onze club ligeen er voorbeelden te over van projecten waar met veel enthousiasme aan begonne is en die er nu goed voor hzet schroot bijliggen. In het slechtste geval draait de club op voor het verwijderen van deze wrakken.
Nee, wij hebben geen centen teveel. Onze Doerak is geen luxebak maar voor ons meer dan voldoende.

Patrick
Patrick5

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling