Roelof schreef:Echter het zou aspirant jacht vaarders afschrikken als er op voorhand een (basis)examen zou moeten worden afgelegd om überhaupt een boot te kunnen varen.
Zou dat echt zo zijn? En wat dan nog? Wat is er op tegen om een zekere drempel op te leggen? Waarom 'moet alles maar kunnen'?
Een van de reden dat wij na 10 jaar Friesland achter ons hebben gelaten: Ik was daar niet meer aan het varen, ik was daar aan het overleven.
Continue manoeuvreren om aanvaringen met prutsers, aso's en 'wat kan moet kunnen, je hebt er toch geen last van' types te ontwijken (alsof een ander kan bepalen of ik last heb van zijn/haar gedrag, over arrogantie gesproken).
De 'ik kan er toch onderdoor, dus die rode lampen gelden niet voor mij' types of de types die zich niet realiseren dat ik met m'n 11 ton staal gewoon over hun rubberbootje heen ga en het waarschijnlijk niet eens merk.
Ik vaar nu op de drukste rivier van Nederland en ben eindelijk aan het doen waarvoor we ons schip gekocht hebben: VAREN en we genieten met volle teugen.
Roelof schreef:Daarom zou marifoon plicht (zonder examen) in alle vaarwateren en varen zonder basis VB in recreatie wateren beter gaan werken denk ik.
Afgezien van de echte recreatieplassen, ben ik van mening dat iedereen om te beginnen een basis VB moet hebben, mijn ervaring is dat er teveel mensen rondvaren die totaal niet doorhebben waar ze mee bezig zijn.
Ga je wat verder (BPR 9 wateren, IJsselmeer) komen daar wat zaken bij.
Een Marifoon op de Loosdrechtse plassen lijkt me niet echt zinnig, Friese meren wordt al een twijfelgeval ivm aanwezige beroepsvaart, maar IJsselmeer en grote rivieren ....
En wat dat marifoon examen betreft:
Eerlijk gezegd, vind ik dat echt niet zo veel voorstellen; je hoeft echt geen HBO te hebben om dat met 2 vingers in je neus te halen.
Dus als je dat niet kunt halen, kun je je afvragen of varen wel een geschikte vrijetijdsbesteding voor je is.
Roelof schreef:ook als je net je marifoon examen hebt afgelegd en voor het eerst een oproep doet.
Tja, mijn eerste echte "oproep" was ook gelijk een soort "voor de leeuwen geworpen worden": Melden bij Post Dordt om de Noord over te steken......
Om vervolgens te concluderen dat je keurig te woord wordt gestaan, info krijgt over wat er op je af komt en vervolgens oproepen hoort aan grote schepen dat ze rekening moeten houden met kruisende pleziervaart.
En dan is die twijfel in één keer verdwenen. Maar misschien heb ik wel makkelijk praten met m'n achtergrond