Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Roelof » 02 Jul 2017, 11:24

Ik kan natuurlijk niet weten hoe hard jij vaart maar over het algemeen wordt ik door de beroepsvaart opgelopen.
De keren dat ik beroepsvaart inhaal is meestal omdat ze langzaam varen, bv omdat ze via de marifoon geïnformeerd zijn dat ze moeten wachten op de volgende schutting.
Dan kunnen ze bij aankomst bij de sluis direct naar binnen varen zonder kortstondig te hoeven afmeren.

De sluismeester bepaald de voorrang, meestal gaat de beroepsvaart als eerste, dit om risico te beperken als een schip door zou schieten, dan wil jij er echt niet voor liggen :shock: )
Ook beroepsvaart moet de schroeven stil zetten in sluizen.
Gebeurt dit niet dan kun je dit kenbaar maken aan de sluismeester dmv de marifoon.

Off topic:
Ik heb een gerucht gehoord dat de oude motoren ivm milieu regels ook onderzocht gaan worden. Dit is een gerucht en ik heb geen idee wat er van waar is.
Dit zou natuurlijk de doodsteek voor de hele sector zijn dus als het al waar is ga ik er van uit dat het een soort uitsterfbeleid gaat worden.
Zolang de pleziervaart niet geregistreerd is zal het in elk geval moeilijk zijn om hier iets aan te doen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof

ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Berichtdoor De Waalschokker » 02 Jul 2017, 12:56

Roelof schreef:
Off topic:
Ik heb een gerucht gehoord dat de oude motoren ivm milieu regels ook onderzocht gaan worden. Dit is een gerucht en ik heb geen idee wat er van waar is.
Dit zou natuurlijk de doodsteek voor de hele sector zijn dus als het al waar is ga ik er van uit dat het een soort uitsterfbeleid gaat worden.
Zolang de pleziervaart niet geregistreerd is zal het in elk geval moeilijk zijn om hier iets aan te doen.

Groet,
Roelof

Zou ik niet van wakker liggen, volgens mij heeft de overheid nu reeds niet de mogelijkheid (lees mankracht) om het verbod van toilet inhoud (wil het netjes houden ;) ) op open water lozen, te kunnen handhaven.
Als ze dan ook nog eens alle oudere scheepjes mogen controleren op vervuiling... hebben ze geen tijd meer om hun dagelijkse taak uit te oefenen (lees achter hun bureau gezeten verslagen vol pennen) :lol:
De Waalschokker

ligplaats:
info:

Berichtdoor De Waalschokker » 02 Jul 2017, 12:58

o ja On topic, persoonlijke mening : marifoon verplicht voor ieder die zich op het water begeeft, met uitsluiting van kayakers of aanverwante.
De Waalschokker

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jul 2017, 14:52

Byl54 schreef:Men zou pleziervaart en beroeps moeten scheiden, geen pleziervaart waar beroeps is.

Laten we maar eens bij het begin beginnen en begin met me een verwijzing naar een wetsartikel aan te rijken waarin dit verschil is vastgelegd ......

Sorry, maar over onzin gesproken ....

De (water)weg is van iedereen en mag dus door iedereen worden gebruikt.
Ofwel: Het gebruik ervan is voor iedereen een recht.
Probleem is: Het is niet voor iedereen weggelegd ....
Dat geldt niet alleen voor degene die het zich (financieel) niet kunnen/willen permitteren, maar ook voor de gene die niet bereid resp. in staat zijn zich aan de geschreven en ongeschreven regels te confirmeren.
DAT is eigen verantwoordelijkheid nemen!
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Byl54 » 02 Jul 2017, 16:39

@Roloef:
Snelheid 50 -70 km/h Vreeswijk naar Mourik.
Als een vrachtschip doorschiet met gevaarlijke lading wil ik er ook niet achterliggen. Bij verkeerslichten ook altijd achter de vrachtwagens gaan staan ivm doorschieten.

@Grootveld.De (water)weg is van iedereen en mag dus door iedereen worden gebruikt.
Ofwel: Het gebruik ervan is voor iedereen een recht.
Dat dacht men in Utrecht ook met de oudere motorvoertuigen, de hoge Raad besliste toch anders.
Mag u overal varen in het havengebied in Rotterdam? Het is toch een recht.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor quichot » 02 Jul 2017, 18:19

Byl54 schreef: Men zou pleziervaart en beroeps moeten scheiden, geen pleziervaart waar beroeps is.

Totale nonsens. En onmogelijk. Het vaarwater is openbaar en voor iedereen. Bedenk dat er ook recreanten zijn die verder kijken dan alleen de Friese meren. Maar daar ligt het probleem ook helemaal niet. Probleem is gebrekkige communicatie tussen de verschillende vaarweggebruikers. Iedereen die hier al wat langer meeloopt weet dat ik wars ben van regeltjes die er zijn om de regeltjes. Maar stel zo'n marifoon nou gewoon verplicht en schrap dat malle examen.
In Rotterdam en ook in Amsterdam kan en mag je trouwens overal varen hoor, op wat havenbekkens na waar je als recreant toch niks te zoeken hebt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Roelof » 02 Jul 2017, 18:38

Byl54 schreef:@Roloef:
Snelheid 50 -70 km/h Vreeswijk naar Mourik.
Als een vrachtschip doorschiet met gevaarlijke lading wil ik er ook niet achterliggen. Bij verkeerslichten ook altijd achter de vrachtwagens gaan staan ivm doorschieten.

Als dit het beste inhoudelijke argument is wat je kunt verzinnen kun je je beter terugtrekken uit de discussie.
Je komt met onzin aanzetten en gaat off topic zonder serieus te antwoorden.

Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof

info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jul 2017, 19:22

De Waalschokker schreef:o ja On topic, persoonlijke mening : marifoon verplicht voor ieder die zich op het water begeeft, met uitsluiting van kayakers of aanverwante.

Eens, zij het met een iets andere invulling en combineren met VB plicht en die niet af laten hangen van het soort schip, maar van het soort vaarwater.
1: Basis
2: Voor BPR Bijlage wateren
3: Voor waarvoor nu VB-2 vereist is
Marifoonplicht voor 2 en 3 wateren

Ik was een paar weken geleden op bezoek bij VTS Botlek en sprak een van havenmeesters/verkeersleiders over marifoon gebruik voor pleziervaart.
Dit waren er heel helder over:
1: Zonder marifoon heb je in een blokgebied als de Rotterdamse haven niets te zoeken
2: Als je marifoon hebt, gebruik hem en meld je zodra je het blokgebied binnenvaart
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Roelof » 02 Jul 2017, 22:02

Rob, ik snap waar je heen wilt en dat ondersteun ik. Meldpicht bij de aanvaard van (drukke) havens hoort er zeker bij in de vorm van VB en marifoon toelating.
Echter het zou aspirant jacht vaarders afschrikken als er op voorhand een (basis)examen zou moeten worden afgelegd om überhaupt een boot te kunnen varen.

Daarom zou marifoon plicht (zonder examen) in alle vaarwateren en varen zonder basis VB in recreatie wateren beter gaan werken denk ik.
Alle begin is moeilijk, in de huidige situatie ook als je net je marifoon examen hebt afgelegd en voor het eerst een oproep doet.
Iemand die voor het eerst een boot bezit zal normaliter niet een drukke (zee)haven met stroom, eb / vloed uitzoeken om te leren varen.
Er vanuit gaande dat hij op recreatie wateren begint maar hier wel het marifoon verkeer meemaakt, leert hij voor de volgende stap wordt gezet naar druk vaarwater.

Op alle beroeps vaarwater zou een verplicht VB waarin marifoon is opgenomen geëist moeten worden voor alle categorieën.
Iemand die blijft varen zal ook zijn horizon willen verbreden, dan ontkomt hij niet aan beroeps vaarwater en dus een VB met marifoon.
Tegen die tijd zal het ook geen probleem meer zijn om te investeren in een cursus en examen.

Groet,
Roelof
Roelof

info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jul 2017, 22:36

Roelof schreef:Echter het zou aspirant jacht vaarders afschrikken als er op voorhand een (basis)examen zou moeten worden afgelegd om überhaupt een boot te kunnen varen.

Zou dat echt zo zijn? En wat dan nog? Wat is er op tegen om een zekere drempel op te leggen? Waarom 'moet alles maar kunnen'?
Een van de reden dat wij na 10 jaar Friesland achter ons hebben gelaten: Ik was daar niet meer aan het varen, ik was daar aan het overleven.
Continue manoeuvreren om aanvaringen met prutsers, aso's en 'wat kan moet kunnen, je hebt er toch geen last van' types te ontwijken (alsof een ander kan bepalen of ik last heb van zijn/haar gedrag, over arrogantie gesproken).
De 'ik kan er toch onderdoor, dus die rode lampen gelden niet voor mij' types of de types die zich niet realiseren dat ik met m'n 11 ton staal gewoon over hun rubberbootje heen ga en het waarschijnlijk niet eens merk.

Ik vaar nu op de drukste rivier van Nederland en ben eindelijk aan het doen waarvoor we ons schip gekocht hebben: VAREN en we genieten met volle teugen.

Roelof schreef:Daarom zou marifoon plicht (zonder examen) in alle vaarwateren en varen zonder basis VB in recreatie wateren beter gaan werken denk ik.

Afgezien van de echte recreatieplassen, ben ik van mening dat iedereen om te beginnen een basis VB moet hebben, mijn ervaring is dat er teveel mensen rondvaren die totaal niet doorhebben waar ze mee bezig zijn.
Ga je wat verder (BPR 9 wateren, IJsselmeer) komen daar wat zaken bij.
Een Marifoon op de Loosdrechtse plassen lijkt me niet echt zinnig, Friese meren wordt al een twijfelgeval ivm aanwezige beroepsvaart, maar IJsselmeer en grote rivieren ....

En wat dat marifoon examen betreft:
Eerlijk gezegd, vind ik dat echt niet zo veel voorstellen; je hoeft echt geen HBO te hebben om dat met 2 vingers in je neus te halen.
Dus als je dat niet kunt halen, kun je je afvragen of varen wel een geschikte vrijetijdsbesteding voor je is.

Roelof schreef:ook als je net je marifoon examen hebt afgelegd en voor het eerst een oproep doet.

Tja, mijn eerste echte "oproep" was ook gelijk een soort "voor de leeuwen geworpen worden": Melden bij Post Dordt om de Noord over te steken......
Om vervolgens te concluderen dat je keurig te woord wordt gestaan, info krijgt over wat er op je af komt en vervolgens oproepen hoort aan grote schepen dat ze rekening moeten houden met kruisende pleziervaart.
En dan is die twijfel in één keer verdwenen. Maar misschien heb ik wel makkelijk praten met m'n achtergrond
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica