Opstarten project low budget verhuurboot.

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor oeds » 23 Feb 2012, 14:19

Bah zo word dit topic direct een stuk zwaarder.
Maar je hebt uiteraard wel een goed punt.
Als je dit niet goed regelt hou je niets over van je verdiensten.
mensen die me niet kennen zeggen hij is gek!
mensen die me wel kennen zeggen hij is zo gek nog niet!!
Gebruikers-avatar
oeds

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 23 Feb 2012, 14:25

Haha, ik herinner me nog mijn Q&A aan de belastingdienst; Q: Moet ik BTW gaan afdragen? A: Nounou, dat mag zomaar niet; dat moet u er wel in uw inkomen van afhankelijk zijn en ondernemers risico hebben hoor !

;-) Dus dan moet het echt significant zijn (voordeel is met BTW aangifte dat je de BTW van je aankopen mag aftrekken, maar wat heb je nu voor kosten in verhouding met de opbrengsten.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 23 Feb 2012, 14:39

Amersfow schreef:Haha, ik herinner me nog mijn Q&A aan de belastingdienst; Q: Moet ik BTW gaan afdragen? A: Nounou, dat mag zomaar niet; dat moet u er wel in uw inkomen van afhankelijk zijn en ondernemers risico hebben hoor !

;-) Dus dan moet het echt significant zijn (voordeel is met BTW aangifte dat je de BTW van je aankopen mag aftrekken, maar wat heb je nu voor kosten in verhouding met de opbrengsten.

Dit zijn de regels betreffende BTW, dus btw zul je zo snel niet hoeven betalen, maar het zijn wel inkomsten natuurlijk en daar moet je dus gewoon inkomstenbelasting over betalen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor sigdock » 23 Feb 2012, 15:38

Klopt. Als het naast een 'gewone' loondienstbetrekking gebeurt dan kan je het op je reguliere aangifte invullen bij Extra Inkomsten. Maar iets heel anders: is er hier sprake van beroepsmatig varen en zo ja, wat zijn dan de gevolgen voor bijvoorbeeld een CvO ?
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

Berichtdoor Harini » 23 Feb 2012, 15:51

Je hoeft het niet op te geven bij particulier verhuur van 1 boot volgens mij.

Ik verhuur mijn camper weleens via een instantie die verhuur van campers van particulieren bemiddeld.
Dan zijn dit de regels zoals mij toegezonden:
Met 1 camper ben je vrij om deze te verhuren zonder belastingopgave, dit omdat deze niet het gehele jaar verhuurd wordt.
Vermeld je het wel als een onderneming dan is de btw 6% + een verhoging in de wegenbelasting (i.v.m. speciaal tarief).
Echter de onkosten + afschrijving kunnen dan aan de belasting opgevoerd worden.
Juist om de laatste reden vind de belastingdienst het niet interressant genoeg en ben je vrij als particulier om deze te verhuren.

De verzekering is wat anders, die willen het wel weten.

Ga je een verhuurvloot opzetten, kom je in het systeem van een onderneming terecht.
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor Onrust » 23 Feb 2012, 16:42

Volgens mij, maar ik kan het mishebben natuurlijk, heeft Chaea al iets met een bedrijfje in buitenboordmotoren. Dan is BTW en belasting geen probleem meer. Tenzij e.e.a. als hobby wordt gedaan.
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 23 Feb 2012, 20:56

Onrust schreef:Volgens mij, maar ik kan het mishebben natuurlijk, heeft Chaea al iets met een bedrijfje in buitenboordmotoren. Dan is BTW en belasting geen probleem meer. Tenzij e.e.a. als hobby wordt gedaan.

Geld verdienen als hobby bijvoorbeeld. :lol:

Groet Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor sigdock » 24 Feb 2012, 09:26

Je hoeft het niet op te geven bij particulier verhuur van 1 boot volgens mij.

Als het leidt tot extra inkomsten dan dien je het wel degelijk op te geven als zodanig, ook als particulier met één boot. Je mag wel alle kosten voor onderhoud e.d. aftrekken van de inkomsten uit verhuur en als er dan nog steeds een positief resultaat overblijft moet je dat opgeven. Het is dus aan te raden om een boot die je verhuurt alleen te voorzien van het beste van het beste (lees: Duurste) zodat er onder de streep niets overblijft.

BTW e.d. gaat pas tellen als je ook bent ingeschreven bij de KvK en je door de Belastingdienst wordt beschouwd als ondernemer voor de BTW. Voor dat laatste gelden ook weer bepaalde grenzen, die zijn allemaal te vinden op de site van de Belastingdienst.

Jep.... ben ook ZZP'er.... :roll:
sigdock

Berichtdoor Wim Niessen » 24 Feb 2012, 11:53

Of je wel of niet BTW-plichtig bent is niet afhankelijk van een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De Belastingdienst heeft zo haar eigen regeltjes hiervoor.
Dat je over alle inkomsten, dus ook over de inkomsten van slechts een boot in de verhuur, na aftrek van je kosten, inkomstenbelasting moet betalen is geheel volgens de belastingregeltjes (en dat zijn er zooooveel). :cry: :cry:
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor sigdock » 24 Feb 2012, 13:18

Alleen een ondernemer is eventueel BTW-plichtig en om ondernemer te zijn moet je tenminste zijn ingeschreven bij de KvK. Op die manier bezien is er dus wel degelijk een afhankelijkheid tussen die twee. Zonder inschrijving ben je immers gewoon een particukier en die kunnen nooit BTW terug vorderen.
sigdock

VorigeVolgende

Terug naar Projecten