Grijze motorolie, water?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Grijze motorolie, water?

Berichtdoor Marcel010 » 17 Mrt 2016, 18:12

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag de motor helemaal losgemaakt van de boot zodat we deze eruit kunnen takelen van de week.
Toch even nieuwsgierig en het kleppendeksel eraf gehaald, daar ziet het er goed uit en staat zelfs nog een laag olie (zonder water) in.
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mrt 2016, 22:36

Als je er niet mee hebt gedraaid dan zit er geen mayonaise boven in.

Verder is je planning nu duidelijk, logisch en verdedigbaar.

Vergeet de gloeibougies er niet uit te halen om eventueel water op de zuigers te kunnen lozen.
Het drijfwerk van deze motor is vrij degelijk dus met wat geluk valt schade daaraan mee.
(het zijn stevige drijfstangen)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marcel010 » 17 Mrt 2016, 22:50

Dat is inderdaad ook mijn idee, niet mee gedraaid maar alleen gestart en daarna kwamen we er gelukkig achter bij het olie peilen dat er water bij de olie zat.
Dus ik heb ook gewoon goede hoop en vind het ook echt leuk om aan een ouwe diesel te sleutelen.
Pakkingmateriaal is allemaal nog goed leverbaar zie ik dus dat is wel fijn.
Het enige wat ik heb te verliezen is circa 150 euro aan pakkingen en een hoop tijd (en dat laatste heb ik nu weer een beetje)

Alleen als de cilinderbussen eruit moeten dan moet ik die wel goed gaan merken denk ik om die goed te kunnen terugzetten zoals het heeft gezeten.

Bedankt voor de tip van de gloeibougies, dat is een goede!
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mrt 2016, 23:22

Als het de afdichtingsringen van de voeringen zijn verlies je koelvloeistof en dat kan je zien.

Zuigers en voeringen (en ook de rest) moet op de eigen plek terug dat is logisch.

Ik heb 2 keer een kromme drijfstang meegemaakt en daar kwam de koppakking later achteraan.
Maar die bleven proberen te starten zelfs een met een extra accu er bij.

Je hebt alleen gestart en hopelijk kort.
Dan zit er mogelijk nog geen water in het smeeroliesysteem en zijn lagers etc. daar vrij van gebleven.
Wel zal er corrosie zijn in de cilinders omdat je lang hebt gewacht.

In dat geval zou ik met de gloeibougies eruit eerst flink WD 40 er in spuiten, 2 dagen laten staan, rondstarten zodat water en WD40 er uit kunnen en dat nog eens herhalen.
Dan kunnen we nog formeel gaan doen door compressie te meten en zuigerhoogte vast te stellen door er in iedere cilinder een klep op te laten zakken (klepveer er af in topstand), dan hoeft de cilinderkop er niet af.
Maar dat zou ik even overslaan en na goed spoelen en watervrij maken proef gaan draaien.
Dan merk je wel of de motor rookt en niet lekker rond loopt of gewoon goed presteert.

Hij knapt er niet van op als er water in het spel is maar met een redelijke hoeveelheid geluk kan het meevallen.
In geval van beroepsvaart gaat een motor in zo een geval in totale revisie maar die moeten ook continue hard werken.

Succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marcel010 » 04 Apr 2016, 20:44

Vandaag de motor eruit gehaald en op een pallet gezet, slang van de olie afzuigpomp in een oliepan gelegd en toen kwam er eerst 1 liter koelvloeistof uitlopen en daarna heel langzaam olie.
Dus het duidelijk nu, of de koppakking of de cilindervoering pakkingen zijn door.
Of allebei.
Heb alle aanbouwdelen van het blok gehaald en van de week weer verder, dan gaat de kop eraf.
Ik houd jullie op de hoogte.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor Marcel010 » 10 Apr 2016, 18:16

Vandaag lekker bezig geweest in de zon, alle afbouwdelen eraf gehaald en de kop getrokken, stiekem best veel werk.
Koppakking was iig niet het probleem, die is als nieuw:

Afbeelding

Daarna heb ik op olie op de zuigers gegoten en dit een paar uur laten staan, dit zakte niet weg dus dat is een indicatie dat de zuigerveren nog goed zijn:

Afbeelding

En hier de kop, die heb ik meegenomen naar huis om die schoon te maken:

Afbeelding

Volgende keer de cilinderbussen eruit halen en kijken hoe de drijfstangen eraan toe zijn.
Mochten de drijfstangen nog goed zijn dan bestel ik pakkingen en gaat alles weer in elkaar.
De cilinderbussen steken nog boven het blok uit, had geen rei en voelermaten bij dus kan niet zeggen hoeveel.
Ga ook de kop controleren op vlakheid.

Als dat allemaal goed is gaat alles met nieuwe pakkingen weer in elkaar.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor Klaver vier » 10 Apr 2016, 18:59

Marcel ik zou ten alle tijden de kop laten vlakken,en nu je de kop er af hebt zou ik ook een beetje thinner of iets dergelijks op de kleppen zetten kan je gelijk zien of de kleppen afdichten,anders die ook even slijpen.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor Marcel010 » 10 Apr 2016, 19:28

Nou als de kop vlak is dan zie ik niet in waarom deze gevlakt moet worden?
En bedankt voor de tip van de kleppen, dat was ik al van plan, anders even op elkaar inslijpen inderdaad.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor vuuren1 » 10 Apr 2016, 21:03

Marcel,

Olie op zuigers zetten geeft geen juiste indicatie, is te dik.
Gasolie of peteroleum gaat wel, zo ook in de cilinderkop om de klepafdichtingen te testen.

De cilinderkop mag officieel niet gevlakt worden omdat er harde voorkamers in zitten die dan los komen (los slaan) door de frees.
Vlakken kan wel met bank met een steen (slijpen) maar nooit met een frees (dat staat overigens niet in de fabrieksmanual en is een eigen intrepetatie).
Eerst de vlakheid meten, als dat binnen de tolerantie zit alles met de hand schoonmaken en blank schuren.

De kleppen liggen al wat diep in de kop, dat zegt iets over draaiuren.
Als ze nog goed afdichten niet (te veel) opslijpen, dan komen ze weer lager te liggen.

Let op bij het monteren van de voeringen dat de originele -ovaal- gevormde pezen niet deels draaien (kantelen) tijdens het inschuiven.
Dat gebeurde zelfs bij eerste montage in de fabriek..
(misschien is dat hier ook het geval, kan je zien aan de afdruk van de pees op de voering, daar is de afdruk ineens een stukje erg dun)

Aan de drijfstangen zie je niks, eventuele buiging is daar te gering voor.
De zuigerhoogte opmeten in BDP en vergelijken als het onderblok nog in elkaar zit is de manier.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marcel010 » 10 Apr 2016, 21:28

Bedankt voor de tips met de gasolie en het opmeten van de drijfstangen Hans, ga ik van de week verder mee aan de slag!
Over de kleppen zelf twijfel ik nog, als ze niet lekken hoe ik ze ook niet te demonteren en te slijpen lijkt me.

Verder voor wat betreft de pezen, daar zal ik goed op letten, vroeger waren ze naar ik begreep van papier, nu zouden ze van rubber zijn,
daarnaast begreep ik dat er ook nog gemodificeerde zijn maar ik ben bezig om dit uit te zoeken.

Voor wat betreft het vlakken van de kop staat er dit in mijn werkplaatahandboek:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard