Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha F9.9A (6G8) ploft!

Berichtdoor Pasbalf » 05 Apr 2016, 15:59

Afbeelding
Pasbalf

ligplaats: Amsterdam
info:

Berichtdoor Pasbalf » 05 Apr 2016, 16:01

Afbeelding
Pasbalf

info:

Berichtdoor Pasbalf » 05 Apr 2016, 16:02

Overigens pakt ie beter op naarmate ik de mengselschroef uitdraai.
Pasbalf

info:

Berichtdoor henkvd » 05 Apr 2016, 16:05

Dat is carburateur ( foto 2 in mij eerdere bericht) oudste type, met thermokoppel auto choke, volgens mij zonder versnellingspomp ( geen membraam aangetroffen onderin de carb ?)
Volgens mij is de luchtmengsel stand hier ca 3,5 slag uitdraaien
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 05 Apr 2016, 17:47

Ja hij pakt sneller op omdat je de verhoudingen veranderd, maar geloof mij en ik heb het al eerder geschreven, met het stelschroefje los je geen problemen op.
Het is ook onzin dat de controlelamp gaat knipperen bij defect in de Cdi, dat ding kan gewoon hele vreemde klachten geven en na 25 jaar naderen die dingen gewoon hun einde.

Ik kan door het toetsenbord niet zien of beoordelen of dit daadwerkelijk zo is, ik kan je alleen wel zeggen dat het in bijna alle gevallen er naar toe te leiden is.
Vervangen is prijzig, je moet gewoon een monteur zoeken die er 1 kan uitwisselen, is het dan goed kan je alsnog vervangen en zoniet kan je hem uitsluiten.

Heb je trouwens bij het rechtsreekd aansluiten de tank boven de motor geplaats??
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 05 Apr 2016, 18:03

knipperen olielampje is andersom. olie druk te laag, CDI gaat in nood loop, zitten nml elektrisch met elkaar verbonden. Dan is dan een oliedruk probleem.

On topic
Als je een carb diverse keren uit elkaar gehad hebt is luchtmengsel instellen wel belangrijk, die de schroef is er ook uit geweest als het goed is.
Mee eens dat als het niet verdraaid is, het geen oplossing is.

Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat een koude CDI inhouden en overslaan veroorzaakt, na een half uurtje draaien en warm worden, zeer regelmatig, ouderdom neemt toe dus kan best dat de klachten in de loop van de tijd ook mee veranderen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Klaver vier » 05 Apr 2016, 18:05

Chea bewondering voor je geduld je hebf nu al drie keer gevraagd heb je bij het rechtstreeks aansluiten de tank boven de motor geplaatst?
En nog steeds geen antwoord,ik was er al lang klaar mee geweest,top maar lekker aan zou ik zeggen
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor broekie » 05 Apr 2016, 18:26

Heren, dit zijn lastige probleempjes. Dus geen ruzie.
Als je vaker aan deze witte 4-takten, de eersten, gewerkt hebt, herken je soms problemen.
Nu kunnen we mogelijke oorzaken aandragen en de topic starter moet ermee aan de slag.

Ik durf niet te zeggen het is dit of zeker dat.
Ik heb er wel tientallen in de service en reparatie gehad.

Zelf houd ik het op opnieuw schoonmaken en afstellen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Pasbalf » 05 Apr 2016, 19:04

Bij het direct aansluiten van de tank op de carb stond de tank boven de motor. Het maakte geen verschil. En de motor loopt heel rustig stationair, zonder overslaan en als ie het gas goed oppakt draait het ook mooi. Als ik het gas in een keer open gooi wordt de motor gesmoord. Als ik het gas minder abrupt opengooi dan ploft het in de inlaat en als ik het heel rustig doe wordt de verhoging van het toerental wel opgepakt. Een probleem in de carb. lijkt mij het meest voor de hand liggend. Ik zal het professioneel laten cleanen. Dank voor de reacties.
Pasbalf

info:

Berichtdoor gast » 05 Apr 2016, 19:29

Het oliedrukprobleem ben ik mee bekend, evenals de daaropvolgende noodloop. ( heb er ooit 1 gehad en die was ook gelijk alleen nog geschikt als donor)
Bij slechtlopende motoren is het in bijna alle gevallen achterstallig onderhoud of vervuiling van de carburateur, dan roep ik dat ultrasoon reinigen in 9 van de 10 keer de oplossing is. Maar in dit geval is het nu al een paar keer gedaan en dan moet je verder denken, wat verstoort het verbrandingsproces.
Een stelschroef zal alleen helpen als deze door wat voor een reden dan ook verstelt is, in dit geval door de ultrasone reiniging, maar 1 keer erin op de juiste afstelling zetten en klaar. Kan dat hij te rijk of te arm staat maar dat hoor je wel aan de loop van de motor.(en in dit geval lijkt ij de boel uitelkaar gehaalt te zijn juist door dit probleem)

De Cdi problematiek is gekomen met de jaren en de ouderdom, hoeft het niet te zijn maar verdacht is hij bij dit type motor zeker en ik zou het wel uitsluiten.
gast

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren