Douchen aan boord

algemene discussies

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor vuuren1 » 19 Feb 2012, 21:46

De discussie over douchen laat mij even -koud-, het ging even over de bewering van Harini dat je met 5-10 minuten de dieselmotor te laten draaien een boiler heet hebt.
En dát is misleidend voor lezers die straks adviezen en ervaringen op een forum als dit zoeken.

Voor een 50 liter boiler 60 graden in temperatuur te doen stijgen heb je ruim 12000 Joule energie nodig.
Dat kan bij een kleine onbelast draaiende motor zeker wel 3 uur duren maar bij een belaste en ook grotere motor in 20-30 minuten gebeurd zijn.
Dat is de boodschap.

nb.
Zelf heb ik ook een douche aan boord met een gas-gestookte boiler met als extra een elektrisch element.
Altijd in minder dan 20 minuten op temperatuur, blijft ook met douchen op temperatuur en is niet afhankelijk van een dieselmotor.
Werkt dus altijd.
(Harini, vraag je werf eens om een berekening, wedden dat ze die niet hebben. Daarbij hebben vertegenwoordigers van leveranciers in de regel volstrekt geen verstand van warmteleer en verkopen inderdaad onzin)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Harini » 20 Feb 2012, 06:49

Vuuren, je moet eens proberen om niet allees zwart/wit te benaderen.
Niemand zegt dat ik 50 liter water in 5 tot 10 minuten van omgevingstemperatuur tot 80 graden breng.
Ik zeg dat we de moter 5 tot 10 minuten laten draaien en dan warmt het water weer zover op dat er een douche genomen kan worden.
Dit is na een nacht en een boiler niet niet koud is.

De enige die mensen misleid, ben jij met je overdreven uitlatingen.
Niemand zou toch meer geloven dat je een douche kan nemen op een simpele manier op een bootje zonder daar grote investeringen voor te moeten doen en honderden liters water aan boord te moeten hebben.

Kom nou toch man, probeer het wat praktischer te benaderen, niemand heeft iets aan hoogdravende theoretische berekeningen in dit geval.
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Feb 2012, 08:01

Mijnheer Hanrina, Snap er geen barst van, waarom zo hoog van de toren blaast, terwijl Hans helemaal gelijk heeft en geen woord verkeert zegt ?
Dat jij tevreden jezelf kan wassen met een bakkie louw water heeft er toch niets met de capaciteit van een boiler te maken !
En is toch ook geen informatie waar iemand blij van wordt, of iets mee kan.
En dan nog niet te praten over de schadelijke emissies van een koude motor 15 minuten onbelast stationair, het ding wordt zelf amper warm laat staan de hoeveelheid warmte die afgegeven wordt.
Zo’n boiler is ontwikkeld om de 30% van de ontstane warmte die ontstaat bij het verbranden van 1Ltr brandstof in een diesel motor, onder normaal gebruikt over boord gegooid wordt, terug te winnen in de vorm van warm drinkwater, en daar wil moeder de vrouw de afwas mee kunnen doen en jij de trababbel mee kunnen soppen !
En om een toekomstige gebruiker voor te houden hoe efficiënt dat werkt, draagt jouw stationair draai verhaal daar niets toe bij en blijf je een stinkende buurman !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Harini » 20 Feb 2012, 08:46

Hoi Wolf,
Je hebt helemaal gelijk, het is niet efficient om de motor apart te starten om de boiler wat op te warmen. Dat is volkomen duidelijk.
We doen dat ook niet vaak en misschien moet ik het wel helemaal niet meer doen. Ik lig dan niet naast anderen, maar voor anker.
Dat neemt niet weg dat het wel werkt. En als Vuuren en mogelijk anderen dat niet willen geloven, mij best. Ik had dat niet moeten meenemen in mijn verhaal, dit is voer voor de bijdehandjes. De discussie spits zich op dit detail en niet op de mogelijkheden voor warm water aan boord.
Generatoren starten is ook niet efficient als je zo gaat praten.

Verder wordt ik een beetje moe van de overdreven benadering van Vuuren om een beetje te kunnen douchen in een boot.
Niet iedereen heeft evenveel over voor iets of de behoefte aan het beste.

Ik stop hier nu mee, want we verzanden in een discussie die niets meer toevoegd aan het onderwerp.
De topicstarter komt steeds verder in verwarring en dat was niet mijn bedoeling.
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor buldog » 20 Feb 2012, 11:31

Harini schreef:Dus ik ga hier niet verder mee, simpelweg omdat het geen zin heeft over zoiets te bekvechten. En ik ga ook geen metingen verrichten aan boord.
Iedereen doet wat hij prettig vindt en als je de eisen aan een systeem te hoog vaststelt, eindig je misschien wel met niets.
Dan is een eenvoudige douche altijd nog beter dan helemaal geen douche in mijn ogen.

Begrijp het dan ook Harini .je moet educatief posten ,eigen ervaringen schijnt niet te mogen :oops:
Verwachting is dan ook dat er straks gepost kan worden door 4 a 5 deskundigen.
Geen prettig vooruizicht :(
Henk
buldog

ligplaats: Oostvoorne
info:

Berichtdoor JulienH » 20 Feb 2012, 12:24

Het is weer interessant. Tussen ervaring en theorie zit duidelijk veel verschil. Laat de oplossing ergens in het midden liggen en ik denk dat
een ieder weet waar hij/zijn aan moet denken en naar welke kant hij/zij neigt. De een zal voor een super de luxe systeem gaan, met gegarandeerd
altijd warm water van 80 graden. De ander voor een simpeler systeem. Ik ga zelf waarschijnlijk voor het laatste, maar dan wel degelijk. :)

Ik heb er een berekening op los gelaten, omdat het weer een mooie oefening is voor het moeilijke vak Thermodynamica dat ik o.a. krijg.
Ik ben ervan uitgegaan dat de motor volledig op bedrijfstemperatuur is. Daarnaast is er alleen rekening gehouden met het rendement van
een warmtewisselaar (50%) en dat er 30% van het vermogen "verloren" gaat aan koeling en dus bruikbaar is voor de warmtewisselaar in de boiler.

Afbeelding

Er zijn dus 137 minuten nodig om het water op te warmen met deze Vetus. Dat kost bij deze motor 5.9 liter diesel. Wanneer het water dus 15 graden is
en je wilt 80 graden, zul je je motor 137 minuten moet laten draaien wat je ruim 8 euro aan brandstof kost. Over de slijtage aan de motor hebben we het dan nog niet eens.

80 graden is natuurlijk niet vereist om te kunnen douchen. Een aangename temperatuur is 35 graden. Van 15 naar 35 graden duur 42 min. Van 20 naar 35 duur 32 min. Is het water
nog 25 graden dan is het in theorie na 21 minuten op temperatuur.

Bij een motor met meer vermogen kan dat sneller gaan.
JulienH

ligplaats:
info:

Berichtdoor reijmerink » 20 Feb 2012, 14:55

Een leuk sommetje..maar de Joule produktie van de motor begint op het moment van starten...dus duurt het opwarmen wellicht toch nog ietsje korter..grtn reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 20 Feb 2012, 14:57

@JulienH

Ja maar dan wel een motor onder last. Bij onbelast op 1000tpm haalt de motor natuurlijk niet de 11kw uit de grafiek. Laat daar nog eens een berekening op los, maakt het verhaal misschien voor iedereen duidelijk.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor JulienH » 20 Feb 2012, 16:39

reijmerink schreef:Een leuk sommetje..maar de Joule produktie van de motor begint op het moment van starten...dus duurt het opwarmen wellicht toch nog ietsje korter..grtn reijmerink

Daarom staat er bij dat ik uit ben gegaan van een al opgewarmde motor. Om een berekening te maken voor de situatie waarin een motor nog gestart en opgewarmd moet worden, gaat me iets te ver. Neem gerust het voortouw. :P

Bejakruiser schreef:@JulienH

Ja maar dan wel een motor onder last. Bij onbelast op 1000tpm haalt de motor natuurlijk niet de 11kw uit de grafiek. Laat daar nog eens een berekening op los, maakt het verhaal misschien voor iedereen duidelijk.

Daar heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Wanneer ik uitga van een vermogen van 30% bij onbelast toerental t.o.v. belast, duurt het 457 minuten om van 15 tot 80 graden te verwarmen. Het brandstofverbruik blijft gelijk.
JulienH

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 20 Feb 2012, 18:58

Dat komt dan redelijk in de buurt van de 5 a 10 minuten ;)

Nu zie je ook meteen de reden waarom het geen zin heeft een dieselmotor stationair warm te draaien voor een tocht. Je hoort dit vaak in de haven (of thuis van de buurman), dat de motor alvast lekker (volgens de schipper,buurman) warm gedraaid word ;) . Ook dat heeft dus geen enkele zin. Doet de motor meer kwaad dan goed.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat