Douchen aan boord

algemene discussies

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor Harini » 17 Feb 2012, 09:35

Dat zeg ik ook niet.
Ik zeg als het water teveel is afgekoeld, ik de motor een poosje laat draaien en dan is de temperatuur weer voldoende om te douchen.

Ik douche ook niet 3 dagen achter elkaar met 2 personen zoals Vuuren beweert.

Wij douchen dagelijks en gebruiken warm water voor de afwas. Alles met mate maar voor ons voldoende.
Als je dagelijks vaart, is de boiler op de motor voor ons genoeg.
Vaart er iemand mee, komt het voor dat we douchen onder het varen, of dat we de motor even laten lopen.

Geen wilde verhalen dat ik in 5 minuten stationair draaien een 50 ltr. boiler van 15 graden op 80 graden breng. Dat zijn niet mijn woorden.
We hebben ook een beperkte accucapaciteit die voor ons voldoende is.
Een ander is daar misschien na een uur doorheen. Zeker als je wil doen wat je thuis doet in je villa.
Wij passen ons aan en hebben dan genoeg aan dit systeem. Dat is wat ik de topicstarter wil meegeven.
Wil deze de maatstaven van Vuuren die uit statistieken komen van gemiddelde Nederlandse gezinnen enz. moet hij geen simplel systeempje nemen, maar zijn boot om een badkamer met ketelhuis heen bouwen.
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2012, 00:01

Een boiler vanaf een koude motor tussen de 5 en 10 minuten opwarmen is echt onzin en onmogelijk.
Dat zijn wel je eigen woorden..
In die tijd warmt de boiler eerder de motor op dan andersom!

Je moet mijn uitleg niet verdraaien naar onzin over een villa en een gezin met 10 kinderen plus stortdouche, de opgegeven cijfers zijn gemiddelden voor alle inwoners van dit land.
Het blijven verdedigen van onmogelijkheden heeft geen zin, wel als je er bij zegt dat je graag onder een koude douche staat.

Als wij naar jouw normen en je verhalen een boot gaan verkopen weet ik zeker dat de klachten en claims zullen binnenstromen.
Wij hebben in de tijd allerlei proeven genomen en o.a. ook met scheepsboilers en de resultaten daarvan zijn volledig anders dan wat jij hier als norm stelt.
Je beweringen zijn zelfs vele malen mooier dan de mooiste folder over scheepsboilers.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Harini » 18 Feb 2012, 06:49

Ik zou nooit een nieuw of jong gebruikt schip kopen zonder douche in deze tijd. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat wel doen.
Tenminste als we praten over schepen voor weekenden en vakanties.

Verder moet iedereen zijn eigen maatstaven aanhouden, en die van ons kunnen prima worden gerealiseerd door ons systeem.

Mijn broer heeft een trawler van 21,5 meter met een 50 liter boiler op 220 V en ook op de motor geloof ik.
Staat zeer comfortabel te douchen zegt hij altijd. Gebruikt een hydrofor voor de druk.

Als mijn systeem niet zou voldoen, had ik het veranderd. Het enige was de variabele straal.
Met een drukvat van € 30 ofzo was dit opgelost. Een hydrofor zou dit nog verder verbeteren denk ik.
Alleen als ik mijn zoon meeneem heb ik te weinig warm water.
Hij valt af en toe in slaap onder de douche geloof ik.

Dat opwarmen met de motor een poosje op 1000 - 1200 RPM kan ik niet veranderen. Gebeurd gewoon.
Ik heb ook al eens getest met wegvaren uit de haven hoelang het duurt voor de boiler heet is.
Nou dat is eigenlijk sneller dan ik dacht. Ik heb geen tijd opgenomen, maar na een kwartiertje denk ik, is hij al warm.
Eerlijk gezegt weet ik geeneens hoe groot de boiler precies is.
Hij is onderin ingebouwd en volledig geisoleerd.
Ik kan alleen de voorkant met de aansluitingen zien via een luik.
Misschien is hij wel kleiner dan 50 liter. Eenmaal heet, is het water bloedheet.
De motortemperatuur is ca. 80 greden, dus dat zal de boiler ook zijn.

Doet er niet toe, zaak is dat je best een eenvoudige douche kunt hebben aan boord in mijn ogen, die het voldoende goed doet.
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2012, 21:24

Fijn dat het zo goed voldoet, maar plaats dan eens een schema van je systeem en alle gegevens over de boiler, de dieselmotor, de preciese tijden, de temperaturen en in hoeverre de motor belast (of onbelast) draait.
Je begon met 5-10 minuten de motor laten draaien (dan gaan we uit van onbelast).
Daarna wordt er steeds maar teruggekrabbeld als het om gegevens gaat.

Het gaat mij er om dat je op een forum dingen neerzet die absoluut niet kunnen kloppen en andere lezers op het verkeerde been kunnen zetten.
Aan vage praat heeft niemand iets.

Ik zal het even in je voordeel (dan ga ik uit van een onwaarschijnlijk optimale situatie waarbij ik vele factoren -vergeet-) bij benadering uitrekenen:
Je boiler vraagt om van ca. 20 graden naar 80 graden te komen ruim 12000 Joule.
Een liter dieselolie bezit ca. 42000 Joule aan energie.
Dan heb je dus ca. 0,3 liter brandstof nodig om de boiler op die manier te verwarmen.

Als je in je motor 1 liter dieselolie stopt gaat er grofweg 30% van de energie naar het koelsysteem -verloren- (in dit simpele voorbeeld moet dat helemaal en verliesvrij naar de boiler gaan en moet het motorblok al op temperatuur zijn voordat die 80 graden naar de boiler kan gaan).
Met 1 liter dieselolie per uur levert een dieselmotor ca. 4 pk aan de krukas.

Als mijn sommetjes kloppen moet je een uur draaien om die boiler op 80 graden te krijgen en óók nog met een belaste motor.
In een onbelaste situatie zal het minimaal 3 uur duren.

Dit ging even uit het hoofd dus als mijn sommetjes niet kloppen hoor ik het graag.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Harini » 19 Feb 2012, 06:52

Beste Vuuren.

Ik heb mijn boot voor mijn plezier om te varen. Het is geen onderzoekschip.
Daarnaast ben ik technisch genoeg om zin van onzin te scheiden.

Mijn boot is werfgebouwd uit 1997.
Die bouwen in de regel geen onzin in van leveranciers die in de regel geen onzin op de markt brengen.
We kunnen er dus vanuit gaan dat mijn systeem behoorlijk functioneert. Anders was het niet ingebouwd.

Wat jij en je klanten verwachten van systemen staat hier los van.
Jouw benadering is correct, maar is praktisch niet interesant voor een grote groep watersporters.
De perfectie is voor mensen die dat willen en vaak uit mijn ervaring niet aan het gebruiken en genieten toekomen.

Wij varen zo'n 300 uur per jaar door Nederland van Veere tot Sneek, rivieren en plassen.
Uit deze ervaring kan ik je zeggen dat mijn warmwatervoorziening voor ons prima voldoet.
De gebruikerservaringen heb ik al gegeven.

Kennissen van mij varen met bv Pilot 44, Super v Kraft 14,75, Grand Banks 12,5 (sorry vorige post heb ik 21,5 getypt), Kotters van 13,75.
Die hebben geen boilertje op de motor zoals de mijne.
Deze mensen verwachten ook wat anders van een douche aan boord en dat kan in zo'n schip.
In een bootje onder de 10 meter moet je vaak wat anders.

Dus ik ga hier niet verder mee, simpelweg omdat het geen zin heeft over zoiets te bekvechten. En ik ga ook geen metingen verrichten aan boord.
Iedereen doet wat hij prettig vindt en als je de eisen aan een systeem te hoog vaststelt, eindig je misschien wel met niets.
Dan is een eenvoudige douche altijd nog beter dan helemaal geen douche in mijn ogen.

Maak eens een studie van de hygiene van publieke douches op de wal. Misschien neem je dan wel een douchezak als je dat uitgezocht en uitgerekent hebt. :lol:
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor Tjeerd47 » 19 Feb 2012, 10:26

Volgens mij heeft Hans nog nooit een botendouche in de praktijk gebruikt, gezien zijn steeds repeterende antidouche verhalen, laten die simpele bootjes mensen gewoon lekker douchen aan boord, vaak met simpele middelen en niet volgens statistieken en ander theoretisch geneuzel.
Als je volgens de regels 45,6789 liter :?: gebruikt, zal dat best kunnen, ik denk dat we een heel stuk minder verbruiken, anders kunnen wij nooit minimaal 2 dagen met 2 man douchen en afwassen.
Regelmatig verwarm ik op de 3e of 4e dag de boiler d.m.v. de generator, het enige nadeel is de opwarming van de voortstuwingsmotor.
Helaas is het 3 kW verwarmingselement voor de Isotherm boiler niet meer leverbaar, dan zou het opwarmen met de generator 4 X zo snel gaan.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47

ligplaats:
info:

Berichtdoor Harini » 19 Feb 2012, 12:02

Liters per inwoner per dag
Bad 9,0
Douche 38,3
Staat er in de statistiek.

Nu vind ik die statistische cijfers toch een beetje raar.
Het is een bad voor een muis en een douche voor een olifant?
Kan ook een voetenbad zijn :D

Maar goed. wie intereseert het nu of de boiler in 5 - 10 of 25 minuten al warm is?
Wat maakt het uit als hij na wegvaren na een kwartier maar 50 graden is en nog geen 80 graden?
Ik ga toch niet gelijk douchen als ik weg vaar.

Wij hebben heerlijk warm water en kunnen ons lekker afspoelen na een warme dag.
Op het zwemplateau afspoelen als je uit het water komt is ook prettig.
Thuis gaan we weer in het bubbelbad.
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor Tjeerd47 » 19 Feb 2012, 14:55

Een dieselmotor heeft een rendement van 35-40%
Het verlies wordt omgezet in warmte, vandaar dat we ze met (veel) water moeten koelen.
Een 50 kW motor produceert dus zeker 100 kW warmte bij vollast .
Bij "normaal" is het gebruik 10-30 kW, dus hou je nog steeds een heleboel warmte over 30 tot 90 KILOWATT, zelfs als je er een beetje voor de boiler afhaalt komt er nog steeds heet water uit de uitlaat.
Vandaar dat een boiler op de motor erg snel opwarmt, en dieselmotor is in een minuut of 15 op temperatuur, de boiler hooguit 10 minuten later.
En echt waar kilowatten zijn kilowatten, of ze nu vanuit een dieselmotor komen of uit de walaansluiting.
Blij dat we dit jaar weer heerlijk mogen douchen zonder ons druk te maken dat "het" niet zou kunnen :D .
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47

ligplaats:
info:

Berichtdoor fox4you » 19 Feb 2012, 17:23

Ik wil niemand een douche of boiler aanpraten maar mijn ervaringen met een douche aan boord met warm water vanuit een boiler zijn positief.
De opwarm tijd van de boiler via het koelwater van de motor heb ik niet aan gerekend of geklokt maar naar mijn inschatting geeft de boiler binnen een half uur heet water.
Ik heb ooit mijn thermostaatkraan voor de douche ingesteld en als ik het mij goed herinner staat die ergens richting 40 graden.
We zijn meestal met z'n tweeen aan boord en houden er rekening mee dat we niet over een onbeperkte hoeveelheid warmwater kunnen beschikken en op de douchekop zit een drukknop die de toevoer onderbreekt zodra je hem los laat.
Op die manier kunnen we met een 50 liter Isothemp boiler echt 2 dagen douchen en nog afwassen ook.

Omdat de motor nog lang nadat ik hem heb uitgezet warm blijft speelde ik ooit met de gedachte om een extra pompje in de koelcircuit op te nemen om het koelwater buiten de thermostaat om te laten circuleren en nog enige profijt te hebben van de restwarmte van de motor om de boiler op te warmen.
Is er eigenlijk nooit van gekomen want we beschikken ook over een generator en de motor indien noodzakelijk een poosje laten draaien is net zo makkelijk, maar wie weet. :)

Ik zou overigens niet meer zonder een douche aan boord willen doen maar het nog net niet goddelijk willen noemen zoals de gelegenheidsschippers van de tijgerhaai de douche boiler combinatie in de Waterkampioen omschreven. ;)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 19 Feb 2012, 19:36

Tjeerd47 schreef:Vandaar dat een boiler op de motor erg snel opwarmt, en dieselmotor is in een minuut of 15 op temperatuur, de boiler hooguit 10 minuten later.

Een dieselmotor is niet snel warm, als hij stationair draait komt ie niet eens op bedrijfstemperatuur.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat