2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

algemene discussies

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor henkvd » 17 Mrt 2016, 19:42

In Amsterdam kan niets meer mag niets meer, wat heb je er eigenlijk nog te zoeken, net als het Amsterdamse gemeete wapen, xxx , 3x niets.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mrt 2016, 21:38

Dat die 2 tact scooters geweerd worden vindt ik wel goed, die dingen walmen en stinken meestal enorm.
Veel meer dan een 1:100 gesmeerde BBM.

Amsterdam denkt wel erg "logisch", er staat een kolencentrale die 36.000 Ton kolen PER WEEK verbrandt (is in Jip en Janneke taal ca. 100.000 pk continue vermogen).

En dan zijn er steden waar mijn 1983 Mercedes 190E (inspuiting) die keurig 1:12 / 1:13 rijdt niet mag komen, dat zet pas zoden aan de milieu-dijk...
De motor staat keurig op 1% Co afgesteld en draait vrij efficient gezien het gemiddelde verbruik.

De andere uit 1994 mag er (nog net) wel rijden (verbruikt hetzelfde als de oudere).

Het maakt mij niks uit want ik ga daar met de auto toch niet naar toe omdat het niet opschiet en parkeren een vermogen kost.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 17 Mrt 2016, 22:00

vuuren1 schreef:Dat die 2 tact scooters geweerd worden vindt ik wel goed, die dingen walmen en stinken meestal enorm.
Veel meer dan een 1:100 gesmeerde BBM.

Dat is nonsens, een buitenboordmotor walmt net zo hard maar zoals ik al schreef verdwijnt alles zo'n beetje onder water.
Mijn 1000 liter waterbak was binnen mum van tijd zwart als er een 2 takt in hing, als ik een zwaardere op de spoeldoppen zette was binnen een mum van tijd mijn hele loods van 300m2 blauw van de rook wat uit de prop kwam.
Overigens draaien de meesten draaien gewoon nog steeds 1:50.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 17 Mrt 2016, 22:29

Even een linkje van een Mercury stationair op spoeldoppen.
Dit is al behoorlijk, moet je hem eens op het gas zetten en je trekt een rookgordijn.

https://www.youtube.com/watch?v=LRS4wG_1cQA
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mrt 2016, 22:30

Nee dat is geen nonsens want het blijft een feit dat de BBM 1:100 wordt gesmeerd en vele scooters 1:50 en wellicht nog veel vetter.
Dan gaat het over vuil, vuiler en vuilst.

De spoeling van een 2tact benzinemotor met carterspoeling is zeer beroerd en zeker bij hoge toerentallen die al die dingen draaien.
Daarbij komt ook nog de mengverhouding van de bijgevoegde olie.

Wist je dat de allergrootste zeeschepen allemaal 2-tact motoren hebben omdat die het meest efficiënt zijn?
Dat is anders omdat het maximale toerental onder de 95 omw/min ligt en het langsspoeling (inlaatpoorten en uitlaatklep) is.
Spoelucht wordt aangeblazen en niet zelfstandig aangezogen zoals bij een bromfiets.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mrt 2016, 22:31

chaea schreef:Even een linkje van een Mercury stationair op spoeldoppen.
Dit is al behoorlijk, moet je hem eens op het gas zetten en je trekt een rookgordijn.

https://www.youtube.com/watch?v=LRS4wG_1cQA

Antiek... 1964..
(en nog vet gesmeerd = blauwe rook = olie))
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mrt 2016, 22:42

Dit is geen speelgoed (2-tact):
https://www.youtube.com/watch?v=i0HDXARvDzc
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 17 Mrt 2016, 22:46

Je bent erg voorspelbaar, wist dat je met die reactie zou komen.
Is een 1:50 motor van medio jaren 70, waar er nog enorm veel in de vaart zijn.

Maar dan gaan we toch gewoon wat jonger, en dit model is er tot 2004.

https://www.youtube.com/watch?v=Fi5dbrvWxW0
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mrt 2016, 23:55

Prettig dat forumleden elkaar in de jaren wat hebben leren kennen ;)
Nu heb je er een gevonden met blauwe rook, nu wat nieuwer.
Voorspelbaar..

Het blijft een vieze 2 tact benzinemotor met olie als toevoeging.
De een met meer olie dan de ander.

Mijn voormalige 4 pk Suzuki rookte nauwelijks (of niet eens zichtbaar) maar als ik hem 10 minuten onbelast stationair laat draaien en dan gas geef komen er eerder onverbrande olie restanten in de kleur blauw uit de uitlaat.
De verbrandingstemperatuur bij een onbelaste motor is te laag om de smeeroliecomponenten goed mee te verbranden.
Dat hoef ik jou niet te vertellen.

Maar behalve die kolencentrale is Amsterdam consequent met het verbieden van 2tact scooters en 2tact BBM's.
Het is een begin.

Vandaag las ik dat de PVDA op korte termijn alles elektrisch wil laten rijden en verbrandingsmotoren wil bannen, dan komt die kolencentrale weer van pas..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 18 Mrt 2016, 00:13

Het ging om de buitenboordmotor vs de motor van de scooter en het walmen, dat ze vies zijn hoeft geen discussie te zijn.

Ook jouw Suzuki walmt, alleen zie je dat op het water nauwelijks.
Maar zet hem in een kliko met half water en laat hem in zijn werk maar 5 minuten lopen, je zal het water niet meer kunnen zien en in mum van tijd hen je de eerste zwarte randen op de watergrens. Dat zelfde spul van de scooters gaat onze neusvleugels in, dat van de bbmotoren in het water.

Overigens ben ik een fan van de 2 takt, het geluid, de geur, de rankheid en eenvoud en uiteraard de kracht, echter is de tendens naar 4 takt allang ingezet en is dit in de handel al veel langer zeer duidelijk te zien. De landen om ons heen hebben al de strenge eisen waardoor conventionele 2 takt op den duur gewoon verbannen is, technieken van e tec en optimax buiten beschouwing.

PvdA neemt een voorschot op de toekomst, maar het zal realiteit worden en misschien wel veel sneller dan we verw88.
gast

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat