explosie pleziervaartuig Gouda

algemene discussies

Re: explosie pleziervaartuig Gouda

Berichtdoor quichot » 22 Okt 2015, 13:37

Vandaar dat de gasbun ook buiten hoort te zitten, met een vrije uitstroomopening aan de onderzijde.
De hogedrukslang van fles naar regelaar is flexibel en moet gecertificeerd zijn, de regelaar moet buiten, maar in de bun, vast op het schot zitten. Vandaar moet er een vaste leiding door het schot naar een hoofdkraan, die van binnenuit bereikbaar moet zijn, zo dicht mogelijk bij de schotdoorvoer. Direct daarnaast moet een afsluitbaar controleventiel in de leiding zijn opgenomen. Daarop kan de keurmeester een perspomp aansluiten en het hele systeem tot de gecertificeerde toestelkranen (35 euro, hatseflats!) vanaf de hoofdkraan op 30 bar zetten. Dan volgen 20 spannende minuten: de druk mag maar een paar procentpunten zakken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Okt 2015, 14:41

quichot schreef:De hogedrukslang van fles naar regelaar is flexibel en moet gecertificeerd zijn, de regelaar moet buiten, maar in de bun, vast op het schot zitten.

Weet je dat zeker, dat lijkt me nl geen veilige constructie.
Tussen de fles en de eerste beveiliging (je drukregelaar) zit dan nl zo ongeveer de zwakste schakel van het circuit: de slang
Als die gaat lekken, heb je de volle flesdruk, als je slang na je drukregelaar zit (die moet dan dus op de fles zitten) heb je altijd je drukregelaar nog als restrictie.

Bij mij zit hij op de fles en dat lijkt met een zinniger plek dan op het schot, na de slang.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marie Christina » 22 Okt 2015, 14:48

Bij mij ook.
Rechtstreeks op de fles, met een moer met Engels draad. (Linksom vast, dus)
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor quichot » 22 Okt 2015, 16:03

R.C.Grootveld schreef: Weet je dat zeker, dat lijkt me nl geen veilige constructie.
Tussen de fles en de eerste beveiliging (je drukregelaar) zit dan nl zo ongeveer de zwakste schakel van het circuit: de slang
Als die gaat lekken, heb je de volle flesdruk, als je slang na je drukregelaar zit (die moet dan dus op de fles zitten) heb je altijd je drukregelaar nog als restrictie.

Bij mij zit hij op de fles en dat lijkt met een zinniger plek dan op het schot, na de slang.

Rob, dat is niet mijn keuze of advies, dat is een eis van de scheepvaartinspectie. Zoals jij het hebt wordt zonder pardon afgekeurd. De reden daarvoor is dat er vanaf de regelaar, die buiten vast moet zijn gemonteerd, uitsluitend starre leidingen mogen worden toegepast. Met die zwevende regelaars die via een slang naar de gebruikers gaat kan dat logischerwijze niet.
De gecertificeerde aansluitslang kan net zoveel druk aan als een hydraulische slang van bijv. een graafmachine.
Ik heb nog ergens die normbladen in het bestand zitten. Als je daar belangstelling voor hebt, zoek ik ze op.
Guido

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Marie Christina » 22 Okt 2015, 17:03

Ik begrijp het nog steeds niet helemaal.
Wat jij omschrijft hebben we toch feitelijk?
Tussen fles en regelaar een vaste verbinding.
Dan een stukje slang en dan het systeem.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

info:

Berichtdoor kajoe » 22 Okt 2015, 18:37

bij mij is het aangelegd zoals het in het binnenschepen besluit is op genomen ,d.w.z. gewone propaan ,BP Esso shell ,
dan van de fles een stuk je slang met aan beide zijden de koppeling ,zwarte zeer stugge slang ,gekoppeld op een vast op het schot gemonteerde regelaar met een overdruk ventiel daarop een stukje koperen leiding naar buiten ,van af de regelaar een 10 mm leiding naar voren ,het gasstel ,en deze is uiteraard weer beveiligt .
op mijn laatste schip was het ook zo alleen daar zat er een verdeel stuk tussen naar de koelkast (sibir) een naar de geiser en een naar het gasstel .
slang moet je dan iedere 2 tot 4 jaar vervangen, is effe duur maar veiligheid voor alles .
vroeger altijd 4 shell flessen op voorraad ,nu een grote BP kunststof fles .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor quichot » 23 Okt 2015, 06:59

Marie Christina schreef:Ik begrijp het nog steeds niet helemaal.
Wat jij omschrijft hebben we toch feitelijk?
Tussen fles en regelaar een vaste verbinding.
Dan een stukje slang en dan het systeem.

Dan omschrijf ik het verkeerd.
Tussen fles en regelaar moet juist een flexibele aansluitslang zitten, zoals Kajoe beschrijft. Dat kan ook moeilijk anders als de regelaar in de bun vast tegen het schot moet zijn gemonteerd. Tussen regelaar en systeem, achter de regelaar zogezegd, mag verder nergens meer een stukje slang zitten, dus ook niet om de regelaar op het systeem te kunnen aansluiten.
Kajoe, inmiddels is ook de bekende oranje slang met jaartal niet meer toegestaan tussen toestelkraan en gebruiker. Dwz, als de installatie officieel cvo-gekeurd moet worden. Wel mogen daarvoor nog metaalgewapende slangen met aangeperste koppelingen worden gebruikt. Uit den boze zijn de zwarte huishoudslangen die je bij de Gamma koopt. Die zijn alleen geschikt voor aardgas. Gassen uit aardolie bevatten resten benzeen die de rubberen afdichting op den duur aantasten.

Daarmee is niet gezegd dat jullie installaties niet deugen. Mits goed aangelegd voldoen die aan de normale veiligheidsstandaard. Maar officieel gekeurd krijg je het niet. Geen probleem verder, want dat hoeft ook niet voor schepen onder de 20 mtr.
Dit gezegd hebbende zouden zulke tragische ongevallen zoals in Gouda waarschijnlijk niet meer plaatsvinden als ook 'kleine' installaties gekeurd moesten worden.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Marie Christina » 23 Okt 2015, 07:16

Behalve dat het verplicht is voor schepen >20m, is er een reden om deze keuring vrijwillig te ondergaan?
Ik veronderstel dat het allemaal in orde is bij mij.
Maar veronderstellen is wat anders dan weten.

Of kan ik net zo goed de bevriende (camper) installateur uit ons dorp eens laten kijken?
Gebruikers-avatar
Marie Christina

info:

Berichtdoor quichot » 23 Okt 2015, 07:36

Marie Christina schreef:Behalve dat het verplicht is voor schepen >20m, is er een reden om deze keuring vrijwillig te ondergaan?
Ik veronderstel dat het allemaal in orde is bij mij.
Maar veronderstellen is wat anders dan weten.

Er is een aantal bureaus die gecertificeerd zijn om namens de inspectie te mogen keuren. Uiteraard komen die ook bij jouw keuren, als je maar betaalt. Dan moet je wel vantevoren zorgen dat alles volgens de norm is aangelegd, want afkeuren kost net zoveel als goedkeuren! Dat aanleggen mag je zelf doen. al dan niet met hulp van een installateur.
Maar ik denk dat je je moet laten leiden door gezond verstand. Als je alles met deugdelijke materialen op de juiste wijze hebt aangesloten, en de boel eens per jaar met zeepsop controleert op lekken, kan er weinig misgaan.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639