sogna mi schreef:Volvo eveneens , de huidige 55 en 75 pk zijn Japanse blokken van een motorenbouwer die wij hier niet eens kennen...... hoezo Zweeds ??
Zo loopt van alles door elkaar, de Perkins Prima motoren van de jaren 90 zijn ook als Volvo verkocht maar werden eigenlijk gebouwd door Massey Ferguson.
Beste Sogna mi het gegeven dat jij ISM ltd niet kent maakt het geen onbekende motorbouwer....
ISM bouwt voor tientallen "motoren fabrikanten" onderdelen of halffabricaten.
ISM heeft in een joint venture met Perkins onder de naam PSE, de basisblokken van de D2 worden met deels Japanse componenten in Engeland in elkaar gezet.
Dit is al zo sinds dat de VP compact serie bestaat (na serie 2000)
Ook de Perama en Prima blokken komen bij PSE vandaan.
Ik vind dat geen vergelijk met Timray...
stentor950 schreef: Het is namelijk zo dat er voor de hedendaagse scheepvaart geen specifiek voor dat doel ontworpen motoren worden gebouwd.
Ehm onder andere de D4 en D6 motoren van Volvo Penta zijn wel degelijk scheepsmotoren.
stentor950 schreef:De 14pk en 20pk TMD motoren zijn korte slag motoren gebaseerd op vergelijkbare Kubota techniek
Ja ze hebben ook op en neer gaande zuigers die volgens een viertakt principe, ingespoten diesel verbranden....
stentor950 schreef: En dan kom je er achter dat er onder de motorkap van Dacia een Renault motor zit
Op de meeste auto's van dat merk prijkt een "Dacia by Renault" logo....
Renault gebruikt alleen de naam (en een voormalig Dacia plant) om hun budget concept in de markt te zetten.
Ik vind dat ook geen vergelijk.
En de referenties zijn bogus,
Een referentie is iets wat te verifiëren is...man en paard zeg maar.
En dan nu de praktijkervaring:
Ik vaar zelf niet met een Timray diesel, alleen heb in het verleden op het werk wel diverse (helaas) schrijnende gevallen mogen meemaken.
Wij hebben meermaals blokjes van Timray uit elkaar gehad en hebben met eigen handen gevoeld dat de kwaliteit van de basismotoren allerbelabberdst is.
Ik heb het nu over de kleinste serie motoren in de periode 2008-2013.
Vanwege dat afwerking en toleranties in dergelijke motoren niet op orde is treedt er overmatige slijtage op.
En omdat de fabrikant van deze blokjes vaker van onderdelen als van onderbroek wisselt is het een crime om passende reserve delen te vinden.
En dan bedoel ik geen filtertjes of verstuivers, daar is altijd wel een mouw aan te passen.
Lagerwerk, zuigers en dergelijke kent zo veel verschillende maatvoeringen dat er geen beginnen aan is.
Draait het? lekker laten draaien, gaat het stuk? weggooien!
Sorry Maurits.
Ik ben van mening dat je voor het geld van een Timray beter een gereviseerde Mercedes of Muts kan kopen.
Deze fabrikanten werken met standaarden waardoor er altijd passende onderdelen te verkrijgen zijn.
Ik heb het overigens niet over de grotere series van de genoemde fabrikant, dat lijkt beter in elkaar te steken, en dat zie je dus ook direct aan de prijs.
Geen ervaring met die range vooralsnog.
Aquanaut