Dubbel rood .....of toch niet?

algemene discussies

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Sep 2015, 10:21

Ik ben helemaal niet voor een onderscheid tussen "beroeps" en "plezier", ongeacht afmetingen; temeer daar er een heel groot grijs gebied is.
Een 4 Baks duwcombi met 10000 Ton erst aan boord is duidelijk, maar is een "bruine vloot" schip wat via een paar slinkse constructies in een stichting zit en waarvan de schipper vaak niet meer doet dan een uit de hand gelopen hobby bedrijven door het tegen betaling vervoeren van mensen die een dagje uit willen "beroeps"?

Onderscheid tussen "Groot" en "klein", inzake veiligheid (manouvreerbaarheid etc.) vind ik prima, maar beroeps versus plezier gaat richting discriminatie.
Daarbij kun je je afvragen of het economisch belang van de binnenvaart wel zo groot is als menigeen ons wil doen geloven. Ik heb zelfs wel eens iemand gesproken die durfde te stellen dat de netto bijdrage aan het BNP van de pleziervaart wel eens groter zou kunnen zijn dan die van de beroepsvaart.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 01 Sep 2015, 11:07

R.C.Grootveld schreef:Ik ben helemaal niet voor een onderscheid tussen "beroeps" en "plezier", ongeacht afmetingen; temeer daar er een heel groot grijs gebied is.

Je kunt daar voor of tegen zijn, maar je kunt moeilijk ontkennen dat het onderscheid beroeps/sport op dit moment de enige alom geaccepteerde realiteit is. En het is meestal een winnende strategie om de wet- en regelgeving bij de praktijk te laten aansluiten i.p.v. de burger in een niet-passend keurslijf te dwingen, zeker als daar, als puntje bij paaltje komt, tóch niemand rekening mee houdt. Goedbeschouwd bestaat het onderscheid groot/klein alleen nog maar in de tekst van het BPR.

En die paar bruinevlootjongens of recreatiesleepbootkapiteins die inderdaad wel eens de neiging hebben om schippertje te spelen, ach, laat ze. Zo groot is dat grijze gebied nou ook weer niet. Feitelijk is het bij nadering van een sluis volstrekt duidelijk hoe de hazen lopen: beroepsvaart eerst, en de recreatie er achteraan. Daar hoef je echt niet als recreant aan te komen met de status 'groot schip'.

Verder staat het vast dat het BNP-aandeel recreatievaart de beroepsvaart verre overstijgt, maar zo interessant is dat nou ook weer niet. De beroepsvaart is in het economische speelveld veel sterker georganiseerd. Die worden in het algemeen beter gehoord in Den Haag. En eerlijk gezegd, recreanten hebben inderdaad minder haast, alleen moet dat geen cult worden. Ook zij willen aan het eind van de dag ergens zijn. Daar kan best wat meer rekening mee worden gehouden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Davidos » 01 Sep 2015, 21:04

Het kan met dubbel rood ook anders uitvallen, hebben wij ervaren tijdens de vakantie.

We kwamen eigenlijk te laat bij de sluis in Blokzijl en we zagen die inderdaad op zo'n 50m afstand van rood op dubbelrood gaan. Sja, we waren ook te laat.

Omdat we niet op een plek lagen waar je mag blijven, draaiden we om, met het idee een plek voor de nacht te vinden. Eenmaal omgedraaid zag ik (ik kijk nog wel eens om me heen...) in de stromende giet de sluiswachter aan komen rennen, en gebaren.

Wat bleek. we mochten nog door, alleen had hij de sluis op dubbel rood gezet om de andere kant te laten weten dat die kant niet meer zou gaan.

Echt wel super dat we door mochten! Zo kan het dus ook...
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos

ligplaats: Loosdrecht
info:

Berichtdoor laserdevil » 01 Sep 2015, 23:21

Met een marifoon aan boord had die arme ambtenaar geen nat pak hoeven te halen ;)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Davidos » 01 Sep 2015, 23:25

Hij leek het helemaal niet erg te vinden hoor..... en we hebben hem uitvoerig bedankt! En dat vond ie geloof ik wel prettig.
Davidos

info:

Berichtdoor Popeye » 02 Sep 2015, 08:16

Davidos schreef:
We kwamen eigenlijk te laat bij de sluis in Blokzijl en we zagen die inderdaad op zo'n 50m afstand van rood op dubbelrood gaan. Sja, we waren ook te laat.

Omdat we niet op een plek lagen waar je mag blijven, draaiden we om, met het idee een plek voor de nacht te vinden.

Ik was gewoon blijven liggen. Wachten op de eerstvolgende bediening! :)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor Davidos » 02 Sep 2015, 13:17

Bij die eerstvolgende bediening zijn we nog niet wakker :) :lol:
Davidos

info:

Berichtdoor G.brul » 02 Sep 2015, 16:07

laserdevil schreef:Met een marifoon aan boord had die arme ambtenaar geen nat pak hoeven te halen ;)

Dan dient ook deze sluis via marifoon bereikbaar te zijn, anders werkt dat niet :D
G.brul

Berichtdoor broekie » 03 Sep 2015, 17:38

Vandaag was ik op het water en kwam de kapitein van de rondvaart tegen.
Even op dubbel en een gesprekje gehad.

Hij gaf aan dat de brug in de Heijmans/Woudwetering op zondag om 18.00 stopt terwijl de oude en nieuwe wetering tot 20.00 doordraaien.
Vd Valk moet naar Alphen door die wetering en Huls naar Warmond, ook door die wetering.
Daarom moeten ze een week vooraf tegen betaling de brugwachter 1,5 uur langer laten zitten.
Hij, de rondvaart kapitein, vindt omdat hij betaald, een recreatie schip er niet doorheen mag.
Dat je per ongeluk geluk hebt, maakt hem niet uit. Ik had er niet door mogen gaan.

Ik zei dat ik begrijp dat ze de bediening gewoon nodig hebben als beroepsvaart in het seizoen.
Ook is het goed dat de brugbediening bereid is om langer te blijven.
Maar om een toevallige recreant te verbieden om mee te gaan met een opening, keur ik niet goed.

Uiteindelijke oorzaak is natuurlijk dat de bedieningstijden niet in overeenstemming zijn in een aaneengesloten vaargebied.
We bleven een verschillende mening houden, maar blijven vrienden hoor!
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Davidos » 03 Sep 2015, 18:38

Als eenmaal bekend zou worden dat je met beroeps mee kunt.... dan is het einde zoek.

Dus ik snap dat beleid prima.
Davidos

info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat