Helaas toch een probleempje met koeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Helaas toch een probleempje met koeling

Berichtdoor elrenegado » 31 Aug 2015, 14:25

tuurlijk zit er wel een drukdop met overloop in.
Zo eentje : Afbeelding

Ik heb alleen niet echt een expansie vat,
gewoon zo'n spruitstuk met KVS reservoir van hooguit 5 liter en daarop dus die dop.
zo ongeveer als dit ; Afbeelding

Als ik een expansie vat wil plaatsen voor het teveel aan KVS,
kan ik die dan op die overloop aansluiten ?
of moet er een andere spruitstuk op zonder vuldop ?

Amersfow schreef:Heb vroeger ook kielkoeling gehad. Heb ook de ervaring van slecht koelen en enorme uitzetting.

hoeveel liter KVS inhoud had je in je systeem, en hoeveel liter uitzet had je bij 90 graden ?

Ik probeer dat op internet te vinden hoeveel KVS ongeveer uitzet maar kan het niet vinden.
Mijn auto met 5 liter inhoud zet 0.5 uit ongeveer.
wat slordig omgerekend voor 75 liter ongeveer 7,5 liter is.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Klaver vier » 31 Aug 2015, 16:56

Er zijn een paar dingen erg vreemd,als je een motor afzet als hij 95 graden is gaat hij normaal gesproken als nog koken.
Kijk maar naar bijvoorbeeld een auto die warm wordt in de bergen,als hij warm wordt en je stopt en zet de motor af gaat hij alsnog koken hij heeft immers geen circulatie meer
Dat er een luchtbel bij de kiel zit is nog veel gekker,lucht gaat namelijk altijd op het hoogste punt zitten.
Als er lucht onder bij de kiel komt is het niet goed gemaakt.
Het moet normaal gesproken gewoon ontluchten op de tank
Iets wat ik niet wist,maar pas op het andere forum heb geleerd,dat als je een slangetje vanaf de overloop in een kannetje hangt,dat het water wat in het kannetje komt als het afkoeld weer teruggezogen wordt in de expansietank
Het slangetje moet dan wel goed tot onder in het kannetje zitten.
Gr René( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor Amersfow » 31 Aug 2015, 17:24

Aha, je hebt dus geen expansievat. Ik denk dat ik een liter of 40 had. Het expansievat was denk ik 10 ltr oid; kan best dat het 10% uitzet ja.

Hmm, als het water teruggezogen word, moet die direct verbonden zijn met het vat. De dop sluit toch weer gewoon als de druk eraf is?
Ben blij dat ik nu simpel met buitenwater koel. Ja, beunkoeler is wel het allermooiste, maar beetje exotisch in de jachtvaart (in binnenvaart normaalste zaak).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 31 Aug 2015, 17:37

Hij heeft wel degelijk een expansievat zijn uitlaatspruitstuk heeft een expansietank
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor varg » 31 Aug 2015, 18:53

Mijn ervaring met kielkoeling; het systeem is vaak zo overbemeten (60 liter of meer inhoud, groot oppervlakte, de gelaste kiel geleidt ook nog veel warmte naar de rest van de huid) dat de inhoud van het hele systeem bijna nooit zelfs maar handwarm wordt als je op kruissnelheid draait. De meter staat keurig op 78 of 85 graden, maar er doet telkens maar een klein beetje van het grote circuit mee...de thermostaat regelt dat keurig. Een aanwezige luchtbel van een liter of wat voorin de kielbalk zal ook niet erg veel in omvang veranderen. Een verandering van 1 á 1,5 liter in je expansievat is dan ook normaal te noemen. Als je een slangetje aan de afsluitdop-voet bevestigd en dat in een klein vaatje hangt zuigt het systeem het zelf weer naar binnen. Scheelt veel geknoei.
Als je echt een keer goed doorvaart moet je motor echt even veel warmte kwijt (kijk maar even naar het aantal liters diesel die je bij vol gas verbruikt...dat wordt voor minsten 50% omgezet in warmte)...het resultaat is dat de luchtbel eindelijk wat warmer wordt. En lucht kan geweldig uitzetten! (gassen zetten veel meer uit bij verwarming dan vloeistoffen) kortom..het lijkt allemaal het gevolg van een luchtbel. Kijk de komende tijd even of er niet meer bellen in het systeem zitten.
Natuurlijk lijkt het in eerste instantie op een lekke koppakking, maar zo als je het beschrijft zie ik daar nog geen symptomen van.
We blijven meeleven, hou ons op de hoogte.
Groet
Arnold

NB: Yanmar 50 pk, bij kruissnelheid (2000 tpm) en 60 liter inhoud kielkoeling (dus geen buizen maar echt een holle kiel met schotten)...verandering in het expansievaatje t.o.v. koude motor..ongeveer 3 koffiekopjes (nee geen espresso)
Laatst gewijzigd door varg op 31 Aug 2015, 19:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 31 Aug 2015, 19:01

Klopt, er zit een tankje op de uitlaat.

Inderdaad als je kruissnelheid vaart gaat het goed met het overloopje in het jerrycannetje.
Maar blij flink doortuffen een uur of 6 achter elkaar (75% a 80% vermogen) is die niet groot genoeg.
Hoewel ik de theorie zoals hierboven beschreven zeer aannemelijk vind.
Ik gok dat er snel een luchtbel van 10 liter in zat.
Ik ga het monitoren of er weer lucht in terecht komt door simpel na elk stukje varen even het nippeltje open te draaien van de kiel.

Hij zuigt inderdaad niets terug, jerrycan staat onderop bij de motor, en ik heb het idee dat die dop de terugloop ook afsluit.
Want dat rubber van de dop komt dieper dan het tuitje waar de slang op zit.

@varg,
3 kopjes? Dat is bijzonder weinig zeg.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor varg » 31 Aug 2015, 19:20

kubieke uitzettingscoëfficiënt water 0,21 promille per graad
stel kvs heeft ook deze uitzettingscoëfficiënt (immers kvs is vnl water)
0,21 promille maal 60 liter maal 60 graden = 0,75 liter uitzetting
Het is al lang geleden dat ik natuurkunde heb gehad, dus schiet er maar op.
Mijn ervaring leert me dat het uitzetten van water (kubieke uitzetting) dat zo'n 60 graden warmer wordt erg beperkt is.
Ben benieuwd!
Arnold
b]'Varg' [/b]
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 31 Aug 2015, 19:25

Amersfow schreef: Ja, beunkoeler is wel het allermooiste, maar beetje exotisch in de jachtvaart (in binnenvaart normaalste zaak).

Dan zijn de Geminus, Sirius, Roerdomp en Orion dus exotisch, de Lady Marith en de Australis hebben een Vetus en Nanni onderin liggen met de welbekende warmtewisselaars, maar dat zijn ook kleine bootjes.

Ik zou er nog even mee uitzingen als ik Elrenegado was en zodra de boot weer es droog staat even met een slijptol en een lastang onder die boot door.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor varg » 31 Aug 2015, 19:30

er zit een klein klepje helemaal bovenop (zoals je nu kijkt)...dat klepje zorgt dat er vloeistof teruggezogen kan worden.Afbeelding
b]'Varg' [/b]
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor zebigbos » 31 Aug 2015, 19:46

Ik lees me spanning mee. Laatst mijn koelvloeistof ververst. 60 liter!
Waar blijft het allemaal? In de vlakken van de romp links en rechts van de dooskiel (denk ik).
Domme vraag: wat betekent 'KVS'?
zebigbos

ligplaats: haarlem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard