Zondagavond moest ik de boot bij de werf in de Heijmanswetering afleveren voor wat onderhoud.
Mooie dag gehad en vanaf de Kaag even langs de haven aan de Braassem en door naar vd Laan in Woubrugge.
Helemaal niet op de tijd gelet in de veronderstelling dat de Woubrugsebrug wel tot 20.00 draait.
Stom en helaas, was 18.00.
Kom dus in het avondzonnetje met windstil water op de brug aan en .. dubbel rood.
Was 18.45 en ik riep de brug toch even op. Je weet nooit.
Wonder boven wonder de bediening meldde zich.
Nee meneer, dubbel rood is dubbel rood dus geen bediening.
OK jammer en stom, we gaan terug.
Kijk ik achterom zie ik een Avifauna schip aankomen.
Ik even wachten en ja hoor, hier de Avi 5 hoorde ik op kanaal 18.
Goedenavond we gaan draaien was het antwoord.
Enkel rood en daarna rood groen. Tingelingeling, boompjes dicht.
Ik was verbaast en eigelijk pissig dat de brugwachter mij liet omkeren en de Avi wel helpt.
Hij hoeft natuurlijk niet te draaien voor mij, maar hij had ook kunnen zeggen dat er nog een beroepsvaart kwam en dat ik dan mee kon.
Ik zei dus door de marifoon bedankt voor de medewerking. Meer niet.
Toen zei hij dat ik er niet door mocht en hij alleen opende voor de Avi.
Ik lag ervoor en de Avi erachter, dus ik ben gewoon doorgegaan.
De brugwachter bleef mij aanroepen en wilde dat ik een telefoonnummer doorgaf.
Ik zei niets meer, maar uiteindelijk begon hij via kanaal 10, dus ik gaf antwoord.
Weer vroeg hij een telefoonnummer. Heb ik niet aan boord, wat wil je verder?
Zijn relaas was simpel, dubbel rood is dubbel rood dus geen bediening na 18.00. Ik mocht er niet doorheen.
Ik zei dat de man helemaal gelijk had, zo zijn de regels. Maar als je toch opent voor een beroeps schip, zou het sympathiek zijn als je dan een plezierbootje mee laat gaan.
Weer zijn verhaal dubbel rood ... enz.
Ik zei dat ik iemand wel zou matsen als dat kon, maar gaf hem weer gelijk, dubbel rood is dubbel rood, VOOR IEDEREEN.
Hij zei toch nog, ik wens u prettige avond nadat ik zei dat de boot afgeleverd moest worden bij de werf.
Hetzelfde terug gewenst.
Ik lig daar net, komt er van de andere kant nog een rondvaart aan. Die had de conversatie gehoord en vond het niet zo netjes van mij dat ik ook door de brug was gegaan.
Zij moesten daar € 50 voor betalen.
Nu begrijp ik er niets meer van.
Dubbel rood wordt enkel rood voor €50,- ??