Helaas ben ik er gister toch achter gekomen dat ik een probleem met koeling heb.
Er staat een gereviseerde OM615 in, met kielkoeling ( de kiel is gevuld met KVS, geen buizen oid onder de boot )
Verder een KVS reservoir op het uitlaatspruitstuk met een overloop naar een jerrycannetje.
Nu merkte is dat wanneer je langere tijd vaart, daar wel een litertje of anderhalf ik kan komen, wat ik steeds terug gooide.
Dit zou komen door het uitzetten van de KVS (er zit een liter of 70 a 80 totaal in volgens de vorige eigenaar)
Echter, afgelopen weekend gebeurde het volgende. (wellicht een samenloop van 2 dingen)
Zaterdag,
Van vinkeveen via uithoorn, aarkanaal en de gouwe naar gouda gevaren, max 2400 toeren gedraait,
in gouda gekeken naar de KVS in het kannetje (zondagochtend) dat was een anderhalf a 2 liter, en heb ik weer terug gekiept in het uitlaatspruitstuk.
Zondag.
Van Gouda naar Rotterdamgevaren, om via de lek naar Vianen te gaan.
Echter nu wat meer toeren, rond de 2700 a 2800.
Vlak voor schoonhoven hoorde ik heel af en toe een licht zoemertje, (er zit een temperatuur alarm op de buitenstuurstand) en inderdaad, de temperatuur liep op naar 95 graden.
Omdat er geen scheepvaart was de motor stilgegooid en het luik open.
Er was denk ik een liter of 10 KVS uitgegooid, en ik vermoede daardoor de warmloper.
Echter bij het verwijderen van de dop kon er misschien maar een halve liter bij.
Dop er weer op, motor gestart, en de temperatuur zakte naar normale waarde.
Daarna met 2200 toeren doorgevaren naar de haven zonder enige probleem.
In de haven even gekeken, er was niet meer KVS uitgekomen, het was zelfs wat gezakt ( iets afgekoeld waarschijnlijk )
Er zit een ontluchtingsnippel op het revervoir van de kiel, deze geopend en er kwam wel lucht uit.
Uiteraard heb ik hem open gelaten tot de lucht eruit was.
Dit resultuurde wel in een kleine 5 liter extra KVS die erin kon.
Ik zit nu met 2 dingen.
1, waarom gooit die er zoveel KVS uit ?
Hoeveel procent zet KVS uit als het warm word ?
Of zou dat door de luchtbel gekomen zijn
2, waarom liep de motor na 5 uur op 2800 toeren warm,
komt dat door de KVS die eruit gegooid was, of bied de kielkoeling niet voldoende koeling en warmt deze langzaam steeds verder op ??
Hoe makkelijk is het om de motor om te bouwen naar buitenwaterkoeling ?
ik heb al een natte uitlaat, er zal een ander uitlaatspruitstuk op moeten neem ik aan ?