Algemene informatie aanschaf boot *eerste bezichtiging*

algemene discussies

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor henkvd » 07 Jul 2015, 07:36

Met bovenstaande geheel eens, ervaring ja.

Verder een zeilboot van dezelfde lengte is niet te vergelijken als het om ruimte gaat, die zijn een stuk smaller, en lopen veel sneller weg, de Waterland uit het voorbeeld, loopt maar acheteren toe helemaal niet weg, zit dus veel meer inhoud in.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Binnetie » 07 Jul 2015, 08:29

Dat is het fijne van een forum, de eye-openers die er zijn. Want je moet ook rekening houden met de zaken die Marie benoemd.
Uiteindelijk is een eigen bootje het fijnste, natuurlijk. Dat stukje onderhoud is wel een puntje, de een vind veel sneller dat er onderhoud gedaan moet worden dan de ander, maar ook rammeltjes en dat soort zaken moet je niet al te luchtig over zijn. Een rammeltje kan al snel veel grotere problemen veroorzaken.

Mijn schoonpa wil heel graag dat we een bootje kopen en had het laatste over ergens in investeren :) Nu kan je investeren in een boot (net als een auto), maar die kost alleen maar geld haha.
Ik zal eens kijken naar de financiering van het geheel.

Ik probeer wat meer informatie te vinden over een AK en OK, het was heel lastig de betekening te vinden van OK. Maar dat is Open Kuip, weer wat geleerd. Wat zijn de voor- en nadelen van beide? Heeft een OK bijvoorbeeld ook mogelijkheid om eronder te slapen of geldt het volgende:

- AK heeft onder ruimte om te slapen
- Bij OK maak je van een zitbank de bedden
Binnetie

Berichtdoor Marie Christina » 07 Jul 2015, 09:56

Bij AK moet je je ook weer niet al te veel van de ruimte voorstellen, hoor.
Aan de zijkanten twee (vaak smalle) bedden. met je voeten onder wat in de kuip de banken zijn .
Smal middenstukje en dat is het.
's Zomers al gauw te benauwd om in te slapen.
Wel een niet te verwaarlozen extra opbergruimte.

OK heb je lekker ruimte om te leven.
Je kunt de tuinstoelen kwijt, en een tafeltje.
Met een mooie kuiptent is er ook een slaapruimte van te maken.
Ik slaap regelmatig op de kuipbank.
En niet te verwaarlozen, maar puur persoonlijk, ik vind de lijn van een boot met een OK mooier.

Wellicht hebben anderen nog meer voor- en nadelen. Dit is wat ik zo weet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor Binnetie » 07 Jul 2015, 10:22

Als ik de vergelijking met een zeilboot met AK viel me dit ook op, je ligt door het eerder afronden met je voeten naar elkaar toe. Het is niet erg hoog en je kijkt tegen de onderkant van de banken aan op de AK. Dat zal bij een motorcruiser niet veel beter zijn ondanks dat deze minder rond afloopt.

2 Weken geleden heb ik hier in geslapen en toen was het best benauw te noemen ondanks de raampjes die open konden. In een 'tentje' slapen heb ik niet zoveel problemen mee, jaren gedaan. Maar klopt het dat je ook wel eens ziet dat je de tafel in de kuip naar beneden klapt om er op te slapen? Net als bij een caravan zeg maar? Dan heb je 4 slaapplekken (de 2 voor in de boot meegerekend) en de eventuele 2 extra plekken die je op de OK in het tentje kan maken?
Binnetie

Berichtdoor Blacktoppie » 07 Jul 2015, 10:32

hier is het verschil wel te zien lengte is hetzelfde. ik heb de ak variant wij slapen zelf voorin en de kinderen achterin, maar ook achterin kan ik goed liggen(nou ben ik zelf niet heel lang dus dat scheelt)

Afbeelding

Afbeelding
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Marie Christina » 07 Jul 2015, 10:45

Van dat tafeltje hangte er maar net van af wat de werf er in gemaakt heeft.
Er zijn OK schepen met echt alleen een kuip.
Geen banken, niets.
Daar kan je naar eigen smaak meubels in zetten .
Je hebt ze met alleen een achterbank.
Je hebt ze met U-banken.
En je hebt ze ook met U of langsbanken waar inderdaad het tafelblad op kan rusten.
Dus daar moet je een beetje geluk mee hebben.

Maar dat is geen standaard, zoals dat bij caravans wel is.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

info:

Berichtdoor Marie Christina » 07 Jul 2015, 10:57

Overigens, nog even over dat time-sharen (om het maar even zo te noemen)
Wát als in de toekomst één van beide partijen geen zin meer heeft in een bootje?
Om wat voor reden dan ook?
Wat dan te doen met de boot?
Moet die verkocht worden, mag de ander hem "hebben", moet de boot weg, ook als de overblijvende partij dat niet ziet zitten?
Als de boot verkocht wordt, hoe zit het dan met de verdeling van de opbrengst?
50/50?
Maar jíj had toch die reparatie van de keerkoppeling betaald?
En ook die dure jachthaven waar zij een keer overnacht hebben heb jij niks van gezegd.
Dus nou heb jij toch recht op meer geld uit de opbrengst?
Of toch niet?

Je ziet het, er zitten echt heel veel haken en ogen aan zo'n deal.

Ik heb ooit eens in een band gespeeld.
Om ook wat professionelere spullen aan te kunnen schaffen hebben we destijds met zijn vieren een bankrekening geopend waar we elk een tientje per maand op stortten.
Wát een ellende toen de drummer uit de band stapte.
Vond dat hij recht had op 1/4 van de bankrekening en op 1/4 van de waarde van de aangeschafte spullen.

Uiteindelijk heeft hij gekregen waar hij "recht" op had.
En ik heb daarna een hele goede vriend nóóit meer gezien.

Je ziet het .
Het kan echt heel ver strekkende gevolgen hebben.

Wat al geopperd is:
Huur lekker een boot.
Wel de lusten, niet de lasten en dan kan je de kosten écht delen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

info:

Berichtdoor Binnetie » 07 Jul 2015, 11:51

Dank Blacktoppie, dit geeft een duidelijk beeld die ik aan mijn vriendin kan laten zien.

@Marie, ik snap het wel. Er komt heel veel bij kijken. In ons geval willen we het contractueel laten vastleggen, net als mensen doen bij een samenlevingscontract zeg maar. Veel zaken zijn op papier wel goed vast te leggen. Ook leg je zaken hierin van: 'als dit, dan dat'. Ik heb in mijn studieperiode jaren een auto met hem gedeeld en dat ging altijd goed. Nu is het bedrag van de boot wat hoger. Maar kent het dezelfde aspecten: wegenbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof etc.

Maar het is raadzaam om hier met iemand naar de te kijken die hier verstand van heeft. Mijn vriendin heeft een eigen bedrijfje. Die komt wel eens aan met een vraag en vraagt dan aan mij hoe het zit en wat de afspraak hierin is. Dan zoek ik het contract tussen haar en de client waar beide handtekeningen op staan en waar voor iedereen duidelijk is hoe te handelen. Daar heeft ze nog nooit problemen mee gehad. Ze vind een contract altijd wat zwaar, maar mits goed vastgelegd hoeft er nooit discussie over te ontstaan en werkt het alleen maar makkelijk.

Wanneer het niks wordt gaan we gewoon samen (vriendin en ik) kijken naar een bootje, met een lager budget.
De oriënterende fase en alle informatie met betrekking tot het varen spreken me enorm aan. Fijn dat er zulke fora's als dit zijn.
Binnetie

Berichtdoor Boekanier » 07 Jul 2015, 13:37

Hoi,

Ik zou vooral heel erg kijken naar wat voor jullie praktisch is. Ons eerste bootje (7.30 meter) had een achterkajuit wat ons ideaal leek toen we haar kochten maar de pret was daar snel vanaf omdat we niet echt konden relaxen aan boord. We hebben nu een Eemskruiser (staan er twee te koop op marktplaats momenteel). Hier zijn wij heel tevreden mee. Dus bedenk goed wat jullie belangrijk vinden om aan boord te doen en hoe de indeling is.

http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
en deze is van ons:
Afbeelding

Dan vind ik de staat van de motor heel belangrijk en de stelling neem polyester want dat is minder werk in onderhoud zijn de meningen over verdeeld. Ik heb het idee dat het onderhoud bij allebei anders is maar niet minder...

Ik hoop dat jullie een leuk schip vinden en dat jullie er veel plezier van hebben.

Gr.
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier

ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Berichtdoor aquanaut » 07 Jul 2015, 14:59

henkvd schreef:Met bovenstaande geheel eens, ervaring ja.

Helemaal eens en precies wat ik bedoel!
Bij een boot spelen hele andere belangen als bij een auto.

Als je elkaar met contracten moet wijzen op afspraken is het kwaad al geschied.

Echt!......niet doen.
Ga eerst huren en goed oriënteren, je hebt nu het geluk dat je starter bent, als je eenmaal iets gekocht hebt is het gegeven kopersmarkt van de baan, je hebt namelijk ook iets te verkopen of in te ruilen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat