Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

algemene discussies

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor henkvd » 10 Jun 2015, 19:50

Een Bayliner die zich een beetje aan de snelheid probeert te houden, trekt een vervelende hekgolf, ( zou die het gas er op zetten dan heb je weinig last van ze), heb je dan ook nog de pech dat de walkanten recht zijn dan blijft z'n hekgolf lekker kruisen en blijf je idd aan de slinger.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Popeye » 10 Jun 2015, 20:54

henkvd schreef:Een Bayliner die zich een beetje aan de snelheid probeert te houden, trekt een vervelende hekgolf,
Dat zeg je goed, een beetje, maar dan vaak net over de maximale snelheid heen, net als op de weg; je mag hondertwintig, je rijdt honderdveertig, en bij controle even je voet van het gas!
henkvd schreef:( zou die het gas er op zetten dan heb je weinig last van ze)

Volgens mij een slecht excuus om het gas dan maar open te trekken.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor henkvd » 10 Jun 2015, 21:07

Scheelt je wel een half uur klotsen, als het daarom gaat zie ik ze liever wat meer gas geven, ben je er mooi snel vanaf.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 10 Jun 2015, 21:57

Popeye schreef:
henkvd schreef:Een Bayliner die zich een beetje aan de snelheid probeert te houden, trekt een vervelende hekgolf,
Dat zeg je goed, een beetje, maar dan vaak net over de maximale snelheid heen, net als op de weg; je mag hondertwintig, je rijdt honderdveertig, en bij controle even je voet van het gas!
henkvd schreef:( zou die het gas er op zetten dan heb je weinig last van ze)

Volgens mij een slecht excuus om het gas dan maar open te trekken.

Groet, Jack.

Linksom of rechtsom, die (in jouw ogen) vervelende Bayliners of welk ander smb dan ook kunnen het niet goed doen.
Het is gewoon een feit dat boten met een heckdrive vooral dikkere golven trekken omdat hun kont diep in het water steekt, een enorme waterverplaatsing dus.
Wat ik eerder al schreef en wat je nu indirect bevestigd, het gaat in dit topic niet om de "hufters" op het water maar de aversie tegen een bepaalde groep watersporters in het algemeen.

Moet je eens bij onze stokkebootvrienden op het forum kijken wat die wel niet te melden hebben over die vervelende motorboters die volgens hun lak hebben aan alles en iedereen.

Gelukkig heeft geen enkele groep het alleenrecht op het water.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Jun 2015, 00:17

Ik heb totaal geen aversie tegen welke vorm of soort van watersport. Ik vind alles leuk. Alleen zeilen kan ik niet, staat me niet zo aan dus als ik er tijd voor heb wil ik dat ook leren. En van een boot helemaal in planè heb je ook geen last idd.
Maar neem nou van me aan dat als ik een keer een tankinhoud weg mocht stoken op een grote Princess ofzo en ik zie voor me een motorjacht varen (type gezinsboot) dan ga ik op een brede rivier volledig verkeerde oever en als dat niet kan of ook onnodig overlast oplevert dan maar van het gas, rustig voorbij en dan weer knallen.

Het is toch logisch dat als je op een rivier aan het varen ben, waar dan ook dat je niet op een reuzenhekgolf schuin van achter rekent? Dan spelen de kinderen beneden of op het achterdek, dan staan er kopjes hete thee op tafel ect ect. Op het ARK dan weet je dat en ben je voorbereid of onverwachte bewegingen.

Als ik op waar dan ook een kano voorbij loop trek ik ook het gas eraf, is hetzelfde.

Wat we op het water zien is een afspiegeling van de maatschappij, dus zitten er ook klootzakken op het water, net als op de weg en waar dan ook. Want als je voorbij geknald wordt door 2 grote hekgolven trekkende blerpijpen stuur en bakboord dan heb je gewoon te maken met 2 klootzakken. Niks meer en niks minder. Of daar nu snelgevaren mag worden of niet.

Kreten als 'goed zeemanschap' en 'varen doe je samen' worden gewoon niet door iedereen begrepen helaas.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Noordvaarder » 11 Jun 2015, 00:29

Ik heb dit hele draadje even doorgelezen,en ik kan jammergenoeg tot de conclusie dat er totaal geen respect is voor diegene die zich ewel aan de regels wenst te houden,en het voor iedereen leuk wenst te houden op het water.
Met name 2 leden, cheae en ErikH hebben er schijnbaar lak en schijt aan,dat een ander een half uur ligt te dobberen in hun verzoorzaakte ellende,en dat ,als ik daar dan ook lig, "verplicht wordt gesteld om hun gesodemieter te moeten accepteren".
Ik vind het nogal wat,dat men zegt, ik heb het recht hier,en ik heb het recht daar.
Je hebt helemaal geen recht.Je hebt namelijk de plicht,met de nadruk op plicht om de geldende regels na te leven die zijn opgesteld door de overheid.Geen excuus,ik trek de gaskraan iets verder open,en als ik iets sneller wil bla bla bla.
Nee,als er gevaren wordt op kleine kanaaltjes,in de Groninger maren etc,dan mag je daar 6 km/h per uur.Geen 20 geen 30 geen speedboot achtige toestanden mag,je mag daar 6 km/h .Het staat duidelijk aangegeven op iedere hoek of kruising van de vaarweg.
We zitten allemaal met elkaar,en wensen allemaal te genieten.En degene die snel wil varen,zeg ik,de zee is groot genoeg,daar valt een hekgolf of andere golf niet op,daar kun je je uitleven.En de politie mag dan niet kunnen ingrijpen volgens de regels?Ik vraag me af of ze wel willen ingrijpen.Als ik door zo'n flapdrol die meent dat hij(in 99% van de gevallen is het een hij,haantjes gedrag) met grote snelheid langs komt varen,en mijn boot ligt een poosje te schudden,en bij mij dondert alles onderste boven,dan doe ik aangifte wegens openlijk geweld.De snelvaarder pleegt door tedoen van zijn( in 99% van de gevallen is het een zijn) gedrag ,openlijk geweld jegens derden.Dat valt onder de openbare geweldsdelicten.Daar moet de politie namelijk iets aan doen.
En de door iemand geopperde vergelijking met een autoweg,vaart nooit of weet niet wat een snel- ,danwel autoweg of vaarweg is.De vergelijking loopt namelijk totaal mank.Op een autoweg lig je namelijk niet te schudden als er iemand voorbij raast,Maar in het water ligt de aangedane nog een 15 minuten ligt na te deinen en te "genieten" van het gesodemieter van een ander.Ik lig beroepsmatig veel onderweg te slapen in mijn cabine,maar zelfs daarin heb ik geen last,als ik langs een spoorbaan sta,en er raast een trein voorbij.Mijn truck en oplegger deinen dan ook niet een kwartier na.
Diegene die dus niet het fatsoen op kan brengen,om het voor iedereen aangenaam te houden,en alleen maar aan zijn eigen ik denkt,en zogenaamd moet "waterracen" moet daar de ruimte voor gaan zoeken waar dit toegestaan is,en op ander plaatsen zich houden aan de geldende regels, of niet meer zich op het water te begeven.Dat "tuig" mag wat mij betreft verbannen worden naar een ander oord.Zoek de Noordzee maar op,daar vallen je hoge hekgolven ook niet op,en heeft een ander geen last van dat matsjo gedrag.Ik heb de regels niet ontworpen,maar deze zijn er juist gekomen door als die vreemde snuiters die denken dat zij meer recht hebben dan anderen.
En degene die niet gefilmt wenst te worden,en die niet de kans wenst te lopen om met zijn waardeloos gedrag op Youtube te komen,moet thuis blijven.Op eigen terrein mag ik hem niet filmen,dat is prive,is het openbaar is hij vogelvrij.En ik kan iedereen aanraden een memorecorder aan te schaffen.Want met iedereen waar je GEEN prive relatie mee hebt,daarvan mag je het gesprek anoniem opnemen,en gebruiken als bewijs,dat je tegen hem kunt gebruiken.En als er maar genoeg van deze filmpjes op Youtube verschijn,dan gaat er vanzelf bij de overheid een belletje rinkelen,en krijgen we vast en zeker ,vroeg of laat een soort van regstratiesysteem voor boten,met allemaal een kenteken.Dat hebben we dan weer te danken aan al die idioten die het voor anderen overal menen te moeten verzieken.Het is net zoals bij voetbalwedstrijden.Grosso modo gaat er heen voor een leuke wedstrijd,echter een klein aantal moet overal rotzooi trappen,Zo is het ook op het water.Enkelen zitten erop,om het voor een ander te bederven.En 2 stuks in deze thread,schaar ik daar ook onder.
Noordvaarder

Berichtdoor gast » 11 Jun 2015, 04:43

Een hele woordenbrei maar dezelfde inhoudt en klaagzang, man man wat zal jij een zwaar leven hebben als je op je boot stapt en al die "hufters" op het water ziet rondknallen.

Wat mij enorm stoort is deze zin: Met name 2 leden, cheae en ErikH hebben er schijnbaar lak en schijt aan,dat een ander een half uur ligt te dobberen in [color=#FF0000]hun verzoorzaakte ellende,en dat ,als ik daar dan ook lig, "verplicht wordt gesteld om hun gesodemieter te moeten accepteren".[/color]

Hoezo hun ?
Ik ben helemaal niet in bezit van een snelle motorboot, ben een watersporter met algemene passie en heb respect voor een ieder op het water.
Gewoon een aanname cq beschuldiging die nergens op is gebaseerd.

Het is ook totaal overdreven dat je beweerd dat je een half uur ligt na te klotsen van 1 langsvarende speedboot en geeft de tolerantiegrens duidelijk aan. Ik veroordeel huftergedrag, maakt niet uit waar of door wie of waarop, maar ik negeer de aversie naar degenen die gewoon net als een ieder willen varen. Als ik op een mooie dag op het Prinses Margriet kanaal ( of Giethoorn etc et) vaar tussen al die verschillende bootjes zie ik namelijk zelden de door sommigen hier gewraakte "hufter"
Alleen valt de hufter enorm op omdat zijn gedrag afwijkt van wat de rest doet, of deze nu in een boot zit of met veel kabaal voordringt bij de plaatselijke supermarkt.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 11 Jun 2015, 07:37

Ik heb alle bijdragen ook nog eens doorgelezen.
Mijn conclusie is dat er wordt gewaarschuwd om niet in de val te trappen de ene 'soort' watersport beter, mooier, netter en beschaafder te vinden dan een ander 'soort' watersport.
Dat deel ik. Dit is het watersportforum. Als zeiler, surfer, kano-er of snelvaarder moet je je hier thuis kunnen voelen.
Iedereen keert zich in zijn bijdrage tegen hufterigheid. De hufterigheid op het water neemt toe en de vriendelijkheid verdwijnt. Alles nog eens nalezend denk ik inderdaad dat je de vriendelijkheid niet terugbrengt met het verzamelen van filmpjes of reageren met blokkades of opgestoken vingers.
In de hele maatschappij neemt hufterigheid toe, vaak met hulp van veel cc's, gevaarlijke honden of decibellen. Jammer en iets om ons zorgen over te maken. Goed dat er dit forum is met leden die een eigen mening hebben en je dwingen om de zaak van een andere kant te bekijken. Goed dat we elkaar matigen als we rood aanlopen door hufterig gedrag. Wil het leuk blijven op het water zullen we iedereen de ruimte moeten geven.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 11 Jun 2015, 07:58

wat ik behoorlijk erg vind is dat je zogenaamde watersporters hebt die met gigantische geluids installaties rondvaren die je op meer dan kilometers hoort aankomen ,sommige hebben een roeibootje achter hun boot hangen met daar in een aggregaat om deze installatie te voedden .
dit soort gasten verzieken het leven rond en op het water voor langere tijd en voor meer mensen .hier zou de overheid meer moeten optreden.
golven van snelle kruisers zijn niet leuk maar snel weer verdwenen .als je niet tussen damwanden vaart.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Jun 2015, 09:11

Gelukkig is het op het water niet alleen ellende en ergenis. Veel vaker zijn er leuke dingen en positieve ervaringen waardoor we nog steeds met zijn alleen het water op gaan. Alleen blijven vaak de gevallen waarin het zo heel anders was net wat langer in ons geheugen gegrift.

Ik hoop dat iedereen hier als er even over nagedacht wordt veel meer leuke gevallen en positieve ervaringen dan negatieve ervaringen.

Zullen we daar eens een topic over beginnen? Enkel positieve cq grappige ervaringen, dingen die je elkaar schuddebuikend verteld bij een biertje
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat