Je hebt voor Belgie een hele lijst vereisten. Voor zeegaande jachten een andere lijst dan voor jachten op binnenwateren.
Wij hebben in Belgie in de afgelopen 3 jaar 2 maal controle gehad. Beide keren in Oostende. De eerste maal door
2 politieagenten die de hele checklist met eisen af werkten. En ook wij moesten roeispanen en een dieplood
(nee, geen dieptemeter) aan boord hebben. We hadden gelukkig 2 roeispaantjes van een rubberbootje en daarmee voldeden
we wat dat betreft aan de voorschriften. (volkomen belachelijk voor een boot van 12,5 m).
Aan de meeste eisen konden we gelukkig voldoen. Voor het dieplood kregen we een "vermaning", maar die werd niet
opgeschreven. Het werd dus echt op zijn Belgisch afgehandeld.
Het jaar erna kregen we controle van de douane. We moesten de scheepspapieren laten zien en er werd een hele
vragenlijst ingevuld. Die hebben o.a. ook de BTW-verklaring bekeken. Ze wilden zelfs weten voor welk bedrijf ik werkte.
Bij Frankrijk. onderweg uit Calais naar Oostende hebben we vorig jaar op zee 3 man van de kustwacht aan boord gehad.
Dat was geen plezierig bezoek. Ik heb in het verleden wel vaker controles gehad, o.a. ook in Duitsland. Maar dit was
wel het toppunt.
Eerst papieren controle, zowel van de boot als van de opvarenden.
We hadden twee buitenlandse neefjes aan boord waarvan één minderjarig. Al onze paspoorten moesten we afgeven
en deze werden helemaal uitgespeld naar een instantie aan de wal.
De papieren van de boot werden minitieus bekeken en er werden diverse vragen gesteld.
Daarna bleef één man met de paspoorten met mijn vrouw beneden in de kajuit, nummer 2 bleef bij mij in de
stuurhut (we voeren gewoon door want ik wilde het tij niet voorbij laten gaan) en nummer 3 ging de hele boot
doorzoeken.
Toen het zoeken klaar was ging nummer 3 ook weer beneden zitten en verder gebeurde er niet zoveel meer.
Behalve dat ik aan moest tonen waar we geweest waren en waar we die dag vandaan kwamen. Het tonen van de
havenbriefjes was niet voldoende. Gelukkig kon ik mijn track op de computer laten zien en die combinatie werd
geaccepteerd.
Ook werd er nogmaals door alle papieren heen gebladerd. Ook bij mij zit alles in een speciale map. Toen kwam er
nog een oude vlaggenbrief uit de map en de gegevens stemden niet 100% overeen met de andere papieren
(het was nog een vlaggenbrief van de vorige eigenaar). Toen kreeg ik daar nog even discussie over, want hoe
kon ik nu aan tonen dat de gegevens die op de geldige papieren stonden bij deze boot hoorden? Het zou nu toch
ook van een andere boot kunnen zijn. Of ik dan geen officieel Nederlands papier had? Ik moest uitleggen dat er
in Nederland geen verplichting is om een jacht te registreren. Da konden ze maar moeilijk begrijpen. Gggrrrrr.
En zo'n discussie in een soort Allo, Allo - Engels. Was erg gezellig. Niet dus.
Gelukkig naderden we de grens, dus de grote patrouille boot die steeds op ca. 1-2 mijl afstand bleef kon niet verder
mee. En de bestuurder van de rib, die steeds een beetje rond om ons was blijven varen, werd ook al een beetje
zenuwachtig. Hij was al zeker weer 2 keer langszij geweest om zijn maten te manen dat ze van boord moesten.
Toen kreeg de man met de paspoorten telefoon. We kregen ze terug. Iedereen maakte zich klaar en stapte
over op de rib en ze verdwenen weer naar hun moederschip.
Ze zijn al met al ruim een uur aan boord geweest. We waren eigenlijk blij dat we weer in Belgische wateren waren.
Ik had wel vaker over controles in Frankrijk gehoord, maar dacht altijd dat ze een beetje aangedikt werden.
Nou, onze ervaring was net zo als de verhalen. Niet leuk dus.
Overigens heb ik wel eens bgrepen uit één van de watersport tijdschriften dat iemand niet aan kon tonen
dat hij BTW had betaald voor zijn boot en dat had de man heel veel problemen opgeleverd.
Hij mocht niet meer weg van waar hij lag en hij moest eerst gaan regelen dat hij of een BTW-verklaring kreeg
of hij moest op andere wijze aantonen dat hij de BTW betaald had. Hij had zelfs een auto gehuurd om in
Nederland e.e.a. te regelen. Als ik me goed herinner had hij na een week iets voor elkaar, maar hij had wel
een week in de zenuwen gezeten en natuurlijk geen vakantie gehad.
Ik heb trouwens ook een boot welke gebouwd is in 1963 en daar zit gewoon een BTW-verklaring bij.
Met de ervaring die ik inmiddels heb zou ik er altijd één willen hebben ongeacht of de douane nu stelt dat dit
alleen noodzakelijk is voor een boot vanaf 1985. Probeer dat een Fransoos maar eens duidelijk te maken.
Moraal van dit verhaal : zorg dat je papierwinkel goed voor elkaar is en gooi oude, vervallen documenten
weg want alles kan tegen je gebruikt worden.
Mvg
Felix