BTW verklaring

algemene discussies

BTW verklaring

Berichtdoor MrHln » 22 Mrt 2015, 05:07

Goedemorgen,

Voor onze reis naar Frankrijk zijn we bezig met de laatste papier zaken.
Nou zijn we bezig geweest met het aanvragen van een BTW-verklaring, maar deze is geweigerd en/of niet ontvankelijk verklaard omdat onze boot voor 1985 gebouwd is. Klopt het dat je dan geen BTW verklaring meer nodig hebt? En hoe werkt dat met de Franse autoriteiten? ICP is wel goed gekeurd en ontvangen.

Groeten,

ps. Weet niet of dit het juiste sub forum is, maar leek me meest logische.
MrHln

ligplaats:
info:

Re: BTW verklaring

Berichtdoor stentor950 » 22 Mrt 2015, 10:12

http://www.anwbwatersport.nl/vaarinformatie/varen-in-europa/btw-bewijs.html

Heb net even op het internet gespeurd. Er is wel informatie aanwezig hoe een BTW-verklaring aan te vragen, maar er is geen jaartal te vinden vanaf welk bouwjaar. Op de ANWB -site wel een adres gevonden van de Belastingdienst waar je vermoedelijk wel de informatie vandaan kunt halen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor antonh » 22 Mrt 2015, 10:21

Ik ga vaker met de boot naar Duitsland en daar kunnen ze ook lastig zijn met de btw.
Daarom hebben wij nu een eigendomsbewijs.
Via de ANWB heb ik een International Certificaat voor de boot.
Di wordt in heel Europa geaccepteerd als eigendomsbewijs.
Onze boot is ook van voor 1985.
En in 3 talen, Nederlands, Engels en Frans staan de gegevens er op.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor henkvd » 22 Mrt 2015, 11:04

BTW verklaringen worden uitgegeven door de Douane dienst in Vlissingen email: douane.landelijk.team.jachten@belastingdienst.nl

De douane heeft mij verklaard dat schepen gebouwd en in gebruik genomen voor 1-1-1985 altijd vrijgesteld zullen zijn van heffing,
die heb ik maar ingelijst. Verder kan ik er weinig hoogte van krijgen hoe het nu precies zit met schepen van voor 1985, wel verklaring geen verklaring , de uitkomsten zijn wat dit betreft verschillend.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Popeye » 22 Mrt 2015, 15:22

Ik heb ook een BTW-verklaring voor mijn zelfgebouwde boot. Wat ik daar voor moest aanleveren weet ik niet meer, maar het is afgegeven door de douanepost Leeuwarden Fysiek Toezicht.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor MrHln » 22 Mrt 2015, 19:04

Ja, onze aanvraag was via dat adres dat stentor gaf. Belastingdienst melde het volgende:

Een verklaring voor pleziervaartuigen wordt afgegeven aan natuurlijke personen die bescheiden kunnen overleggen waaruit blijkt dat over het plezier vaartuig in Nederland de BTW is betaald, en niet is teruggevraagd of op enige manier in mindering is gebracht. Uit de door u overlegde documenten is niet vastgesteld dat de BTW in Nederland is betaald. Voor plezier vaartuigen vóór 1 januari 1985 wordt geacht dat de btw binnen de europese gemeenschap is voldaan.

Beetje dubbel dus. Aan de ene kant lijkt het alsof de BTW verklaring geweigerd wordt vanwege onjuiste/onvoldoende documenten. Terwijl de laatste regel laat doen geloven dat een BTW verklaring niet nodig is iv, bouwjaar.

Een ICP hebben wij trouwens ook bij onze boot gekregen Anton. Daarop staat bouwjaar 1980 vermeld. Zou dat, icm de brief voldoende kunnen zijn? Iemand ervaring daarmee?
MrHln

ligplaats:
info:

Berichtdoor antonh » 22 Mrt 2015, 22:35

MrHln,
ik heb toendertijd bij de Duitse douane gevraagd of dit goed was.
Dat was 100% oke, want bij een oudere boot was men niet btw plichtig meer.
We hebben afgelopen 5 jaar een maal controle gehad aan de grens.
En die jongens waren zich volgens mij aan het vervelen.
Ze hielpen mee in de sluis en ze waren blij met de koffie.
Je moet wel verschillen de dingen aanleveren en motor en eventueel boot nummer geven.
Verzekeringspapieren vragen ze ook naar bij ICP.
En een eventueel koopbewijs.
Staat die ICP op jouw naam nu?
Succes verder.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor MrHln » 23 Mrt 2015, 00:20

Wij zullen een groot gedeelte in Frankrijk vertoeven ook. Duitsland maak ik me eigenlijk het minste zorgen over, beheers de taal uitstekend, dus daar kom ik wel uit. Frankrijk iets minder.

Verzekering, ICP en motornummer heb ik allemaal. Boot nummer niet, schijnt ook niet verplicht te zijn ivm bouwjaar?
ICP staat trouwens op mijn naam. Aankoopbewijs is niet veel meer dan handgeschreven bonnetje, maar dat zal wel oke zijn neem ik aan.
MrHln

ligplaats:
info:

Berichtdoor Basher » 23 Mrt 2015, 01:19

Mijn huidige schip is van 1997.

In Frankrijk/België is mij bij controle nooit om een BTW-verklaring gevraagd.

Wel om ICP, verzekering, marifoonpapieren en keuring brandblusser etc.

Heb ik dan geluk gehad o.i.d.?? Heb ook nooit geweten dat je die moest hebben. :idea:

Heb dit bij onze vorige boot ook nooit gehad en nooit problemen gedurende die 22 jaar.

Heb bij beide schepen bij aankoop ook nooit een BTW-specificatie gehad. In koopcontract is wel opgenomen dat zij "vrij van BTW-verschuldiging" waren.

Moet ik er nu ook nog een BTW-verklaring voor gaan aanvragen zoals in dit topic is weergegeven. :?:
Basher

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 23 Mrt 2015, 08:35

Ik heb in België 1 keer een controle gehad. Papieren, rooie diesel, marifoon? (schijnt vast te moeten zijn, en ik heb een handheld) en even een oppervlakkig rondje door het schip (drugs?). Alles ok. Ik heb alle papieren en pasjes in 1 mapje dus ze hebben alles kunnen zien, en ik weet dus niet of ze een eventuele btw-verklaring anders gemist hadden. Die BTW- verklaring is wel alleen in het Nederlands, maar een indrukwekkend stempel en een mooie grote handtekening doet wonderen. :D

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Steigerpraat