Peugeot indenor rookt de ene keer wel, de andere keer niet!

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Peugeot indenor rookt de ene keer wel, de andere keer ni

Berichtdoor quintus » 14 Sep 2014, 23:27

Vuuren1 Thanks voor de info, daar ga ik mee beginnen zoals je hebt beschreven! ik houd jullie op de hoogte!
ps. ik gebruik geen ribbel slangen, das de meest gevoelige slang die je maar bedenken kunt ( volgens mijn ervaring bij collega watersporters ) de rubber aansluiting waar de koelwaterpomp en buitenwaterpomp op aangesloten zitten was gescheurd, van het voorjaar hele nieuwe set opgezet! alle rubbers vervangen, doe ik normaal elke twee jaar, en heb ze altijd op voorraad!
Laatst gewijzigd door quintus op 14 Sep 2014, 23:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
quintus

ligplaats: Lisse
info:

Berichtdoor vuuren1 » 14 Sep 2014, 23:33

Dat is de volgorde maar alles opgeteld denk ik dat het einde verhaal is.
Maar de boel goed bekijken zou ik zeker doen en je leert er altijd weer van.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quintus » 16 Sep 2014, 12:26

watersportvrienden, ik heb de kop zondag gedemonteerd en de pakking was aardig stuk, nadat ik de zuigers ongeveer in lijn had gezet (met logisch nadenken), zodat ik niet hoefde te draaien aan de motor met de kop eraf.
Vervolgens diesel op de zuigers gezet en inderdaad dat was bij de 4e zuiger vanaf vliegwiel gezien vrij snel weg, bij de andere drie heb ik dat na 12 uur schoongemaakt.
conclusie is dus dat of de veren vast zitten, misschien gebroken of de zuigers en veren gewoon versleten en tevens misschien wel kop gescheurd. De cilinderwanden zijn keurig egaal van kleur en geen krasje te vinden ( boven de zuigers dan wel te verstaan ). dus dit wordt een nieuwe motor! iemand suggesties voor een betaalbare vervanger voor een 40 pk indenor?
quintus

info:

Berichtdoor elrenegado » 17 Sep 2014, 09:05

Betaalbaar en goed..... die discussie is hier vaker gevoerd.

wil je nieuw ?
of wil je gebruikt gereviseerd ?
wil je een bekend merk, of accepteer je ook een onbekende?
wat is je budget ?

een nieuwe vetus kost je incl inbouw snel rond de 12 a 16k.
een nieuwe timray kost je incl inbouw rond de 8k
een gereviseerde kost ook al snel 4 tot 8k
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor vuuren1 » 17 Sep 2014, 23:36

Wij leveren meestal de beste motor voor een goede prijs en het juiste en passende advies (referenties zijn beschikbaar) maar we gaan niet strijden met Chinese motoren en ook niet met partijmotoren die voor weinig worden aangeboden.

Als je hermotoriseert moet het goed en niet met goedkope rommel, ook de onderdelen om de motor heen verdienen juist aandacht om tot een goede en betrouwbare combinatie te komen.
We denken mee (met heel veel leer-ervaringen) en ook met het beschikbare budget.

Zelf heb ik in 1986 een Mitsubishi diesel nieuw aangeschaft, ik keek naar de laagste prijs en de inruilprijs.
Dat was helemaal fout en heeft veel ellende (ook lering) opgeleverd.
Is uiteindelijk door eigen inzet en netwerk goed gekomen.
Ofwel, de prijs van de motor is slechts een deel van de totale hermotorisatie en met een compleet en goed overwogen pakket wat er bij komt hoeft het niet duurder te zijn.

Ik zoek ook de best passende motor vervanging bij de oude situatie zodat inbouwkosten (duur arbeidsloon) beperkt blijven.
Met een nog goede bestaande keerkoppeling kan een nieuwe motor meestal op een bestaande fundatie worden geplaatst.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quintus » 21 Sep 2014, 22:00

Ik ga mij de komende tijd oriënteren voor wat betreft de aanschaf van een nieuwe motor, ondertussen heb ik de kop er weer opgezet met een nieuwe pakking, en het spulletje draait weer, tevens de verstuivers laten reviseren. kosten vielen mee, en de rest van het seizoen kunnen we nog een paar keer varen. Thanks voor alle info!
quintus

info:

Berichtdoor Daan » 16 Apr 2026, 23:39

Quintus,
We zijn 12 jaar verder en ik zat zojuist te lezen in de hoop dat ik hier het antwoord op mijn probleem wat quintus eigenlijk mooi omschreef zou gaan vinden.
Het verhaal is niet zo mooi geëindigd.
Is hier ooit een veroorzaker van het probleem betreffende het onregelmatige olieverbruik en rookontwikkeling gevonden?
Daan

ligplaats: Horst
info: Visscher vlet

Berichtdoor heuvels » 17 Apr 2026, 15:19

Daan schreef:Quintus,
We zijn 12 jaar verder en ik zat zojuist te lezen in de hoop dat ik hier het antwoord op mijn probleem wat quintus eigenlijk mooi omschreef zou gaan vinden.
Het verhaal is niet zo mooi geëindigd.
Is hier ooit een veroorzaker van het probleem betreffende het onregelmatige olieverbruik en rookontwikkeling gevonden?
de kleur van de rook is heel erg van belang: zwart, wit, of blauw?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor stefan » 17 Apr 2026, 20:38

Quintus heeft 12 jaar geleden voor het laatst ingelogd…
stefan

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard