door quintus » 11 Sep 2014, 00:13
Oke,
De volgorde is niet meer duidelijk,
1 motor rookt soms wel en soms niet, blauw van kleur.
2 jullie vragen gesteld en ben gaan kijken waar ik de mechanische manometer kon plaatsen.
3 voor ik de mechanische manometer heb gebruikt, draaide ik het oliefilter los, en vond dat deze erg schoon in de terugloop leiding/buisje.
4 heb het filter terug gezet en de motor even gestart om te kijken of er wel olie doorheen wordt gedrukt.
5 ik heb de motor (nog koud natuurlijk) uitgezet en het filter er weer af gedraaid, leek een soort van vacuüm te zitten en toen die loskwam was er die harde tik.
6 ik heb de boel schoongemaakt en teruggeplaats, en de motor rookt nu iets grijs, en met het verhogen naar een hoger toerental wel iets blauw, wat daarna weer grijs wordt en snel vervliegt.
7 hierna de mechanische manometer zoals vuuren1 beschreef gebruikt en 2,5 a 3 bar druk, voor dit verschijnsel wist ik niet zeker of er wel of niet genoeg druk was.
8 in mijn vakantie heb ik het kleppendeksel gelicht om te kijken of er olie bij de kleppen kwam, en dat was zo, waardoor ik aannam dat er olie werd rondgepompt,
of de olie door het filter ging vraag ik mij nu dus af. dat het NU door het filter gaat weet ik zeker. die zit nu vol als ik hem na het draaien van de motor af draai.
9 het enige wat niet veranderd is na de tik, is dat de motor voor en na de tik, loopt als een zonnetje, en geen koelvloeistof verliest.
10 wat wel veranderd is: is dat er wat olie of diesel op het water ligt achter de boot, en de motor grijs rookt wat snel vervliegt, ipv de ene dag aardig blauw en de andere dag bijna niets.
11 over het olie verbruik kan ik nu nog niets zeggen. heb 2 uur gevaren, dan zie ik geen verschil op de peilstok.
Even beknopt op een rijtje, misschien is het zo duidelijker.
Morgen kijk ik de sensor en het lampje na, hij gaat branden als ik contact maak, en uit als de motor loopt, maar vertrouw het niet.