Peugeot indenor rookt de ene keer wel, de andere keer niet!

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Peugeot indenor rookt de ene keer wel, de andere keer ni

Berichtdoor vuuren1 » 09 Sep 2014, 21:58

s een erg merkwaardig verhaal, een harde tik als de motor stilstaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quintus » 09 Sep 2014, 23:12

Ben toch nog even naar de boot gegaan: motorontluchting zit onder de intercooler/luchtinlaat, op het blok met klein pijpje omhoog, in de luchtinlaat zit een klein gaat er precies erboven, en deze is droog!
Toch heb ik het gevoel ik dat er iets in de oliepomp zit wat met een veer op en neer kan, of moet, of in ieder geval zou moeten kunnen wat vast heeft gezeten, waardoor de veer in kombinatie met het losdraaien van het oliefilter na een koude start van 1 minuutje, wat misschien ergens een druk of vacuüm heeft veroorzaakt, dat wat vastzat weer terug heeft gedrukt! of klinkt dat zo onlogisch? hoe werkt dat overstort ventiel/klepje eigenlijk?
quintus

ligplaats: Lisse
info:

Berichtdoor vuuren1 » 10 Sep 2014, 21:02

Een smeeroliepomp moet bij een stationair draaiende motor voldoende capaciteit (te vertalen in af te lezen oliedruk) kunnen leveren.
Dat is de basis bij het motorontwerp.
Bij hogere toerentallen en warme olie moet dat ook voldoende en stabiel zijn.

Zonder overdrukventiel zou de oliedruk veel te veel oplopen bij hogere toerentallen wat overmatig olieverbruik tot gevolg heeft.
Het ventiel houdt de oliedruk dus onder allerlei omstandigheden binnen de gestelde waarden door een teveel aan olie terug te geven aan het motorcarter.

Een carter afzuig met een pijpje omhoog en zonder verdere bochten zal het ook niet zijn.
Je hele verhaal blijft erg onduidelijk en ik kan er niks mee. Mede omdat je oliedruk vrij normaal is en blijft.
Ver gezocht kan de meter fout aanwijzen en dan moet je e.e.a. testen met een mechanische manometer.
Die aansluiten op het oliekanaal aan BB door er een stopje uit te draaien (is lastig bij een oude motor).

Ik ken niet 1 Indenor met een haperend overstortventiel.
Wel als er water in het carter zit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quintus » 11 Sep 2014, 00:13

Oke,
De volgorde is niet meer duidelijk,

1 motor rookt soms wel en soms niet, blauw van kleur.
2 jullie vragen gesteld en ben gaan kijken waar ik de mechanische manometer kon plaatsen.
3 voor ik de mechanische manometer heb gebruikt, draaide ik het oliefilter los, en vond dat deze erg schoon in de terugloop leiding/buisje.
4 heb het filter terug gezet en de motor even gestart om te kijken of er wel olie doorheen wordt gedrukt.
5 ik heb de motor (nog koud natuurlijk) uitgezet en het filter er weer af gedraaid, leek een soort van vacuüm te zitten en toen die loskwam was er die harde tik.
6 ik heb de boel schoongemaakt en teruggeplaats, en de motor rookt nu iets grijs, en met het verhogen naar een hoger toerental wel iets blauw, wat daarna weer grijs wordt en snel vervliegt.
7 hierna de mechanische manometer zoals vuuren1 beschreef gebruikt en 2,5 a 3 bar druk, voor dit verschijnsel wist ik niet zeker of er wel of niet genoeg druk was.
8 in mijn vakantie heb ik het kleppendeksel gelicht om te kijken of er olie bij de kleppen kwam, en dat was zo, waardoor ik aannam dat er olie werd rondgepompt,
of de olie door het filter ging vraag ik mij nu dus af. dat het NU door het filter gaat weet ik zeker. die zit nu vol als ik hem na het draaien van de motor af draai.
9 het enige wat niet veranderd is na de tik, is dat de motor voor en na de tik, loopt als een zonnetje, en geen koelvloeistof verliest.
10 wat wel veranderd is: is dat er wat olie of diesel op het water ligt achter de boot, en de motor grijs rookt wat snel vervliegt, ipv de ene dag aardig blauw en de andere dag bijna niets.
11 over het olie verbruik kan ik nu nog niets zeggen. heb 2 uur gevaren, dan zie ik geen verschil op de peilstok.
Even beknopt op een rijtje, misschien is het zo duidelijker.

Morgen kijk ik de sensor en het lampje na, hij gaat branden als ik contact maak, en uit als de motor loopt, maar vertrouw het niet.
quintus

info:

Berichtdoor quintus » 11 Sep 2014, 13:49

olie en water sensoren werken prima, motor draait weer als voorheen. geen idee wat het geweest is, maar van het weekeind weet ik wat het olie verbruik is na 10 uur varen. ik houd jullie op de hoogte. vuuren1 dank voor de info's.
quintus

info:

Berichtdoor vuuren1 » 11 Sep 2014, 22:51

Als de motorolie niet door het filter kan gaat er een klepje open en gaat de olie er omheen, tevens treedt het oliedrukalarm im werking,
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quintus » 13 Sep 2014, 18:54

Vandaag 7 uur gevaren, en de motor heeft zelf na 7 uur varen de klacht zichtbaar gemaakt, tenminste dat hoop ik dan maar!
nu wordt het spannend, wat is er gebeurd? heerlijk op het achterdek met vrouwlief op toerental 1600, en de motor ging stroef lopen, waarna ik hem uit zij werk haalde en de motor uitsloeg. ik naar binnen luik open, om vervolgens weer naar buiten te gaan omdat ik niets meer kon zien in de boot van de stoom. gelukkig kwam er niemand helpen, waarschijnlijk omdat ik nooit in paniek raak en weer op het achterdek ben gaan zitten afwachtende wanneer de enorme hoeveelheid stoom die uit alle gaten en ramen naar buiten kwam op zou houden. vast een heel vreemd gezicht voor alle watersporters om ons heen, dat wij saampies zo rustig op het achterdek bleven zitten. Maar goed nu dreven we midden op de kaag. weinig wind dus niet zo een probleem, even ingeschat hoelang het zou duren voordat ik op de kant zou zitten, dus maar eens even gaan kijken of ik met de motor nog aan de kant kon komen. stomen is opgehouden en er is een rubberen aansluiting gescheurd, die heb ik op voorraad dus ff hup hup vervangen en systeem heeel rustig gevult met warm water! gelukkig geen stoom. dop er niet opgezet en de motor gestart, uit de dop kwam grijze rook en bellen en er werd af en toe een blub wat water eruit gegooid.....Pakking dus op zeker eruit geblazen! motor loopt verder prima, dus zachtjes naar een eilandje gevaren, waarna ik even de olie ben gaan nakijken. Het peil van de olie zat in het midden tussen het onder en bovenpeil van de peilstok, en was keurig schoon, wel een aardig verbruik dus in 15 uur. Maar gelukkig geen water in de olie of onderblok! dat wordt sleutelen. iemand een idee waar ik een motorpakkingset incl koppakking kan bestellen? alvast bedankt.
quintus

info:

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Sep 2014, 08:08

Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor quintus » 14 Sep 2014, 10:55

Thanks! ik gaat ff kijken.
quintus

info:

Berichtdoor vuuren1 » 14 Sep 2014, 23:06

Dat lijkt mij een heel andere klacht.
Er is spontaan een slang gescheurd dat is bekend als dit soort dingen niet op tijd worden vervangen of als het om Tubano slang gaat (dat is de beruchte slang met ribbels).

Dat de motor 'stroef' ging lopen en afsloeg lijkt sterk op een warmloper (door de hoge temperatuur zijn de zuigers uitgezet en zwaar gaan lopen).
Goeie kans dat de zuigers/voeringen beschadigd zijn en er nu zuigerveren vast zitten.

Grijze rook en bellen blazen uit het koelsysteem: Defecte koppakking en een gescheurde cilinderkop sluit ik zeker niet uit omdat de motor immers erg heet geweest is.
Nu de motor niet meer proberen te starten! Er kan koelvloeistof op de zuigers staan en dan gaan de drijfstangen er ook aan.

Ik zou nog geen pakkingen kopen maar eerst de cilinderkop demonteren en e.e.a. nauwkeurig bekijken.
Tevens de cilindervoeringen goed bekijken op onregelmatigheden / vlekken.
Bij overmatig oliegebruik zijn de buitenranden van de zuigers vaak vettig (is overmatige slijtage).
Dan weet je dat ook meteen.

Dan de motor tornen dat alle zuigers halverwege staan en daar overal en evenveel dieselolie op zetten.
Na een poosje zie je of er verschillen in lekkage zijn.
Als er 1 is leeggelopen en een andere niet dan is het over met de motor.
Een revisie is niet lonend en af te raden.

We horen het wel, succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard