Buiten boord motor Geluid Reduceren.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Buiten boord motor Geluid Reduceren.

Berichtdoor gast » 26 Jul 2014, 06:14

Dat valt reuze mee.

De Torqeedo cruise 4 r kost inclusief afstandbediening met LCD monitor met alle gegevens 3400- euro en is vergelijkbaar met 10 pk. De Torqeedo cruise 2 is vergelijkbaar met 6 pk en incl zelfde afstandbediening zit deze op 3000- euro.
Bij de 2 moeten er nog 2 accu's bij en de 4 4 stuks beide met lader, tel daar ong 1000 a 1300 - bij en zit je respectievelijk op 4000 en op 4700 euro. Opzetten is net zo simpel als het plaatsen van een buitenboordmotor.
Accu,s kunnen tot 80% ontladen worden en gaan 7 tot 10 jaar mee afhankelijk van de intensiviteit, zijn er in verschillende prijsklassen, ik ben uitgegaan van een gedegen pakket.

Ter illustratie, een nieuwe standaard 9.9 Suzuki zit op ruim 3500 euro met afstandbediening, Honda zit op 3900 en een Yamaha met afstandbediening zelfs boven de 4000 euro. De accu's zijn een extra investering ten opzichte van de Suzuki, op de torqeedo 4 is dat ong 800 euro en dan afgaande van de opgegeven levensduur van 7 tot 10 jaar lijkt mij dat je deze snel hebt terugverdiend met besparing op brandstof.

Dan is voor de rust een krachtige elektromotor echt het overwegen wel waard.
(niet voor mij want ik vind het geronk heerlijk)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 26 Jul 2014, 10:09

Worstel alleen altijd met de vergelijking, 9.9pk = 7 KW , bij buiten boordmotoren geven we al meer dan 20 jaar het vermogen aan de schroef op, waar dus die andere 3 KW vandaan komen, zal wel een elektrische roze bril zijn.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor -zuur- » 26 Jul 2014, 11:23

pfoe! das een hoop watt! als 1 pk al 736 watt is!

daar verkijk je je snel in dus!
ik vind dat je dus echt best veel accu's nodig hebt voor een relatief klein beetje pk.

je kan de stelling dus ook aan nemen dat je 1 accu van 140 Ah nodig hebt per pk! ok 2 uurtjes te kunnen varen! (misschien iets langer maar niet veel meer)

voor een sloepje die ik heb moet je ook maar plek hebben voor een 10 accu's en dan zit je ook nog met het gewicht wat dus totaal achter in komt.
10 accu's zijn namelijk veel zwaarder dan 1 x 10 pk motor op benzine + Tank van 12L.

ik heb wel eens zitten denken aan een backup motortje (electrisch) maar als ik dit lees kan je dat niet zomaar op een accutje aan sluiten....

@vuuren1 : ik zal dol graag die maril 730 willen hebben maar dit licht toch wel aardig buiten mijn budget.
ook een stuk lastiger te traileren en de stallings kosten worden ook flink hoger. (helaas)
-zuur-

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 26 Jul 2014, 12:34

@zuur, waar haal je die 10 accu's vandaan?
De zwaarste uitvoering van Torqeedo heeft er maar 4.
De standaard elektromotoren van ronde 500 euro hebben 1 accu en sommigen hebben zelfs een geintegreerde accu.

In Giethoorn is het alleen maar elektromotor in de verhuur en die dingen worden echt intensief gebruikt en die hebben de boot ook niet vol met accu's.

@Henk, in alle branches heb je te maken met rozebril ophemelverhalen, kijk alleen maar wat autofabriekanten voor waardes geven die in de praktijk niet haalbaar lijken.

Ik wil alleen aangeven dat het gewoon mogelijk is en dat de kosten die gegeven zijn door Vuuren niet kloppen, wellicht 10 jaar geleden maar de tijd en modernisatie gaan verder, die torqeedo's zijn puike dingen en heb er vorig jaar 1 achter een zeilboot mogen bewonderen.

http://www.ebbm.nl/torqeedo-4.0-R

Zelf kies ik voor een verbrandingsmotor, grote voordeel blijft dat je gewoon kan bijtanken en niet gebonden bent aan laadtijden. Maar voor degene die gewoon rustig wil toeren is het een hele mooie oplossing.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor -zuur- » 26 Jul 2014, 13:46

10 PK is 7360 watt , dat is ca. 700 Ampere uit 12 Volt, dan heb je voor een vermogen aan accu's nodig.
Als je dan van de gegeven 50% ontlading uitgaat (voor een redelijk goede levensduur) heb je voor 1 uur met 10 pk varen een accuset van 1400 Ah nodig.
Ofwel 10 accu's van 140 Ah....

Daar haalde Ik dat uit maar 4 accu's klinkt al beter .
Hoeveel Amp. Uur zijn die dan?

Het bij tanken met een benzine motor is wel VEEL makkelijker en sneller ja!
-zuur-

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 27 Jul 2014, 06:51

Bekijk de link maar, daar staan allemaal opties tot een origineel ontwikkelde Torqeedo accu aan toe (wel prijzig maar nog steeds compleet onder de 6000 euro)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jul 2014, 21:01

Al die elektromotoren leveren minder vermogen dan een verbrandingsmotor maar men wil je doen geloven dat dat niet waar is.
En dan kan het met minder accu's..

Ik vergeleek het met een buitenboordmotor die nu actueel is.

Overigens is 80% ontlading een droomscenario omdat de accu's veel korter mee gaan dan bij max. 50% (dan heb ik het over de betere AGM accu).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 27 Jul 2014, 21:32

Sluit mij volledig aan bij Hans, tot heden is zowel het elektrisch rijden als varen een volledige mislukking door het gewicht en de beperkte capaciteit van accu's :!:

Wellicht dat dit in de toekomst anders wordt, maar zover zijn we nog lang niet, daarnaast wens ik mij als handelaar zo lang mogelijk een markt van benzine/diesel/stookolie afhankelijke klanten die steeds meer betalen voor een steeds slechter wordend product, waar ik als handelaar, en vooral de Staat als belastinginner in een immer versnellend tempo rijker van worden :D

En ALS de accu's beter worden, waar halen we dan de energie vandaan om die te vullen :?: Met al die tegenstanders van nucleaire energie?, Welcome :!: (at my doorstep)

Even serieus, een zuiniger motor, en vooral een zuiniger gebruik hiervan, is voorlopig het beste vooruitzicht, Hans kan z'n borst natmaken, krijgt nog veel werk voor z'n kiezen bij hermotorisatie :D
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 28 Jul 2014, 20:47

Dit zijn meningen die onstaan uit aversie tegen het product.

Eerder werd er zonder onderbouwing al gesteld dat het prijstechnisch onbetaalbaar is wat ik met wat simpele research kon ontkrachten.
Nou gaat het om vermogen en accu's die ontlading niet aankunnen.

Het ligt eraan welke accu's je neemt, zijn er in verschillende prijsklasses maar op allemaal zit dikke garantie dus als ze het niet aankunnen kan je verhaal halen.
Er wordt gesteld door Torqeedo qua vermogen is vergelijkbaar met.......een 9.9 Suzuki of vergelijkbaar vaart niet continu op vol vermogen, sterker nog de meesten gaan zelfs maar tot half omdat ze veelal gebruikt worden als cruisemotor.

Daarbij zie je in Giethoorn enorm veel fluisterboten varen, al jaren.
Ik ga zekers 4 x per jaar naar Giethoorn en je komt die dingen in de kleinste slootjes en geultjes tegen op routes waar je een middag over doet, bootjes zitten gemiddeld 6 tot 8 personen. Dit bewijst al keihard dat elektrisch varen best mogelijk is met het juiste en goede materiaal, de fluistermotoren die vissers vaak gebruiken is goedkoop segment en veelal bedoeld als secundaire aandrijving bij het roofvisvissen en niet als hoofdmotor, die vergelijking met dit materiaal moet dan niet opgaan.
Vorige week zag ik daar in Giethoorn een aantal maal een sloep met stuurconsole varen met elektroaandrijving, ging stevig vooruit maar geen lawaai.
Voor dat doel, lekker relax varen is het meer dan prima en de techniek staat niet stil.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 28 Jul 2014, 21:09

chaea schreef:Dit zijn meningen die onstaan uit aversie tegen het product.

Eerder werd er zonder onderbouwing al gesteld dat het prijstechnisch onbetaalbaar is wat ik met wat simpele research kon ontkrachten.
Nou gaat het om vermogen en accu's die ontlading niet aankunnen.

Het ligt eraan welke accu's je neemt, zijn er in verschillende prijsklasses maar op allemaal zit dikke garantie dus als ze het niet aankunnen kan je verhaal halen.
Er wordt gesteld door Torqeedo qua vermogen is vergelijkbaar met.......een 9.9 Suzuki of vergelijkbaar vaart niet continu op vol vermogen, sterker nog de meesten gaan zelfs maar tot half omdat ze veelal gebruikt worden als cruisemotor.

Daarbij zie je in Giethoorn enorm veel fluisterboten varen, al jaren.
Ik ga zekers 4 x per jaar naar Giethoorn en je komt die dingen in de kleinste slootjes en geultjes tegen op routes waar je een middag over doet, bootjes zitten gemiddeld 6 tot 8 personen. Dit bewijst al keihard dat elektrisch varen best mogelijk is met het juiste en goede materiaal, de fluistermotoren die vissers vaak gebruiken is goedkoop segment en veelal bedoeld als secundaire aandrijving bij het roofvisvissen en niet als hoofdmotor, die vergelijking met dit materiaal moet dan niet opgaan.
Vorige week zag ik daar in Giethoorn een aantal maal een sloep met stuurconsole varen met elektroaandrijving, ging stevig vooruit maar geen lawaai.
Voor dat doel, lekker relax varen is het meer dan prima en de techniek staat niet stil.

Niemand die je tegenhoud, veel plezier en genieten maar zou ik zeggen. Een stukkie in een slootje, lekker in je bootje...

Mocht je ooit stroom tekort komen, dan hang je jouw Gamma tweetakt generator eraan, kun je daarna weer heel milieuvriendelijk verder, toch?

Dit is gewoon Kul en niets anders, er is voor de gemiddelde (aktieve en varende) watersporter geen alternatief voor de gangbare brandstoffen :!:
Lucter

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren