Buiten boord motor Geluid Reduceren.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Buiten boord motor Geluid Reduceren.

Berichtdoor -zuur- » 22 Jul 2014, 20:48

Hallo,

ik heb weer eens een vraagje.
ik ben al enige tijd aan het zoeken op internet maar kan niks vinden.
eigenlijk ben ik op zoek naar een polyester kap die je over je buitenboord motor heen zet om het geluid te reduceren.
ook heb ik het wel eens op een boot gezien maar dat bleef ook maar bij 1 keer...
het is als het ware 1/4 e van een ronde cirkel met een flap aan de rand om hem te bevestigen.
ik heb zelf een polyester sloep met een 180 graden cirkel uit de achterkans (soort verzonken) waar achter de motor hangt.
over deze ronding wil ik het liefst een ronde polyester kap die geïsoleerd is om geluid te reduceren.

allen weet ik niet hoe zo'n kap heet of dit uberhaupt te koop is en anders hoe dit makkelijk te maken is.
het kan altijd van polyester matten en dan isoleren maar mijn kennende ga ik er vol tegen aan maar om het super mooi en vlak te schuren heb ik geen geduld.
heeft iemand een idee of tips??

een nieuwe zwaardere en stillere motor is voorlopig geen optie omdat ik geen vaarbewijs heb.

Afbeelding
-zuur-

ligplaats:
info:

Re: Buiten boord motor Geluid Reduceren.

Berichtdoor henkvd » 22 Jul 2014, 21:28

Kant en klaar geef ik je weinig tot geen kans om zo iets te vinden, buiten de vraag of het gaat helpen, bij lage snelheid loopt het geluid toch ook weer om de kap heen, je zit er ook kort op, veel winst verwacht ik er dan ook niet van als je het erop zou zetten.

Om nu het flauwe advies van oordopjes te geven gaat ook wat ver, zal wel helpen, maar of dat je wensen vervult !
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor -zuur- » 22 Jul 2014, 21:43

ok bedankt voor je reactie maar waarom zal juist bij lage snelheid het geluid om de kap heen lopen??
oordopjes is een goed idee! alleen niet het idee waar ik naar op zoek ben. :lol:

het lijkt me best prettig als je met iets minder volume kan praten op de boot als je op half gas vaart.
-zuur-

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 24 Jul 2014, 05:37

Je hebt een nette 4 t Johnson cq Suzuki er achter hangen, stiller is alleen Honda en ook die geeft genoeg geluid.
Zwaarder is ook niet stiller, een krachtige elektromotor zal wel aan je wensen voldoen. ;)

Een kap is vooral lelijk en onhandig en zal zoals Henk zegt weinig verschil maken.

Wil de opmering maken dat ik vaak hoor van mensen hoor dat ze perse 4 takt willen omdat ze zo stil zijn en dan verwachten dat ze een geruisloze motor hebben :lol:
De 4 takten met meerdere cilinders zijn weliswaar wat minder lawaaig maar er kont nog meer dan genoeg geluid vanaf, over de 1 cilindertjes maar te zwijgen want dat zijn varende heipaaltjes.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 24 Jul 2014, 09:32

Grappig dat de 4t motoren zo'n verschil in geluid maken. De 4 pk Yamaha is vreselijk, susuki ook redelijk ouderwetse herrie. Tohatsu 1 cilinder(!) hoor je stationair bijna niet draaien (de 1e keer dat ik m terug draaide greep ik alweer naar het startkoord;-). En Honda maakt het geluid dat je wilt horen, heerlijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor stellamaris » 24 Jul 2014, 19:48

Dag Zuur,
Ik weet dat vroeger op werkboten met een bb.motor wel een geisoleerde aluminiumkap over de motor werd geplaatst
Dat waren 2 tactmotoren 40 pk mercury
Dat scheelde behoorlijk
De voorwaarde is dan wel dat de kap zeker over de helft van de motor rijkt
En mooi dat was het niet maar ja de ARBO norm moest worden gehaald
Zorg ervoor dat de kap makkelijk te verwijderen is , bovendien moet hij zo groot zijn dat de motor kan worden gekanteld
Of dit het is . . . . . . . ?en anders je vaarbewijs halen. . . sowieso een goed idee!
groet
Hans
stellamaris

ligplaats:
info:

Berichtdoor -zuur- » 24 Jul 2014, 22:27

Bedankt voor jullie reacties!

de motor hoeft zeker niet geruisloos te zijn maar iets verminderen zou wel prettig zijn.
elke motor maakt geluid groot klein 2 takt of 4 takt.

wat ik me dus af vroeg.
juist ook omdat ik het wel eens gezien heb hoeveel kan je kwa geluid reduceren?

de kan kan zo ie zo niet vast zitten omdat de motor gekanteld moet worden bij het traileren.
misschien wil ik te veel :P en ja nu gaat het ook prima maar je blijft zoeken naar extra comfor he. ;)

zoals ik dus duidelijk aan jullie reacties merk is er niet echt een oplossing (op elektrische na dan)

voor elektrische heb je ook best wel een flinke motor nodig en echt zit ik hier niet op te wachten (denk ik)
of zijn er echt grote voordelen?

wat is eigenlijk de verhouding? 10 pk t.o.v. hoeveel kilowatt?
-zuur-

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jul 2014, 23:43

1 pk is 736 watt, dus reken maar uit.
Deze 4 takt is al relatief stil maar het kan dat je er toch last van hebt.

Ik heb nog heel mooie een Maril 730 sloep in de aanbieding met een 4 cilinder diesel die niet meer geluid maakt dan een elektromotor.
Inruil is bespreekbaar.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 25 Jul 2014, 09:19

In Giethoorn zie je al veel consoleboten varen met elektromotor, dus het is zekers mogelijk.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 25 Jul 2014, 20:03

Elektrisch varen is een dure hobby, daarbij is het vermogen en de actieradius zeer beperkt.

10 PK is 7360 watt , dat is ca. 700 Ampere uit 12 Volt, dan heb je voor een vermogen aan accu's nodig.
Als je dan van de gegeven 50% ontlading uitgaat (voor een redelijk goede levensduur) heb je voor 1 uur met 10 pk varen een accuset van 1400 Ah nodig.
Ofwel 10 accu's van 140 Ah...
Met dat gevraagde vermogen kom je op redelijk dure AGM accu's uit.
Als je half vermogen draait kan je er 2 uur mee varen.

Dan komt er een forse intelligente lader bij en een battery monitor.

Kosten:
Monitor 140 euro
Lader (minimaal) 1800 euro
Accu's 3000 euro

Dan nog installatiematerialen en arbeidsloon + de elektrische voortstuwing.

Ofwel, het is onbetaalbaar.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren