diepte van mijn motor ??

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

diepte van mijn motor ??

Berichtdoor bull » 26 Mei 2014, 06:47

hoi allemaal ik heb een vraagje, mijn spiegel van mijn bb is afgebroken nu heb ik de spiegel er afgehaald en de motor er zonder spiegel er op gemonteerd wel opgevuld met een rubberen blok en aan de buiten kant een houten blok alleen heb ik ook de bb latten zaken zodat de bevestiging van de bb niet alleen op het hout vast zit maar op het frame van de boot zelf ik heb er een foto bij gedaan met twee blauwen lijnen zo dat je kan zien waar de waterlijn is. mijn vraag is kan dit??

Afbeelding
bull

ligplaats:
info:

Re: diepte van mijn motor ??

Berichtdoor stefan » 26 Mei 2014, 07:21

Qua hoogte kan dat prima zo! hoe dieper de staart onder water steekt des te minder hij in golfslag boven water komt of lucht hapt.
Zou wel nog wat aan de trim doen; motor staart zo loodrecht mogelijk t.o.v. de water spiegel zodat de stuwkracht zoveel als mogelijk naar achteren is gericht ipv naar boven of naar beneden...

Hoe de bevestiging nu op de spiegel zit kunnen we niet zien op deze foto.
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor bull » 26 Mei 2014, 07:49

bedankt voor je reactie, ben blij dat het zo kan ik dacht zelf dat die de diep in het water hing.

ik zal nog een foto maken van de situatie hoe het nu vast zit
bull

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 26 Mei 2014, 09:19

Vanuit de gegeven informatie denk ik dat de motor goed zit.
Belangrijk in deze zijn:
-houten plaat aan de buitenzijde zodat de ribbels in de ophanging zich in het hout kunnen vastzetten.
-cavitatieplaat van de motor gelijk of onder het bodemvlak.
-Knevels tegen iets stroefs vastzetten. Rubber is te zacht en zal geen effect hebben op trillen.
-Het stroeve drukplaatje (geribbelt aluninium meestal) waartegen je de knevels draait moet vast zitten aan de spiegel om verschuiven te voorkomen.
-moter recht aftrimmen.
-Eventueel motor borgen met bouten door de spiegel, ook belemmering voor diefstal.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Wolf1 » 26 Mei 2014, 09:52

Motor tijdens vol vermogen varen loodrecht op de waterlijn en cavitatie plaat aan de staart van de BB-motor net onder het vlak !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor bull » 26 Mei 2014, 15:36

bedankt voor jullie reactie, zoals je op de foto kan zien zit de water lijn een paar centimeter onder het scharnier van het draai punt maar als ik in de boot stap kom het scharnier onder water kan dat kwaad of maak dat niet uit. graag hoor ik van jullie je mening

Afbeelding
bull

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 26 Mei 2014, 17:35

Geen probleem, hoe dieper hoe beter, verwacht nml niet dat deze schuit in plane gaat komen, dan is de situatie die Wolf schetst van belang, bij een zoals in dit geval waterverplaatser mag hij zo diep mogelijk hangen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor bull » 26 Mei 2014, 20:34

oke' hoe dieper hoe beter dat wist ik niet ik dacht dat het scharnier punt van het draai gedeelte niet onder water mocht komen.

bedankt voor alle reactie ben weer een hoop wijzer geworden :lol: :lol:
bull

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 26 Mei 2014, 21:07

Niet helemaal mee eens.
Hoe dieper, hoe gemakkelijker er bij golfbewegingen water aangezogen kan worden.
Als dat scheepje met een zo laag mogelijk geplaatste motor tussen de beroepsvaart verdaagt gaat het mis.

In de basis moet het schroefwater mooi weggezet worden door een goede aanstroom en in de achteruit moet het schroefwater geen berg gaan opbouwen tegen de achterspiegel.
Zo hebben we eens een 7 meter boot (15 hp Suzuki) die slecht voer en achteruit ongeveer niks deed voorzien van een trimvlak (vrij nauw passend rondom de staart) en dat maakte er een heel andere boot van.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Terug naar Outboard motoren