Ja, dat mag zomaar. Dat is geen smaad, want in de Wet staat klip en klaar dat jaarcijfers van een bv, dus in feite de bedrijfsresultaten, openbaar zijn. Ook de rechtspraak in Nederland is -gelukkig- openbaar, dus dat geldt ook voor uitspraken en zittingen bij faillissementen.
Je gunt het niemand, en zeker Ton niet, maar hier ligt de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de ondernemer. Om zomaar weer even te concluderen dat het de schuld is van de banken en Den Haag is mij veel te gemakkelijk en te onderbuikerig.
Er werd gewoon te weinig winst gemaakt. Ik zie ook dat er bij een netto omzet van nog geen 1,2 miljoen in 2012 nog 12 man op de loonlijst stonden. Dan kun je het met die onder druk staande marges natuurlijk gewoon schudden. En dan kun je wel willen aankloppen bij banken voor een voorschotlening, of voor 6 man werktijdverkorting (op kosten van de belastingbetaler) aanvragen, maar als je moet vaststellen dat het eigen vermogen structureel negatief is, en het bedrijf met de behaalde omzetten dus geen winst kan maken, dan moet je je als bank en UWV afvragen: voorschot waarop? Werktijdverkorting voor hoe lang? Dan houdt het een keer op.
Dat het eind van de crisis in zicht is, staat hier buiten. Er was geen duidelijke aanwijzing, laat staan garantie, dat het bedrijf weer zou opkrabbelen. De doorstart kwam te laat, en was als ultieme reddingspoging te ondoorzichtig.
Of die (gedwongen?) omzetting van ABN-AMRO naar Deutsche Bank daar wat mee te maken heeft kan ik zo niet inschatten, maar dat lijkt me van niet. Dat is namelijk niet van invloed op het bedrijfsresultaat op zich.
Jammer, jammer, jammer, want met de kwaliteit van de geleverde diensten zat het wel snor. Het zat 'm echt in de topzware bedrijfsvoering en de negatieve balans. Maar dat is nog geen reden om op te roepen tot een volksoproer!

Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido