Jan Huibers schreef:Ik heb er eerlijk gezegt nog nooit iets van gehoord dat een bliksem echt inslaat op een schip
quichot schreef:Ik heb een keer de bliksem in de mast gehad, in Frankrijk, aan het eind van een drukkend hete dag. Inktzwarte hemel, griezelige windstilte ineens, je kent het wel; echt zo'n naderende zomerstorm. En toen brak de hel los. Rukwinden en hagelstenen als pingpongballen.
En toen een verblindende flits en een enorm schelle knal, exact op hetzelfde moment. We voelden een dreun, dat was alles. Geen brand, geen schade, niks. Beetje wit om de neus, dat wel. Alleen het transistorradiootje in de vensterbank deed het niet meer. Eerst dacht ik dat 'ie stuk was, maar het bleek dat de batterijtjes in één klap (letterlijk) leeg waren getrokken.
quichot schreef:Ja, daar zeg je zoiets! Het is een stalen schip, met een stalen laadmastje. Een kooi van Faraday dus. Maar daardoor was het natuurlijk ook een aantrekkelijk hapje voor meneer bliksem. Een polyester scheepje met houten mast had hij misschien wel links laten liggen.
Ik heb wel iedereen gesommeerd (de schipper is per slot de baas) onderdeks te gaan. Weg uit het houten stuurhutje dus. Maar de apparatuur daar bleef gespaard.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers