Aan de bar

algemene discussies

Re: Aan de bar

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:29

Bericht door Jan Huibers » vr 05 okt 2012, 22:12

Ik zit hier lekker op de bank, iPad op schoot te forum-en. 22,5 graden in huis... en gewoon gratis jongens!! :D

In de zomerstorm vorig jaar lag heel Leerdam vol met over de weg gewaaide bomen en ondanks dat ik niet bij de brandweer zit of er iets mee te maken had heb ik mezelf toen gemeld bij de kazerne met mijn beide motorzagen ect. Ik werdt gelijk op pad gestuurd met een brandweerman en gingen melding na melding af om de wegen weer vrij te zagen. Als dank daarvoor mocht ik hout halen zoveel ik wilde. En heb nu 8 kuub kurkdroog essenhout in de schuur liggen.

Normaal koop ik voor een paar centen een stel bomen van Staatsbosbeheer die weg moeten.. Dan maak ik me een zaterdagje driftig en heb ik weer voor 2 jaar genoeg!!
Zolang als ik in Leerdam woon gebruik ik geen gas voor verwarming maar enkel voor om te douchen

2011 198 kuub gas
2010 181 kuub gas

Je kunt je voorstellen dat ik nu dubbel zit te genieten nu me kacheltje weer brandt :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Klaas » 18 Jan 2014, 13:30

Bericht door klaas » za 06 okt 2012, 07:50

hahaha je doucht wel veel hoor met zovel gas hahahaha,
maar gelijk heb je hoor, lijkt me heerlijk.
rood wijntje of speciaal trippel biertje er bij.
lijkt wel vakantie. proost :D
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:30

Bericht door Jan Huibers » za 06 okt 2012, 10:50

Een gemiddeld huishouden met kinderen gebruikt 1600 tot 1800 kuub gas per jaar Klaas...

En ik laat het spulletje wel afentoe draaien... Volledige stilstand lijkt me niet best... Gaat de vloerverwarmingspomp vast zitten ect.

Ik ben aant sparen voor een nieuwe hout-cv kachel.. Inbouw dan... Die heeft zelf een reservoir van 80 liter water.. Neem ik een te grote kachel, denk 30 KW en dan een geisoleerd buffervat op zolder van 500 ltr. Warmtewisselaar erin voor tapwater, sluit ik daar me wasmachine op aan en voor douchewater..

Kost alleen 6500 euro (zucht)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor antonh » 18 Jan 2014, 13:30

Bericht door antonh » za 06 okt 2012, 11:11

Jan Huibers schreef:
Een gemiddeld huishouden met kinderen gebruikt 1600 tot 1800 kuub gas per jaar Klaas...
(zucht)

Dat is wel erg weinig gebruik van gas per jaar.
Gemiddeld zal wel hoger liggen.
Ik heb al jaren rond de 2600 m3
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor henkvd » 18 Jan 2014, 13:31

Bericht door henkvd » za 06 okt 2012, 11:58

1600 kub is voor een rijtjes huis goed haalbaar mits de woning voorzien is van een wat modernere ketel en redelijk geïsoleerd.
Veel zou afhangen van het stook gedrag, alleen 's avonds gaat dat wel lukken, hele dagen thuis met de kachel aan wordt dat erg lastig, het is maar net hoe je vergelijkt.

Jan je hebt een zuinige ketel, 6 kub per week gaat hier in de zomerdag er gemiddeld doorheen, dat is dan al ruim 300 als je het omzet naar een jaar, als er niet gestookt zou worden, jaarverbruik is 2200 kub, hoekwoning met weinig hulp van de buren,.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 18 Jan 2014, 13:31

Bericht door Bejakruiser » za 06 okt 2012, 12:28

Jan Huibers schreef:

En ik laat het spulletje wel afentoe draaien... Volledige stilstand lijkt me niet best... Gaat de vloerverwarmingspomp vast zitten ect.

Ik ben aant sparen voor een nieuwe hout-cv kachel.. Inbouw dan... Die heeft zelf een reservoir van 80 liter water.. Neem ik een te grote kachel, denk 30 KW en dan een geisoleerd buffervat op zolder van 500 ltr. Warmtewisselaar erin voor tapwater, sluit ik daar me wasmachine op aan en voor douchewater..

30 kW is veel te groot voor een normaal huis, die zal dan altijd getemperd moeten worden met een hoop kwalm en rook ten gevolge.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:31

Bericht door Jan Huibers » za 06 okt 2012, 12:44

Ik weet het Bejakruiser... Ik zal het beter uitleggen waarom te groot...

Met een houtkachel van 30KW heb je 580 ltr water in 1 avond stoken op 90/120 graden (ervan uitgaande dat het bufferwater niet volledig afgekoeld is...

Met het bufferwater zelf wil ik de vloerverwarming laten draaien en 1e en 2e verdieping de radiatoren zodat het wanneer er geen vuur gestookt wordt het huis ook warm blijft..

In het buffervat op zolder zit dan ook een warmtewisselaar om tapwater te verwarmen, dat is voor de wasmachine (die draait 's nachts) en voor douchen (dat doe ik altijd vlak voor ik naar bed ga) dat is al bijelkaar een hoop warmtevraag.

Dan moet er nog genoeg warmte inzitten om de volgende dag het spul warm te houden want de volgende avond wordt de kachel pas weer aangestoken... Dit moet dus allemaal kunnen met alleen 's avonds de kachel te stoken!!

En zoiets werkt als een spoortrein, mijn neef heeft een zelfmodulerende hoogrendementskachel in de schuur staan (die zijn zo lelijk, die wil je niet eens in je bijkeuken ofzo) daarnaast staat een buffervat van 1000 liter en die steekt de kachel 1x in de 2/3 dagen aan, dan gaat er meteen een kruiwagen vol in en hoef je er niet meer naar om te kijken...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:33

Bericht door Jan Huibers » za 06 okt 2012, 13:00

Anton, ik ging als ik jou was per direct een houtcv systeempje aanschaffen!!! Wat een berg gas zeg!! :o

http://www.houtcvketels.nl/c-402111/wel ... ketels-nl/

Dit is een goede leverantier..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor antonh » 18 Jan 2014, 13:33

Bericht door antonh » za 06 okt 2012, 14:17

Jan Huibers schreef:

Jan,
voordat ik die € 6500,-- verstookt heb aan hout ben ik een paar jaar verder.
Ik vindt zelf dat wij niet duur uit zijn met het gas.
En wij douchen ook gewoon wanneer we willen en de dochter gaat gewoon in bad.
En mensen met houtkachels zeggen altijd dat ze zo goedkoop uit zijn.
maar vergeten hun ketting zaag, kloofmachine, aanhangwagen om het hout te halen.
Het hout kopen en al dat werk wat ze er mee hebben.
Kijk eens hoeveel uren daar in gaan zitten met dat werk.
Nee laat me dan in mijn huis, vrijstaand, maar lekker aangenaam zitten.
In plaats van al dat werk met die milieu onvriendelijke houtkachels.

Ik lees net op teletekst dat de mensen in België met zonne panelen € 200,00 zouden moeten betalen, jaarlijks, voor het gebruik van het gebruik van het stroom netwerk.
En de motivatie is dat ze stroom gebruiken maar ook leveren.
Snap eigenlijk niet dat de Nederlandse regering nog niet op dit idee gekomen is.
Hoe minder energie je gebruikt hoe meer het gaat kosten.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor Klaas » 18 Jan 2014, 13:33

Bericht door klaas » za 06 okt 2012, 17:57

ik bedoelde het niet als dat je echt veel gebruikt hoor was een grapje, maar dat ter zeide.
sterker nog, het gaat zelfs in nederland al over het feit dat men geld wil ontvangen van mense met zonne energie, de staat loopt nl inkomsten mis door dat men minder energie kosten heeft en dus minder belasting inkomsten voor de staat.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat