Aan de bar

algemene discussies

Re: Aan de bar

Berichtdoor antonh » 18 Jan 2014, 13:17

Bericht door antonh » di 04 sep 2012, 10:02

Wat heeft het voor zin om vragen over de techniek in te voeren?
Nu hebben ze al heel domme vragen met een verkeerd antwoordt.

De vraag was.
Hoe stop je de motor?
1 via de stop knop.
2 via de stopknop en sleutel.
3 via de sleutel.

Het "goede" antwoordt is 1 volgens het les boek!
Dit klopt dus niet!
Bij deze vraag staat geen antwoordt wat je kunt kiezen want er wordt niet vermeld wat voor motor je hebt.
Als ik een benzine motor heb stop ik via het omdraaien van de contact sleutel.
En als je dus 3 als goed antwoordt op het examen aangaf had je de vraag fout beantwoordt.
Ik kwam er vorig jaar achter met het maken van de proefexamens.
En kreeg deze vraag ook op examen en dus maar "foutief" beantwoordt.
Ik had mijn vaarbewijs meteen de eerste maal gehaald, maar als ik hoorde wat het slagings percentage de eerste maal is.
Zeer bedroevend.
Men kijkt er van af de kantlijn erg makkelijk tegen aan.
Ik vindt het niet makkelijk en de ouderen praten vaak wat makkelijk over de regels als je ze hoort praten.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor quichot » 18 Jan 2014, 13:17

Bericht door quichot » di 04 sep 2012, 11:11

R.C.Grootveld schreef:
Als ze in lijn met omliggende landen willen komen, denk ik dat ze zich beter eerst in kunnen zetten voor een algemene VB plicht.
Maar dat is een hele andere discussie ....

Hé! Dat hoor ik voor het eerst! :D :D :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor quichot » 18 Jan 2014, 13:18

Bericht door quichot » di 04 sep 2012, 11:14

antonh schreef:
Wat heeft het voor zin om vragen over de techniek in te voeren?
Nu hebben ze al heel domme vragen met een verkeerd antwoordt.

De vraag was.
Hoe stop je de motor?
1 via de stop knop.
2 via de stopknop en sleutel.
3 via de sleutel.

Gôh, dat wist ik niet. Ik duw altijd een schroevendraaier in de starterkrans! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 13:18

Berichtdoor vuuren1 » di 04 sep 2012, 21:14

quichot schreef:
@Hans, zijn de gevolgen van een stilgevallen machine a/b van een 300.000-tonner bij Hoek van Holland niet een ietsiepietsie ingrijpender dan bij een jachtje op de Westeinder? ;)

In feite zou de leeftijd er niet toe moeten doen. Je kunt niemand, dus ook geen bejaarden, uitsluiten op basis van hun wat mindere inschattingsvermogen. Ook dat maakt nou eenmaal deel uit van het totale verkeersplaatje. Iedereen moet te allen tijde rekening houden met minder handige schippers/chauffeurs.
Nergens staat in de wet dat alleen professionals de (water)weg op mogen. Het is dan ook dieptreurig dat met name veel automobilisten volkomen ten onrechte prat gaan op hun 'sportieve' rijstijl, en afgeven op sufferds die zich netjes met de voorgeschreven snelheid van A naar B begeven.

Ik wilde aangeven dat een vaarbewijs waar je verder niks mee doet langzaamaan waardeloos wordt..
Net zoals een bejaarde autobestuurder die 300 km per jaar rijdt en toch trots is op zijn 60 jaar geleden gehaalde rijbewijs (dat rijbewijs was in die tijd meteen goed voor alles wat wielen had, ofwel alle categorieën..)
Ik meen dat hij het vrachtwagen gedeelte heeft ingeleverd i.v.m. bepaalde keuringen of eisen, de rest staat er nog steeds op.

Zelf zou ik morgen op een vaarbewijsexamen ook zakken omdat ik het niet heb bijgehouden.
Daarnaast heb ik ook nog diverse zeevaartdiploma's op de stapel liggen en qua kennis op bepaalde onderdelen gewoon waardeloos zijn geworden.

Mijn conclusie is simpel: Een diploma is een diploma maar in de praktijk zwakt kennis af en dan heb je nog steeds -een diploma-.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:18

Bericht door Jan Huibers » di 04 sep 2012, 22:17

Hans, dus diegenen met een vaarbewijs zouden eigenlijk op regelmatige basis (verplicht) moeten bijscholen???

En ik rij al een paar jaar meer dan 300 km per dag met de lesauto, en dan zitten er mensen achter het stuur die NIET kunnen rijden, soms nergens naar kijken en regelmatig kamikazepogingen ondernemen.... En ik heb de auto nog altijd kras en deukvrij kunnen houden (klopt af op eikenhout) en daar ben ik niet trots op maar dat lijkt me de normaalste zaak van de wereld, als je maar blijft opletten en de oogjes openhoudt..

Maar het blijft een vreemde zaak dat mensen zich tegenwoordig overal voor regelmatig laten bijscholen.... Is allemaal niet erg... Maar roep eens dat je vindt dat iedereen zich op regelmatige basis zou moeten bijscholen voor zaken die er echt toe doen zoals hunrijbewijs (of vaarbewijs)... Dan dondert iedereen over je heen...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor BB motor » 18 Jan 2014, 13:19

Bericht door BB motor » di 04 sep 2012, 22:20

Jan dan even een gewetens vraag, hoe snel is een leerling die geslaagd is al je onderricht vergeten ?
BB motor

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:19

Bericht door Jan Huibers » di 04 sep 2012, 22:33

Tijdens het lessen moeten leerlingen VOOR ze richting aangeven kijken in de binnenspiegel, buitenspiegel en dodehoek, dan knipperlicht aan en weer kijken in de binnenspiegel, buitenspiegel en dodehoek....

Ik denk dat mijn ex-leerlingen die eerste keer kijken, dus voor het knipperen al snel laten varen... En dat de bordenkennis al snel wegzakt en zich beperkt tot de meest gebruikte borden. Verder rijden de meesten nog wel zoals ik het hun geleerd heb hoor ik zo her en der van broertjes of neefjes of weetiketwat..

De dingen die je blijft doen en herhalen blijven wel hangen.... Maar de theoretische kennis zakt al snel weg...

Wie hier kan bijv zo uit zijn hoofd roepen wat de minimale profieldiepte van de banden mag zijn??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:19

Bericht door Jan Huibers » di 04 sep 2012, 22:40

Ander voorbeeld: kwam pas zijdelings te sprake in een ander topic...

Meesten (oude garde) weten niet eens dat een zeiler niet altijd voorrang heeft als die onder zeil vaart... Als ik bijv uiterst stuurboord wal vaart moet iedereen, zeilers en zelfs beroepsvaart mij gewoon altijd voorrang verlenen..
Kan gekke situatie opleveren tussen mensen die dat wel weten en mensen die dat niet weten....

Op het water spreken we niet van het voorrang hebben maar over het voorrang verlenen!

**aanvulling: uiteraard is het het belangrijkst goed zeemanschap in de praktijk te brengen en aanvaringen en/of gevaarlijke situatie's altijd te voorkomen..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 13:20

Bericht door vuuren1 » di 04 sep 2012, 22:41

1,6 mm voor de APK.
O ja, adviespunt is vanaf 2,5 mm.

Verder:
Men vergeet de theorie al snel, je geeft zelf al antwoord op die stelling.
Ik kijk nog steeds volgens de instructie in mijn (auto) spiegels omdat ik anders gegarandeerd een keer de fout in zal gaan.
Daarnaast draai ik mijn nek ook zoals het mij geleerd is.
Je moet op de weg immers ook rekening houden met aso's, zondagsrijders, kneuzen en bejaarden.

Mijn autootje heeft aan iedere kant een spiegel met een dode hoek gedeelte, dat is wel erg handig!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:21

Bericht door Jan Huibers » di 04 sep 2012, 22:55

Jah ik had van jou haast niet anders verwacht Hans...

Maar wat ik bedoel is duidelijk... De theorie zakt het snelst weg... Als je dan in een situatie komt dat je dat toch nodig zou moeten hebben kun je soms gekke dingen krijgen..

Zo en nu ga ik eerst lekker in bad liggen :D past dat?? Jaah als ik me benen opvouw wel jah ;)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat