Aan de bar

algemene discussies

Re: Aan de bar

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 12:16

Bericht door Jan Huibers » vr 17 aug 2012, 21:51

Degenen die dit weekend niet op hun boot zitten zonder enorm goede reden kan zijn boot beter laten afborrelen!!! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor henkvd » 18 Jan 2014, 12:17

Bericht door fred » vr 17 aug 2012, 22:10

Morgen vroeg uit de veren,eerst met de hond naar het strand is hij voor de rest van de dag lekker rustig.dan naar de boot varen via de Kaag,joppe, oude rijn naar de hemme op de brasememeer.Daar een hapje eten steken daarna de brasememeer over langs oude wetering,ringvaart,kagerplassen terug naar de ligplaats in Warmond waar we overnachten,Zondag gaan we richting uithoorn.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Klaas » 18 Jan 2014, 12:17

Bericht door klaas » za 18 aug 2012, 10:02

gisteren afgevaren, nu bivakeren op robbenoo[*]rdbos, heerlijk rustig,kinderen kunnen heerlijk rennen en spelen. Zwemmen en vissen. Duspapa mama heerlijk genieten. 8-)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor laserdevil » 18 Jan 2014, 12:17

Bericht door Laserdevil. » za 18 aug 2012, 11:20

K**te...
Vakantie vandaag begonnen voor 3 weken en is al in het water gevallen.
Mijn vrouw is 3 weken geleden geopereerd , en mag nu helemaal niks.
Gelukkig is dat goed afgelopen.
We zouden naar het veerse meer en de grevelingen gaan.
Ik durf het niet aan , want als ik een beroep op haar zou moeten doen , dan sta ik er alleen voor.
Ik bedoel , het meeste kan ik alleen , maar als er een flinke bries komt en je moet aanleggen of in de sluis , dan is het toch fijn als je je maatje bij de hand hebt.
Naja , bij ons is ook nog water , dus gaan we in asselt liggen dat is een half uurtje varen van ons zonder sluis of wat dan ook.
Anker uit en dan niks doen.
Volgend jaar beter :cry:
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 12:17

Bericht door vuuren1 » za 18 aug 2012, 21:33

Laser,

Vaak kun je met wat slimme voorbereidingen heel goed alleen varen.
Ik zal niet de enige zijn die alleen op stap gaat met de boot zonder te letten op vaargebied, sluizen etc.
Daarvoor heb je bv geen boegschroef nodig.

Jan,

Ik ben blij dat ik met deze temperaturen gewoon thuis ben...
De zon op je scheepje zorgt voor binnentemperaturen die tussen de 35 en 38 graden liggen en dat is niet echt comfortabel.
Op dit moment is de buitentemperatuur nog behoorlijk hoog en is de kans op afkoeling klein.

Mijn eerste boot was dik geïsoleerd en die koelde dus heel slecht af omdat die warmte werd vastgehouden.
De huidige boot is heel anders geïsoleerd en daar zet ik binnen 1 minuut een (op maat) ventilator in het dakluik die 2 kanten op kan draaien en hard en zacht kan draaien.
In de avond gaat hij op inblaasstand -storm- en in de nacht heel zachtjes (boven het bed).
Ik heb bij de aanbouw airco overwogen maar dat kost teveel elektrische energie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 18 Jan 2014, 12:18

Bericht door quichot » zo 19 aug 2012, 09:10

Helemaal los van het ontberen van een bemanningslid lijkt het me geen straf om in jouw regio lekker eens een tijdje achter de spijker te liggen. Wel is het zaak om de zon van dek te houden, anders eindigen jullie als stokvissen!

Maar Hans heeft een punt: eigenlijk zou je onder alle omstandigheden in staat moeten zijn om single handed te varen. Ik kan je sterk aanraden om het te proberen, want ik weet zeker dat je het zonder een bijdehandje ook redt, en vooral, dat je het leuk gaat vinden! Want dat is waar het bij varen op aankomt.
Algemeen, bij iedere aanstaande manoeuvre, in iedere situatie: hoe staat de wind, is er stroom en zo ja van waar naar waar, wordt het bak- of stuurboord en hoe draait mijn schroef ivm wielwerking etc. etc.
Dan: wat voor traject ga ik bevaren. Klinkt misschien gek, maar ga eerst naar de plee! Plassen is minder een probleem, ik zet altijd een putsje klaar ingeval buiten plassen genant zou zijn. Maak vooraf broodjes en koffie klaar. EN VERTROUW OP JEZELF!
Ik vaar al zo lang in m'n eentje dat ik dat inmiddels allemaal volstrekt automatisch doe. Plezierige bijkomstigheid voor mijn vrouw is dat ze, ook al is ze wél aan boord, gewoon kan uitslapen, en overdag lekker kan blijven zitten met een boekje. En áls ze me wil helpen, want dat wil ze soms, laat ik haar sturen en doe zelf de touwtjes. Dat werkt prima!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Arthur » 18 Jan 2014, 12:18

Bericht door Arthur » zo 19 aug 2012, 10:09

@quichot, jou laatste zin komt mij wel bekend voor, toen we nog met een ijselmeerkotter de wateren onveilig maakten wou mijn vrouw altijd aan het roer, ze klaagde altijd dat ik als een dronken schipper voer als ze weer eens naar achteren keek en de slinger in het kielzog zag, dus ik had toen al een luize leven.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur

ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Bericht door quichot » zo 19 aug 2012, 11:08

Ik moet zeggen dat ze het er aardig van afbrengt. Daar draait ze haar hand niet voor om, maar heeft inmiddels dan ook al meer dan 30 jaar ervaring. Als ze de sluis invaart gebruiken we een rock solid gebarentaal. Lange stukken achtereen vaart ze ook, soms ter aflossing zodat ik ook eens lekker kan gaan zitten met een boekje, soms omdat ik dan een stukje schilderwerk kan afmaken. Maar het is bekend van IJsselmeerkottertjes dat die op smal water lastig op een strakke koers te houden zijn!

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 12:18

Bericht door vuuren1 » zo 19 aug 2012, 20:24

Ik vaar vaker alleen.
Best uitdagend om op jezelf aangewezen te zijn, wel moet je weten wat de gedragingen van je boot zijn (zoals quichot schrijft).
Hulpmiddelen zoals een boeg- en hekschroef zijn geweldig maar zonder kan het ook prima.

Vooraf wat meereinden aan de bolders zetten en over het dek richting stuurstand laten lopen is ook erg handig.
Ik heb een boeisel waar ze achter blijven liggen, met een vlak dek moet je zorgen dat ze niet in het water vallen.
Fenders bedien je ook met lijntjes die aan de onderkant zijn vastgemaakt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Bericht door quichot » ma 20 aug 2012, 07:57

Je draden moeten idd voor het grijpen liggen.

Bij solo varen komt het sowieso aan op anticiperen. Het halve werk, zo niet meer. Maak er een gewoonte van alles om je heen te registreren dat van belang kan zijn, dan kan er eigenlijk al niets meer serieus mis gaan.
Kies bij het binnenvaren van de sluis al een kant (tenzij je die krijgt toegewezen), kies vervolgens waar je precies wilt liggen (wel netjes aansluiten achter je voorganger, of zoveel mogelijk voorin, natuurlijk!), en kies in dat stadium tevens al de bolder of klamp waaraan je als eerste gaat vastmaken, al is het maar tijdelijk, en wijk niet meer van dat plan af! Daarmee maak je het voor anderen, maar bovenal voor jezelf duidelijk wat er te gebeuren staat.
En laat je nooit (echt nooit!) door beste stuurlui aan de wal verleiden het alsnog anders te doen. Een draad aanpakken is vriendelijk bedoeld en kan bij dwarswind als geroepen komen, wees ook niet te trots om die hulp te weigeren, maar jij, en niemand anders dan jij, bepaalt op welke bolder die moet worden belegd. Wees daar vasthoudend in, als het moet op het onvriendelijke af.

Hang tevoren fenders (ikzelf zweer bij wrijfhoutjes, die kaatsen niet) buiten, maar laat je in dit stadium daardoor verder niet afleiden.

Het kan noodzakelijk zijn dat je in je eentje twee draden moet laten slippen (heel vaak is één draad midscheeps genoeg). Zorg er dan voor dat de walbolders minstens 3 a 4 meter voor of voorbij je scheepsbolders zitten, en houd ruimte op de draden. Dan heb je altijd voldoende respijt om heen en weer te kunnen lopen.

Hup! gaan met die banaan!

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639