Jaren later.......

algemene discussies

Re: Jaren later.......

Berichtdoor pleziervaarder » 13 Jan 2014, 22:21

Bericht door pleziervaarder » ma 29 jul 2013, 00:38

Voor de meeste verenigingshavens is het geen haalbare kaart te investeren in een afzuigstation. De kosten voor aanschaf zijn al € 50000,00 + en dan komt nog het onderhoud.
Wat ik van de waterpolitie heb begrepen (houdt me te goede) is dat het lozingsverbod is bijgesteld en dat er weer geloosd mag worden op stromend! water.

Maar nu de andere zijde, en waarschijnlijk trap ik nu tegen wat schenen aan, alle maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen om het oppervlaktewater schoner te krijgen (volledig of deels effectief) hebben er ook toe geleid dat de algen en wieren een walhalla hebben en bepaalde vissoorten verdwenen zijn.
Ik zie liever ook niet de drollen in de haven of het zwemwater drijven maar ben wel van mening dat er, zoals wel vaker in Nederland gebeurd, volledig naar de andere zijde van de weegschaal wordt doorgeslagen.
pleziervaarder

ligplaats: IJsselmuiden
info:

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 22:21

Bericht door quichot » ma 29 jul 2013, 08:10

Of dat wetenschappelijk kan worden onderbouwd betwijfel ik, maar @pleziervaarder heeft in zoverre een punt, dat je je moet afvragen of zero tolerance nou echt overal geboden is. Oppervlaktewater heeft in principe voldoende reinigend vermogen om niet al te grote concentraties zelf op te ruimen.
Waarom zou je het verbod dan niet beperken tot plekken waar dat zowel logisch als haalbaar is, zoals op drukbezochte dagrecreatiestekken en jachthavens?
Meer algemeen is ongeloofwaardigheid van regelgeving een bekende oorzaak van overtreding ervan. Geen zinnig mens wacht voor een rood voetgangerslicht 's nachts op een verlaten bedrijvenpark.
En maak het niet te ingewikkeld, te mechanisch en teveel toegespitst op één dwingend systeem. Houd het simpel en geloofwaardig, dat stimuleert de bereidwilligheid eraan mee te doen. Geef bijv. op drukke plekken en in jachthavens handig afsluitbare opvangzakken uit voor een paar euro p/st en zet een container neer waarin je volle zakken kunt dumpen. Op ankerplaatsen, waar je niet aan de wal kunt komen, kun je die op bijv. op een dekschuit zetten. Niks mechanisch, niks wat stuk kan, niks wat afhankelijk is van nutsaansluitingen, kortom, niks wat alleen maar geld kost, kapot kan, en niets wezenlijks bijdraagt. En reken maar dat er dan voldoende sociale controle ontstaat om lozers zich op z'n minst ongemakkelijk te laten voelen.
Volle containers kunnen simpel worden afgevoerd, waarmee de noodzaak vervalt een afgiftepunt op het riool aan te sluiten, in het huidige systeem één van de voornaamste struikelblokken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Jan Huibers » 13 Jan 2014, 22:21

Bericht door Jan Huibers » ma 29 jul 2013, 15:08

Ik kan het verkeerd hebben dus corrigeer me als ik het fout heb, maar de beroepsvaart mag de vuilwatertank wel lozen op stromend oppervlaktewater heb ik altijd begrepen. Dus om die schokkende oppervlaktewater verontreiniging aan te pakken moet men daar ook een oplossing voor verzinnen en uitvoeren. Die mensen zitten 24/7 op het water met alle uitwerpselen van dien. Dan zijn de poepies van de gemiddelde watersporter die afentoe een weekendje op weekje aan boord zit een druppel (of poepie)op de gloeiende plaat...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor pleziervaarder » 13 Jan 2014, 22:21

Bericht door pleziervaarder » ma 29 jul 2013, 15:52

Voor de beroepsvaart is er allang een oplossing. Ik weet van het bunkerstation hier bij ons dat zij een afzuigmogelijkheid hebben op hun bunkerschepen (vergelijk het maar met een mesttank achter een trekker) daarmee kunnen ze langszij varend de opslagtank leeg zuigen.
Hetzelfde systeem hanteren we op de haven. Omdat er geen mogelijkheid is om een aansluiting op het riool te realiseren hebben we voor het toiletgebouw een drijvend opslagponton laten bouwen. Zodra deze vol is komt er een loonbedrijf die hem leegzuigt. Dit gebeurd vanaf de dijk met een slanglengte 60 meter en 6 meter omhoog.
pleziervaarder

ligplaats: IJsselmuiden
info:

Berichtdoor laserdevil » 13 Jan 2014, 22:21

Bericht door Laserdevil. » ma 29 jul 2013, 17:51

Pleziervaarder,
Dat systeem hebben we ook in onze haven.
Maar als de loonwerker niet komt pompen hebben we toch een probleem.
Hij kan niet altijd , terwijl wij het royaal van te voren aanmelden.
De mensen moeten toch naar het toilet en met iedere spoelbeurt gaat er dan weer wat via de overloop de maas in.
We zijn ook van plan om een grotere tank te plaatsen , zodat we wat meer buffer hebben.
Het mooiste zou natuurlijk zijn op het riool met een pompinstallatie.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Popeye » 13 Jan 2014, 22:22

Bericht door Popeye » ma 29 jul 2013, 19:06

Jan Huibers schreef:
Dan zijn de poepies van de gemiddelde watersporter die afentoe een weekendje op weekje aan boord zit een druppel (of poepie)op de gloeiende plaat...

Daar komen dan natuurlijk nog wel de drollen van onze Twan (hond) bij waarvan ik er net weer een in de Hoogeveense vaart gekieperd heb (voordat de eksters de keutel uit elkaar pikken), en de viezigheid uit de groene containers die hier op de rand van het kanaal schoongespoeld worden. Het schijnen allemaal voedingsstoffen te zijn waar vissen het dan weer goed op doen. Daarom zitten er waarschijnlijk ook vaak vissers bij de afvoer van de rioolzuiveringsinstallatie bij Echten.
Voordat ik zelf voer had ik al eens gelezen dat eenden ook aan dat soort recycling doen. Op onze derde tocht - het was 2006 - lagen we voor Echtenerbrug. Mijn ega was even naar de winkel, en voor mij was dat een mooie gelegenheid om even rustig "uit de broek te gaan". Daar zat ik buiten in de kuip van na te genieten, toen ik ineens wat in het water zag drijven wat ik net was kwijtgeraakt. Voor dat goed en wel tot me doordrong had een eend er zich al over ontfermd en was het verdwenen. Hopelijk had die eend ook een vuilwatertank, alhoewel die toen nog niet verplicht was.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jan 2014, 22:22

Bericht door vuuren1 » ma 29 jul 2013, 20:52

De watersportactiviteiten nemen als gevolg van de crisis af, de uitstoot van fecaliën dus ook.

Honden en katten schijten ons hele land dagelijks en het hele jaar rond onder en daar hoor ik nooit iets over...
Ja, papieren regeltjes en geen handhaving (als ik een politieagent zie maak ik er een foto van, dan weet ik later misschien nog hoe die gasten er uit zien ;) )
Ofwel je ziet geen blauw op straat (Citaat politiewoordvoerder: Wees blij, heeft in uw wijk geen prioriteit omdat er weinig problemen zijn...)

Een vuilwater opvang aan boord is niet verplicht, het lozen wel.
Dus moet men je op heterdaad betrappen en dat zal niet meevallen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 13 Jan 2014, 22:22

Bericht door Jan Huibers » ma 29 jul 2013, 21:55

Het zou mij logischer lijken als zaken als afwaswater en douchewater niet geloosd zouden mogen worden en water met enkel organische afvalstoffen wel... Met het laatste weten de bacterieen die in het water zitten (als dat tenminste gezond is) wel raad mee... Terwijl de dreft in afwaswater en mijn Axe shampoo (ik ga voor het Axe-effect :lol: ) daar juist geen goed aan doen... Mischien......

Boerenverstand dit.... Waarschijnlijk heb ik het mis want onderzoekers met een goed salaris die er voor doorgeleerd hebben zeggen blijkbaar anders.... Maar ik vindt het vreemd...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 22:23

Bericht door quichot » di 30 jul 2013, 08:40

@Jan, het gaat niet om boerenverstand, het gaat om de haalbaarheid.
Je moet wel zo'n beetje in een tankschip rondvaren wil je ook nog 's je douche- kook- spoel- en waswater opslaan. Daarbij speelt ook een rol dat de meeste schoonmaakmiddelen tegenwoordig biologisch afbreekbaar zijn.

@pleziervaarder, leuk natuurlijk dat sommige bunkerstations als service voor hun klanten, die toch vlot per tankbeurt 10.000 euro aftikken, in ene moeite door ook bereid zijn hun drollen in te nemen, maar een structurele oplossing is dat natuurlijk niet. Wie geen klant is kan het schudden.
Ik wil die gezichten wel eens zien als ik langszij kom om de beerput te legen, afgewerkte olie af te geven, de drinkwaterslang erin te hangen en dan vriendelijk gedag zwaaien met de gratis Vaarkrant! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Popeye » 13 Jan 2014, 22:23

Bericht door Popeye » di 30 jul 2013, 16:59

quichot schreef:
Ik wil die gezichten wel eens zien als ik langszij kom om de beerput te legen, afgewerkte olie af te geven, de drinkwaterslang erin te hangen en dan vriendelijk gedag zwaaien met de gratis Vaarkrant! :D

In Scheemda deed de havenmeester al moeilijk toen hij dacht dat ik alleen een volle vuilniszak kwam afgeven.

Groet Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat